8 496 läst · 127 svar
8k läst
127 svar
Splitter ny HomeWizard P1
Jo men min fråga är om det räcker? Mycket oklara diskussioner i forumet.nino skrev:
Här är deras nuvarande splitter
https://www.homewizard.com/shop/active-p1-splitter/
Sen om du lagt till Homewizardintegrationen så ska det bara funka i HA om nu matningen till dongeln räcker.
https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/
Tycker det verkar som Homewizard är seriösa, så skulle det inte räcka så hade dom nog skrivit ut det och tipsat om en lösning som funkarP paralun skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 115 inlägg
Hur många gånger ska jag behöva säga att det räcker med att mata Homewizards P1-läsare via USB för att det ska funka?P paralun skrev:
Jo då ska det ju funka för DIno...13th Marine skrev:
Sen är det klart mysko skrivet hos Homewizard för iaf min mätare körs med DSMR 5 (med min lösning 5S).
Man väljer ju under setupen i HA.
Den här DSMR4 eller lägre?
https://www.homewizard.com/shop/usb-c-adapter-set/
EDIT men det kan ju vara olika firmware i mätarna? med min gjorde man en OTA uppdatering.
Borde ju kunna mäta på sladden så man får ut 5v?
Men samtidigt så borde ju inte själva dongeln fungera om jag nu skulle lyckats få ta på en 3.5v eller nåt sånt?
Ska åka förbi nätägaren om en liten stund och se om dom kan hjälpa mig, dom kanske kan se om hanporten får ström.
Dom får även dubbelkolla att det är rätt mätare dom startat
Men samtidigt så borde ju inte själva dongeln fungera om jag nu skulle lyckats få ta på en 3.5v eller nåt sånt?
Ska åka förbi nätägaren om en liten stund och se om dom kan hjälpa mig, dom kanske kan se om hanporten får ström.
Fråga även om det finns nyare firmware till elmätarennino skrev:Borde ju kunna mäta på sladden så man får ut 5v?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 115 inlägg
Homewizard säger att 5V/1A räcker, så så länge du har inte billigaste kinamöget lär det duga.nino skrev:Borde ju kunna mäta på sladden så man får ut 5v?
Precis. Du har gjort rätt. Homewizard måste externmatas med 5 volt i den befintliga USB C-porten. Detta gäller speciellt om man har en Kamstrup Omnipower elmätare. Då krävs det i sin tur att mätarskåpet är utrustat med ett 230 V vägguttag för att kunna ansluta en mobilladdare etc.nino skrev:
Har en Samsung klump som är nåt år bara, har även med en annan klump på 2A så ska prova byta om inte nätägaren hittar nåt konstigt.
Har precis fått ett uttag monterat, dongeln köpte jag för kanske 6-12mån sen
Har precis fått ett uttag monterat, dongeln köpte jag för kanske 6-12mån sen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 115 inlägg
Nej jag har inte fått det bekräftat bara att det räcker med en USB-C direkt till dongeln.ClasseClas skrev:
Sen är det här med firmware och DSMR version mycket viktig.
Jag kör DSMR Smart Meter integrationen med min lösning och valet av version är mycket viktigt.
Configuration
For Belgian meters, choose DSMR version 5B
For Dutch meters, choose DSMR version 2.2, 4, or 5
For Luxembourg meters, choose DSMR version 5L
For Swedish meters, choose DSMR version 5S
For EasyMeter Q3D, choose DSMR version Q3D
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
Sen vet jag att vissa nätägare inte kommit så långt så de utföra OTA-uppdateringar av fimwaret i elmätaren plus att det då krävs ett frånslag för en uppdatering, fick jag själv göra.
Är det så svårt att förstå att Homewizard är utrustad med ett separat USB C-uttag för strömmatning utöver RJ11-kontakten?P paralun skrev: