ClasseClas ClasseClas skrev:
Är det så svårt att förstå att Homewizard är utrustad med ett separat USB C-uttag för strömmatning utöver RJ11-kontakten?
Nej jag vill bara få det bekräftat, DIno's skulle ju funka annars. Jag har grannar med samma jefla mätarskrälle som gärna vill ha en enkel lösning men jag kan inte rekommendera något.
 
Någon som vet vilket protokoll homewizard ska ha?
Min han port var ställd på han hvm (eller nåt liknande)
Enl en annan tråd ska det vara han p1
Dom ändrade nu, men fick inga data direkt, ska åka dit och starta om den få se om det blir nån skillnad...
Tror inte man kan starta om via appen ?
 
nino nino skrev:
Någon som vet vilket protokoll homewizard ska ha?
Min han port var ställd på han hvm (eller nåt liknande)
Enl en annan tråd ska det vara han p1
Dom ändrade nu, men fick inga data direkt, ska åka dit och starta om den få se om det blir nån skillnad...
Tror inte man kan starta om via appen ?
Har de skickat en OTA uppdatering så måste du slå ifrån elmätaren och sedan återstarta dvs ett strömavbrott.
 
Det sa dom inget om, men det är väl inte säkert att dom hade koll på.
Låter ju lite märkligt
 
nino nino skrev:
Det sa dom inget om, men det är väl inte säkert att dom hade koll på.
Låter ju lite märkligt
Jo det fick jag göra och fick vänta 10 minuter innan jag slog ifrån och kolla i mätarmanualen så ser du hur man slår ifrån. Men det borde de ha koll på hos din elnätägare...
 
Slog av och väntade på att displayen skulle bli mörk men ingen skillnad
 
nino nino skrev:
Någon som vet vilket protokoll homewizard ska ha?
Min han port var ställd på han hvm (eller nåt liknande)
Enl en annan tråd ska det vara han p1
Dom ändrade nu, men fick inga data direkt, ska åka dit och starta om den få se om det blir nån skillnad...
Tror inte man kan starta om via appen ?
När jag höll på med detta fick jag beställa antingen en en RJ12 eller RJ45-HANmodul från elnätsbolaget. Kamstrup stödjer båda formaten. Jag valde RJ12 för Homewizard kunde bara leverera RJ12-donglar vad jag minns. När jag skulle installera dongeln så funkade den dåligt. Jag upptäckte sen att extern strömmatning var absolut nödvändigt. Därefter gick mätningen igång och funkade bra i appen. När jag sen stängde mätarskåpet så funkade inte appen för wifi blev för dåligt. Homewizard har/hade inte någon extern antenn för att förbättra wifimottagningen.

Jag valde att returnera dongeln för att jag ville inte kosta på en elektriker för att sätta upp ett 230 V uttag i mätarskåpet. Sen måste man teckna abonnemang för att se förbrukning per fas i appen. Dessutom avsaknad av extern antenn.

Du ska köra med P1 i elmätaren, HAN-modulen.
 
Min nätägare levererar alla nya mätare med han port Rj12
Har mätaren i ett trapphus med träskåp och har ca 80% wifi vilket ska räcka gott och väl.

Kan tänka mig att det kan vara någon inställning i själva porten som är fel
 
Jag hade först en "RJ45"-variant, men eftersom Kamstrup inte stödjer att flera enheter läser den i det läget bytte jag till "RJ12"an, kommunen "fjärrprogrammerade" om min elmätare utan att jag behövde starta om den.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
När jag höll på med detta fick jag beställa antingen en en RJ12 eller RJ45-HANmodul från elnätsbolaget. Kamstrup stödjer båda formaten. Jag valde RJ12 för Homewizard kunde bara leverera RJ12-donglar vad jag minns. När jag skulle installera dongeln så funkade den dåligt. Jag upptäckte sen att extern strömmatning var absolut nödvändigt. Därefter gick mätningen igång och funkade bra i appen. När jag sen stängde mätarskåpet så funkade inte appen för wifi blev för dåligt. Homewizard har/hade inte någon extern antenn för att förbättra wifimottagningen.

Jag valde att returnera dongeln för att jag ville inte kosta på en elektriker för att sätta upp ett 230 V uttag i mätarskåpet. Sen måste man teckna abonnemang för att se förbrukning per fas i appen. Dessutom avsaknad av extern antenn.

Du ska köra med P1 i elmätaren, HAN-modulen.
Jag har integrerat min Homewizard i HA och ser fasförbrukningen där =)
Hade tur och hade så jag kunde ta mig genom elskåpet och sätta alla mätare i frostfritt utrymme med wifi-täckning.
 
j.f.s
Jag kör min med en gammal mobilladdare. Funkar alldeles utmärkt så länge den levererar 5v och minst 1A.
Kan vi döda den diskussionen nu?

För att få igång mätaren på en Kamstrup så måste nätägaren ändra följande:
Detta skickade jag till Dala Energi när jag skulle ha igång min:

Hej

Jag har fått HAN-porten aktiverad men skulle vilja använda en Kamstrup-modul HAN-P1 med RJ12 interface istället.

Jag har en sådan modul som har artikelnummer 6840005.1. Som jag förstått det så kräver den någon av dessa firmware
• 50981173 rev. AK1
• 50981165 rev. AK1
• 50981251 rev. AA1

enligt dokumentationen här: https://www.kamstrup.com/se-se/ellosningar/smarta-elmatare/modules/han-p1/documents

Det krävs också att dessa parametrar ändras tror jag:
HAN-push enabled: Aktiv
Encryption enabled: Ej aktiv
HAN-push list: HAN-P1
 
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har integrerat min Homewizard i HA och ser fasförbrukningen där =)
Hade tur och hade så jag kunde ta mig genom elskåpet och sätta alla mätare i frostfritt utrymme med wifi-täckning.
Låter bra det. Annars blir det dyrt att anlita en elektriker för att montera ett vägguttag med avsäkring + jfb i mätarskåpet. Skulle inte förvåna mig om det landar på ca 5000 kronor före ROT.

Annars är nog Tibber bäst i klassen just nu. De har en Pulse KM speciellt framtagen för Kamstrup Omnipower och den modulen kräver ej extra strömförsörjning. Extern wifiantenn ingår också.
https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-km
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Låter bra det. Annars blir det dyrt att anlita en elektriker för att montera ett vägguttag med avsäkring + jfb i mätarskåpet. Skulle inte förvåna mig om det landar på ca 5000 kronor före ROT.

Annars är nog Tibber bäst i klassen just nu. De har en Pulse KM speciellt framtagen för Kamstrup Omnipower och den modulen kräver ej extra strömförsörjning. Extern wifiantenn ingår också.
[länk]
Nackdelen med tibbers är att man måste gå via tibber?

För att grotta ner sig lite i det tekniska så handlar det hela om att Kamstrup har valt att inte exponera någon matningsspänning i "RJ12"-fallet, kör du "RJ45" så lämnar den faktiskt spänning som räcker för att driva effektsnålare läsare.
Eftersom Tibber kommer åt alla pinnarna i porten kommer de åt en spänning de kan nyttja.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nackdelen med tibbers är att man måste gå via tibber?
Vet ej, har ej kollat. Det går att köpa modulen utan att ha Tibberavtal.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vet ej, har ej kollat. Det går att köpa modulen utan att ha Tibberavtal.
Jag gillar att hålla min kommunikation lokal, dvs den behöver inte gå via Tibbers servrar.
När jag tänker på det är jag iofs inte säker på att HomeWizard inte gör det heller, eller rättare sagt, jag är osäker på om min HA-integration pratar med HWs servrar eller direkt med min "puck". 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.