Oj... vad har jag/vi nu startat? En Plejd/Spot tråd? Förlåt...
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men klart är att har man ett drivdon som driver flera ljuskällor är det på konceptnivå ett effektivare system än flera små drivdon. Men det beror helt på vilka ingående komponenter som väljs

Samma som att nivån på integrerade komponenter/mini-drivdon/dioder etc. Varierar stort. En del dioder är väldigt känsliga för temperatur.
Ja jag ser inte hur man kan tycka att det är ett bra slutresultat när det
1. Drar onödigt mkt ström och tom kan bli för varmt.
2. Går sönder snabbt.
3. Ger nya problem med flimmer och andra störningar vid dimning pga det är så svårt att dimma direkt på 230V så snart en av 10 ljuskällor byts ut mot något som inte är exakt likadant, relativt tidigt pga 2.
4. Blir mkt dyrare vid omfattande installationer med många dimbara ljuskällor.

Som att köpa bliiga kompaktstereos med plast högtalare när det finns mkt bättre grejor för några hundralappar mer som man kan flytta isär högtalarna i trä på helt fritt. Även om det senare blir något dyrare (till skillnad från i fallet ledspottar) så är valet enkelt för mig. Även om jag inte skulle få den där kasettkopieringsfunktionen...

Men jag är väl nörd kanske.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Oj... vad har jag/vi nu startat? En Plejd/Spot tråd? Förlåt...
Lite kul bara hur Plejdhatare kan se fördelar med tekniskt enklare lösningar. Att kunna beräkna o sätta CC är ju tydligen svårt tom för elektriker numera.
 
R
K karlmb skrev:
Haha, inte riktigt samma sak om du tänker efter nån sekund.
Att peka på inlåsningseffekter vid val av undermålig teknik är ju något tom du brukar ägna dig åt.
Efterfrågade TS enklast möjliga E27? Eller att kunna varmdimma varje ljuspunkt individuellt? Nej han frågade om lösningar för spottar i nybyggnation så jag tycker nog att min kommentar var högst relevant. Och att det snarare är du som vill ha bekräftelse för din självklara varmdimning som tydligen är den avgörande faktorn för ifall CC är nåt att ha eller inte.

Men du byter väl gladeligen 30 spottar i ett svep när en av dina billiga inbyggda drivers gett upp och du inte är nöjd med varmdimningen i ersättaren du tvingats leta upp med precis samma spec, fast som har en något annorlunda emc-signatur pga annan kina-underleverantör och därför stör hela rummets "perfekta" dimmning . Det kostar ju att ligga på topp.

Själv äger jag typ 2 fjärrstyrda E27 och de är RGB som används vid enstaka tillfällen mer som leksaker. De är fantastiska produkter från Lidl men att sätta så mkt funktion i en slit och släng ljuspunkt är inget jag skulle repetera i en massa likartade spottar när det är helt onödigt och dyrt bara.

Sedan är jag inte ensam i tråden om att peka på dessa problem. Och tänket med integrerade ledarmaturer som kommer nu mer och mer är egentligen ett halvt erkännande. Genom att skilja på driver och ljuskälla så får man det bästa av båda världarna, både om man vill bygga billigt eller exklusivt och på köpet går det som påpekats att reparera o uppgradera delar av dessa.

Det är hög tid att tänka på ett liv efter E27 o GU10. Pga alla olika krav är det systemet inte effektivt längre.
Varför måste du hålla en så låg nivå på inläggen? Hälften (om inte mer) av det du påstår har jag aldrig skrivit. Och du svarar inte direkt med en ton som gör mig sugen på att diskutera vidare med dig.

K karlmb skrev:
Haha, inte riktigt samma sak om du tänker efter nån sekund.
Att peka på inlåsningseffekter vid val av undermålig teknik är ju något tom du brukar ägna dig åt.
Du verkar missförstå vilken sida i Plejddiskussionen jag tycker du beter dig som här ;)
 
R RoAd skrev:
Du verkar missförstå vilken sida i Plejddiskussionen jag tycker du beter dig som här ;)
Haha, ja du...
Fundera du på det och vilken ton du själv slår an i olika trådar.
 
K karlmb skrev:
Lite kul bara hur Plejdhatare kan se fördelar med tekniskt enklare lösningar. Att kunna beräkna o sätta CC är ju tydligen svårt tom för elektriker numera.
Jag vet inte vem som är Plejdhatare men det finns bättre lösningar för tillfället såvida inget nytt har hänt sen jag läste i Plejdtråden. Vi kom fram till att vi inte behöver något sånt som jag skrev idigare. Enklare att trycka på knapparna en gång för att sätta på och en gång för att stänga av. Inte värt pengarna helt enkelt.
 
R
K karlmb skrev:
Haha, ja du...
Fundera du på det och vilken ton du själv slår an i olika trådar.
Alltså, blandar du fortfarande ihop mig med någon annan? Först tror du att jag hela tiden säger emot dig i detta ämne, och nu anser du att jag beter mig illa i olika trådar?

Min liknelse med (vissa) Plejd-förespråkare är inte tonen främst. Det är oförmågan att se något annat än Plejd som bästa lösningen på problem. Precis som du inte verkar förstå att det finns en mängd belysningskrav som inte går att lösa med seriekopplade spotlights.
K karlmb skrev:
Lite kul bara hur Plejdhatare kan se fördelar med tekniskt enklare lösningar. Att kunna beräkna o sätta CC är ju tydligen svårt tom för elektriker numera.
För svårt att räkna tror jag inte det är, men utbudet av CC-spotlights är faktiskt ganska skralt. Så oftast hittar man det man söker bland 230V-spottar.
 
LED är konstantström (CC) i grunden. Om enheten i fråga inte är det kan man plocka väck det som försöker dölja den sanna naturen.

Med en separat omvandlare för konstantström så kan man också driva flera LED i ett svep för bättre kosntadseffektivitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.