nino nino skrev:
Koppla bara en mobilladdare med usb c till din p1 den runda om det är den du har
Nej vi har diskuterat det här förut vad jag minns och jag har kört sedan 2022 och klippte RJ12 sladden och sydde sedan ihop det igen inkl +5V matning inkl en Slimmelezer. Tog lite tid att reda ut det här mätarskrället.

Sen vissa mobilladdare kan vara rent skräp, kolla spänningen ut, det måste vara +5V annars får man inget data.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Antigen skaffar du en splitter, eller om du bara vill ha en Homewizard P1-läsare så skaffar du en sån.
Du behöver dock mata dem med en "mobilladdare" i USB-porten för annars får de ingen ström. De matar vidare till elmätaren.

Länken hos kamstrup är till den engelska sidan, du har en länk till den svenska 🙄
Jag frågar inte för mig själv utan för att kunna ge ett rakt svar till någon som frågar, köp det här!

Min lösning funkar perfekt sedan December 2022 men lite komplicerad för de flesta.
 
P paralun skrev:
Jag frågar inte för mig själv utan för att kunna ge ett rakt svar till någon som frågar, köp det här!

Min lösning funkar perfekt sedan December 2022 men lite komplicerad för de flesta.
Okej, jag tror snarare du gör frågeställningen ännu mer förvirrande med dina inlägg 🙄
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Okej, jag tror snarare du gör frågeställningen ännu mer förvirrande med dina inlägg 🙄
Jo men länka upp det du har köpt som ger en +5V matning.
Så är det ju enkelt att svara någon som har Kamstrups mätarskrälle.
 
P paralun skrev:
Jo men länka upp det du har köpt som ger en +5V matning.
Så är det ju enkelt att svara någon som har Kamstrups mätarskrälle.
Varför?
Jag har skrivit vad jag har flera gånger.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför?
Jag har skrivit vad jag har flera gånger.
Jo men länka till det igen då och vart man kan köpa.
 
P paralun skrev:
Jo men länka till det igen då och vart man kan köpa.
Nej tack, så svårt är det inte.
 
Jag blir lite förvirrad nu...
Homewizard skriver själva att vissa mätare kräver usb c

Bild av information om kompatibilitet av HAN-portar och mätare. Den visar olika mätare, RJ45- och RJ12-portar, HAN-konverterare, och en P1 Meter med USB-C anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag antar att p1 dongeln skickar ström vidare genom rj12 till hanporten så den öppnas.
 
nino nino skrev:
Jag blir lite förvirrad nu...
Homewizard skriver själva att vissa mätare kräver usb c

[bild]

Så jag antar att p1 dongeln skickar ström vidare genom rj12 till hanporten så den öppnas.
Du behöver kunna mata din p1-dongel för att den ska funka med din kamstrup.
Det gör du enklast med en överbliven mobilladdare eller liknande.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du behöver kunna mata din p1-dongel för att den ska funka med din kamstrup.
Det gör du enklast med en överbliven mobilladdare eller liknande.
Jo precis, men blir lite förvirrad av paralun...
Hänger inte riktigt med på vad han menar
 
nino nino skrev:
Jo precis, men blir lite förvirrad av paralun...
Hänger inte riktigt med på vad han menar
Det är du inte ensam om 🙄

Kamstrups Omnipower verkar vara ett unikum i sammanhanget som inte levererar ström alls i "RJ12"-varianten och väldigt klent med ström i "RJ45"-varianten.
Dessvärre är det väl inte kravställt att elmätaren ska leverera någon ström alls, vilket sätter oss i denna sits.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det står ju i Kamstrups egen manual att den behöver en externmatning.
Läs!
På sidan 6 är det ett exempel på lösning, sedan hänvisar man till Homewizard för lösningar en bit ner på sidan.
[länk]
Ja och det har vi ju skrivit hela tiden?
Man ström matar dongeln med usb c
 
Kamstrups "lösning" är generell för alla typer av P1-mätare, det är därför de hänvisar till HomeWizards P1-splitter, med den kan du koppla in alla möjliga P1-läsare.

Men, har du en HomeWizard P1-läsare så behövs inte splittern om du inte vill ha fler enheter.
 
Vad är det ni försöker göra? Mäta elförbrukning?🤔
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.