31 694 läst · 82 svar
32k läst
82 svar
Spisen small, vad är osaken?
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 470 inlägg
Ser jag rätt att den nya spisen kräver 4mm2 kabel? Tror det, och då ska du vara glad att inte kåken brann ner, ledarna från centralen till spisen är bara 2,5mm2. En snabb blick på avsäkringen talar om att du har 3st trefasinstallationer varav spisen är en av dem. Man ska inte hålla på att pilla med sånt själv eller låta andra som inte kan "visa papper" på att de begriper göra det. Ber om ursäkt men jag blir bara så upprörd när jag läser sån där.
Att lösa problemet nu , kan väl bara göras med ny spis avsedd för tre faser. Har du tur har spisen egen avsäkring så att elementen klarat sig. Vad för spis handlar det om?
Att blanda in försäkringsbolag kan ju ta en ände med förskräckelse med tanke på installationen och vad det kunnat medföra.
Att lösa problemet nu , kan väl bara göras med ny spis avsedd för tre faser. Har du tur har spisen egen avsäkring så att elementen klarat sig. Vad för spis handlar det om?
Att blanda in försäkringsbolag kan ju ta en ände med förskräckelse med tanke på installationen och vad det kunnat medföra.
Aha, hade inte läst det på så sätt - om det är på det viset så tycker jag att TS skall be sin kompis att betala en ny spis...Bo.Siltberg skrev:
Om det är någon av dessa spisar, http://osbyvitvaror.se/produkter/spisar/sh5v.html .
Står följande i manualen.
3 INSTALLATIONSFÖRESKRIFTER
Använd inte utrustningen innan den är helt installerad.Utrustningen måste installeras och startas upp av en
godkänd tekniker. Tillverkaren är inte ansvarig för några skador som kan uppkomma av felaktig placering
och installation av ej auktoriserade personer.
Var anslutningsdonet monterat från fabrik är det felmonterat. Vill du kolla var nollan finns mäter du spänningen mot jord. Mellan faserna och jord har du 230v, mellan nolla och jord nära nog 0v .
Har du tur är det spisen som är felkopplad och då kanske du skulle kunna få en ny på garantin, men som sagt, de har garderat sig.
Men så var det det där med ledningarna.En 3-fas passar nog bättre.
Ok, själva kopplat, nå då är det nog kört.
Står följande i manualen.
3 INSTALLATIONSFÖRESKRIFTER
Använd inte utrustningen innan den är helt installerad.Utrustningen måste installeras och startas upp av en
godkänd tekniker. Tillverkaren är inte ansvarig för några skador som kan uppkomma av felaktig placering
och installation av ej auktoriserade personer.
Var anslutningsdonet monterat från fabrik är det felmonterat. Vill du kolla var nollan finns mäter du spänningen mot jord. Mellan faserna och jord har du 230v, mellan nolla och jord nära nog 0v .
Har du tur är det spisen som är felkopplad och då kanske du skulle kunna få en ny på garantin, men som sagt, de har garderat sig.
Men så var det det där med ledningarna.En 3-fas passar nog bättre.
Ok, själva kopplat, nå då är det nog kört.
Redigerat av moderator: