Mätarna kommer med Rj12 hanport
Dom kunde ändra protokoll med ett klick i datorn
 
nino nino skrev:
Mätarna kommer med Rj12 hanport
Dom kunde ändra protokoll med ett klick i datorn
Jo men det verkar ju konstigt när de skriver som de gör på hemsidan om HAN-NVE.

Sen hur de kan byta protokoll utan att starta om mätaren vilket inte gick med min mätare inkl att jag fick nyare firmware.
 
Jag har fått min bytt från "RJ45" till "RJ12" då jag bytte modul, måhända att de startade om något i läsaren på distans, men vi hade inget strömbortfall hemma under den tiden.
 
P paralun skrev:
Jo men det verkar ju konstigt när de skriver som de gör på hemsidan om HAN-NVE.

Sen hur de kan byta protokoll utan att starta om mätaren vilket inte gick med min mätare inkl att jag fick nyare firmware.
Jag bröt strömmen och tog ur mätarsäkringarna utan att det gjorde någon skillnad.
 
nino nino skrev:
Jag bröt strömmen och tog ur mätarsäkringarna utan att det gjorde någon skillnad.
Jo men du får ju märkliga svar att det räcker med ett "klick" från supporten för att byta protokoll sedan att det står som det gör på Dala Energis hemsida om HAN-NVE. Min mätare hade alltså HAN-NVE från början och man fick då skicka ut en sk OTA-uppdatering (OTA =over the air) för att byta till HAN-P1 plus då omstart sen funkade det prima.
 
Var med på kontoret när dom ändrade.
Det var en rullgardinsmeny, för att välja.protokoll sen skickade dom ut uppdateringen med hög prio

Jag har inte Dala energi, men tror att samtliga nätägare i Dalarna har samarbete på ena eller andra sättet
 
Fick mail från nätägaren och jag skulle få en ny modul att prova med, en annan av de anställda hade en Homewizard och samma mätare så känns som det finns lite hopp 🙂
 
Spänningen är olidlig

Pappkartong märkt "Kamstrup HAN P1 module Type 6840005" på en svart lädersits, bredvid ett par gröna hörselskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
Nejnej det funkade inte heller, måste ju vara nåt knas med min dongel
 
  • Ledsen
pdov
  • Laddar…
P paralun skrev:
Har du gjort dongeln spänningslös, väntat en stund och sedan kört om setupen?

[länk]
Spänningslös ja, inte kört om...
Ska prova det direkt
 
Absolut ingen skillnad ☹️
Bad dom kontrollera firmware på min och han som har fått det att funka som en sista koll från deras sida
 
Samma firmware och samma inställningar på min mätare som på hans där det fungerar...
Måste väl vara fel på min dongel då?
 
  • Ledsen
pdov
  • Laddar…
nino nino skrev:
Samma firmware och samma inställningar på min mätare som på hans där det fungerar...
Måste väl vara fel på min dongel då?
Tyvärr låter det så. Prova att göra en reset på dongeln när den är inkopplad som sista åtgärd.
 
Homewizard skickar en ny dongel 🙂
Få se om det funkar bättre
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.