thomasx skrev:
Det tycker jag också. Men nu är inte frågan vad vi tycker, utan hur TS bäst löser situationen för egen del.... ;)
Enklaste lösningen är ju givetvis att handla lokalt och få den installerad.
 
-=fullmoon=- skrev:
Enklaste lösningen är ju givetvis att handla lokalt och få den installerad.
Finns väl ingen bindande koppling mellan dessa. Varför kan man inte handla i långtbortistan och få den installerad av en lokal elektriker?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Enklast är att beställa på nätet och bara trycka in kontakten i vägguttaget när den kommer. Å det var ju så TS hade tänkt sig. Synd bara att han inte fick rätt grejer....
 
Jungular skrev:
Jag beställde en spis som inte skulle kräva särskild inkoppling, men fick istället en spis utan stickpropp. Sladd fick jag, med lösa trådar.
Kan du inte lägga upp en bild på hur det är kopplat i spisen? Lite nyfiken på hur montören lade in trådarna.
 
Bild på stickproppen finns i #19 där man ser att spisen blev inkopplad mellan två faser. Anslutningskabeln var monterad i spisänden vid leverans, mellan L och N, några andra alternativ finns inte.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
I
Ser jag rätt att den nya spisen kräver 4mm2 kabel? Tror det, och då ska du vara glad att inte kåken brann ner, ledarna från centralen till spisen är bara 2,5mm2. En snabb blick på avsäkringen talar om att du har 3st trefasinstallationer varav spisen är en av dem. Man ska inte hålla på att pilla med sånt själv eller låta andra som inte kan "visa papper" på att de begriper göra det. Ber om ursäkt men jag blir bara så upprörd när jag läser sån där.
Att lösa problemet nu , kan väl bara göras med ny spis avsedd för tre faser. Har du tur har spisen egen avsäkring så att elementen klarat sig. Vad för spis handlar det om?
Att blanda in försäkringsbolag kan ju ta en ände med förskräckelse med tanke på installationen och vad det kunnat medföra.
 
Bo.Siltberg skrev:
Bild på stickproppen finns i #19 där man ser att spisen blev inkopplad mellan två faser. Anslutningskabeln var monterad i spisänden vid leverans, mellan L och N, några andra alternativ finns inte.
Aha, hade inte läst det på så sätt - om det är på det viset så tycker jag att TS skall be sin kompis att betala en ny spis...
 
  • Gilla
LGG-01 och 3 till
  • Laddar…
I
Om det är någon av dessa spisar, http://osbyvitvaror.se/produkter/spisar/sh5v.html .
Står följande i manualen.

3 INSTALLATIONSFÖRESKRIFTER
Använd inte utrustningen innan den är helt installerad.Utrustningen måste installeras och startas upp av en
godkänd tekniker. Tillverkaren är inte ansvarig för några skador som kan uppkomma av felaktig placering
och installation av ej auktoriserade personer.

Var anslutningsdonet monterat från fabrik är det felmonterat. Vill du kolla var nollan finns mäter du spänningen mot jord. Mellan faserna och jord har du 230v, mellan nolla och jord nära nog 0v .
250px-Perilex_box_diagram.svg.png
Har du tur är det spisen som är felkopplad och då kanske du skulle kunna få en ny på garantin, men som sagt, de har garderat sig.
Men så var det det där med ledningarna.En 3-fas passar nog bättre.

Ok, själva kopplat, nå då är det nog kört.
 
Redigerat av moderator:
Det är väl inget fel på den här modellen? Den går ju att koppla om till 3-fas, med nolla, om man byter sladden mot en 5-ledare.
 
ion skrev:
Använd inte utrustningen innan den är helt installerad.Utrustningen måste installeras och startas upp av en godkänd tekniker.
Vem är "tekniker" och vem godkänner denne?
 
I
-PC- skrev:
Det är väl inget fel på den här modellen? Den går ju att koppla om till 3-fas, med nolla, om man byter sladden mot en 5-ledare.
Är det en kommentar till mitt inlägg?
:|
 
I
Nyfniken skrev:
Vem är "tekniker" och vem godkänner denne?
Det undrar man. Osby, kanske? Kanske inte ens säkert att alla elektriker är godkända då?
Men säkert kan inte en novis vara godkänd.
 
ion skrev:
Men säkert kan inte en novis vara godkänd.
Varför inte? Om det är spisägaren som bestämmer vem som är godkänd så är det ju fritt fram.
 
I
Nyfniken skrev:
Varför inte? Om det är spisägaren som bestämmer vem som är godkänd så är det ju fritt fram.
Jo men jag menade om Osby bestämde vem som var godkänd. Det är ju trotts allt de som får stå för kostnaderna vid garantianspråk.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nu är ni snart i sandlådan igen. (eller är det ironi i så fall tycker jag att det var skojigt)

Jag tycker att TS har fått svar (att välja på) så det räcker. Låt nu honom tänka själv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.