I
De raderna innebär ju faktiskt att man inte ens får sätta i kontakten själv, om den kommer med en färdigmonterad sådan. Möjligt att det krävs en av Osby godkänd tekniker till det.
Borde inte det i så fall informerats innan man köpte? Och i TS fall var väl det önskemål att han inte behövde anlita "godkänd tekniker"? Osby spisen borde inte säljas utan installation av godkänd tekniker, allt annat knäcker garantin.

I
LGG-01 skrev:
Nu är ni snart i sandlådan igen. (eller är det ironi i så fall tycker jag att det var skojigt)

Jag tycker att TS har fått svar (att välja på) så det räcker. Låt nu honom tänka själv.
Lite efterdyningar får det väl va?:rolleyes:
Intressant marknadsföring tycker jag.

ion skrev:
Är det en kommentar till mitt inlägg?
:|
Japp, tolkade ditt inlägg som att han skulle byta till en spis som klarar 3-fasmatning. Vilket den här modellen ju gör om man byter anslutningskabeln, enligt inkopplingsanvisningen.

I
-PC- skrev:
Japp, tolkade ditt inlägg som att han skulle byta till en spis som klarar 3-fasmatning. Vilket den här modellen ju gör om man byter anslutningskabeln, enligt inkopplingsanvisningen.
Jo, men den är troligen kaputt, menade bara att han skulle skaffa en för trefas. Om han har någon av modellerna jag länkade till är obekräftat, men de är mycket riktigt omkopplingsbara som du skriver.

Aha, du tänkte så :)
Då är jag med :)

Tack för alla svar men det räcker nog nu.

@ion
Precis det är en OSBY SH5V (hur visste du?)

Kommer göra så att jag kontaktar servicen först och ser hur det går. Får se hur dyrt det blir, annars får jag köpa en ny lokalt. Sedan är det inget mer jag kan göra hos leverantören. Visst bad jag om en spis som jag skulle slippa installera och känner att det var väldigt dumt av dem att skicka denna till mig, men nu är skadan skedd och de kommer inte de stå för. Att ringa försäkringsbolaget var ett tips från en annan vän, lite skeptisk själv men jag gör ett försök.

Som sagt, tackar ännu en gång för alla svar.

I
Jungular skrev:
Tack för alla svar men det räcker nog nu.

@ion
Precis det är en OSBY SH5V (hur visste du?)

Kommer göra så att jag kontaktar servicen först och ser hur det går. Får se hur dyrt det blir, annars får jag köpa en ny lokalt. Sedan är det inget mer jag kan göra hos leverantören. Visst bad jag om en spis som jag skulle slippa installera och känner att det var väldigt dumt av dem att skicka denna till mig, men nu är skadan skedd och de kommer inte de stå för. Att ringa försäkringsbolaget var ett tips från en annan vän, lite skeptisk själv men jag gör ett försök.

Som sagt, tackar ännu en gång för alla svar.
Ja du, man har sina kontakter.:cool:
Nej det var inte svårt att förstå, bilden är ju döpt till Osby, och de har inte värst många att välja på, 2 st noga räknat.;)

• Gilla
Jungular
  • Laddar…
Att bara koppla in en spis/häll brukar normalt kosta max 2-3 timmar om alla prylarna finns och inte centralen ser ut som ett råttbo.450×2-rot+resa +moms=billigare än självrisk för nerbrunnen kåk eller spis om man inte vet hur man kopplar och går sönder. VANLIGT!
Som elektriker bedömer man om anslutingarna behöver efterdras i centralen som ev.kan vara brända pga dåligkontakt tidigare ,,efter som strömmen ökar om man byter till 230v och 16A som blir vanligare idag när man byter bort sin gamla 400v3fas utan nolla .
Men som alltid väljer man själv mellan vilka risker(inga garantier,grilla frun eller barnet på spisen)och pengar man är beredd att betala.
Åker troligen på att ev. säkra upp mitt egna elabonnemang från 16A till 20A pga hällbyte efter helgerna när jag byter en 20år gammal 400v mot 230v om det inte går och kopppla om den till 2faserx230v med nolla som INTE är samma som 2faser utan nolla som är 400v vilken den gamla är .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.