Förresten... Är det "Cylindabeskrivningen" bland dina bilder som hör till nya spisen?
Har ni i så fall bytt kabeln? För där står att kabeln som medföljer enbart är till för inkoppling enligt 400V3 (dom har glömt att skriva ut fas) och påtalar att en annan kabel skall användas vid inkoppling mot 400V 2fas.
Den kabel du visat på dina bilder kan ju inte användas till 3faskoppling då den saknar ett antal ledare !
 
Glenno83 skrev:
Vi renoverade köket och köpte en induktionshäll på IKEA. Kopplades in av behörig elektriker då de inte levereras färdigmonterad eftersom man kan välja strömstyrka. När vi satte i kontakten så small det som ett pistolskott efter en kort stund. Problemet var att nollan inte var inkopplad i uttaget, vilket vi inte hade en aning om.

Gick på 1700:- att laga den (kostade 3000:- ny tror jag). Drulleförsäkringen täckte det men efter 1500:- i självrisk blev det bara 200:- rätt i fickan :)
Tur du anlitade en behörig för att spränga din spis! Synd han inte mätte i uttaget innan fast det är väl ett par timmars jobb..?
 
Slugge skrev:
Tur du anlitade en behörig för att spränga din spis! Synd han inte mätte i uttaget innan fast det är väl ett par timmars jobb..?
Nej men han monterade inte hällen i mitt hem utan på sitt jobb.
 
Glenno83 skrev:
Nej men han monterade inte hällen i mitt hem utan på sitt jobb.
Inte för jag förstår riktigt men på nåt sätt tycker jag det kan kvitta, om man inte mäter vad är det då som säger att man inte kopplat en fas till chassit förutom sannolikheten?
Nu var det ju stickproppsmonterat i detta fall och då kan man tycka att det bara ska vara att plugga in, men har man nu dragit dit en elektriker kunde ju ett par mätningar vara på sin plats.
 
Redigerat:
Ville inte heller koppla spisen själv. Vi ringde och bad om en spis som vi inte behövde installera själva, en slags 'plug & play'. Säljaren rekommenderade denna spis till oss och vi hade ingen aning om att den inte skulle passa. Efter 2 felleveranser och 2 månaders väntetid blev vi frustrerade över att inte ens denna spis passade våra önskemål och att vi får skicka tillbaka även denna. Det var då vår vän erbjöd oss hjälp.

@orparn Nej Cylindabeskrivningen är från min gamla spis. Om du menar kabeln nedanför den bilden är även den från min gamla spis.

@cecar33 Du har förstås rätt när det gäller FB. De kommer säkert hävda att det är ett garantiärende. Får väl hitta på nåt att säga.
 
Slugge skrev:
Inte för jag förstår riktigt men på nåt sätt tycker jag det kan kvitta, om man inte mäter vad är det då som säger att man inte kopplat en fas till chassit förutom sannolikheten?
Nu var det ju stickproppsmonterat i detta fall och då kan man tycka att det bara ska vara att plugga in, men har man nu dragit dit en elektriker kunde ju ett par mätningar vara på sin plats.
Jag tolkar Glenno83 som att elektrikern aldrig var på plats, utan endast såg till att hällen fick en Perilex-hane. Han borde dock ha varnat för att nollan kanske inte är framdragen till uttaget, men det finns ju tyvärr inget enkelt sätt för en icke-elkunnig att kontrollera det.
 
Chaly
När jag klantade mig i inkoppling av polarens spis (400v på 230v element) så tog försäkringsbolaget (TH) skadan, men självrisken landade på 2500 kr som givetvis jag betalade (läser man inte ordentligt/tar saker för givet så bör det kosta).
Varmluftselement, ett ugnselement och nåt mer som brann av ganska spektakulärt inom någon minut.

Edit: Jag saknar behörighet om det är av intresse för försäkringsftågan
 
Ursäkta OT.
Varför erbjuda att koppla något åt en kompis om man dels saknar behörighet och dessutom saknar kunskap om hur det ska göras?

Jag är generellt sett liberalt inställd till hemmapulande, jag är dessutom benägen att hjälpa mina vänner när det behövs, men jag skulle aldrig ge mig på att utföra något behörighetskrävande åt/hos någon annan.
 
Det var ingen rolig historia.

Dels har ni fått en felaktig leverans, en spis som visserligen skulle passa men som saknade anslutningsledning och stickpropp, eller levererades med fel anslutningsledning och utan stickpropp. Det tycker jag är riktigt dåligt av butiken då ni specifikt angav vad ni ville ha! Låt dem gärna få veta vad ni tycker om detta. Kanske, eller då det är julafton bör vi kunna utgå ifrån att det är ansvarskännande personer som tar på sig en del av ansvaret här (självrisken).

Sedan hade ni otur vid inkopplingen. Det är ju inte lätt att veta om en person verkligen är elkunnig eller inte. Stickproppen är ju snyggt och prydligt inkopplad, men gravt fel, så fel att det är så osannolikt att det inte kan vara sant... Ingen elkunnig person gör så.

När ni nu kommer till den punkten att en ny eller reparerad spis ska anslutas kan det vara på plats att kontrollera att uttaget faktiskt har en nolla framdragen. Det krävs både en visuell kontroll bakom uttag och i central plus mätning. Sannolikt är den på plats, men ni har väl eldat färdigt här nu så ta inga som helst fler risker.
 
C
Cecar!

Jag vet inte vad du har för bakgrund o vilka kunskaper du har...

Själv har jag varit skadereglerare o skadechef,produktutvecklare,produktspecialist,lärare på Institutet för försäkringsutildning och verksam under mer än 40 år I försäkringsbranschen.

Jag skulle vara tacksam om du slutade med dina antaganden om vad som gäller med försäkring du är inte helt enkelt inte kompetent att ge annat än lekmannainformation om vad som gäller....och ingen försäkringsman/kvinna...I all välmening till de som kan ledas fel av dina tyckande,antaganden etc..Kräv lika mycket av dig själv som det du kräver av killen som kopplade in spisen.Han var ingen specialist o borde ha avstått,han också...
 
carra skrev:
Cecar!

Jag vet inte vad du har för bakgrund o vilka kunskaper du har...

Själv har jag varit skadereglerare o skadechef,produktutvecklare,produktspecialist,lärare på Institutet för försäkringsutildning och verksam under mer än 40 år I försäkringsbranschen.

Jag skulle vara tacksam om du slutade med dina antaganden om vad som gäller med försäkring du är inte helt enkelt inte kompetent att ge annat än lekmannainformation om vad som gäller....och ingen försäkringsman/kvinna...I all välmening till de som kan ledas fel av dina tyckande,antaganden etc..Kräv lika mycket av dig själv som det du kräver av killen som kopplade in spisen.Han var ingen specialist o borde ha avstått,han också...

Hej på dig carra! det är inte första gången du hoppar på mig ang. frågor om när och hur försäkringsbolag ser på saken men du verkar vara tydlig med att berätta att du har lång erfarenhet skadereglerare så snälla du jag ber dig. Förklara exakt vad är det som jag påstår som är fel, ge en riktig förklaring på det som du anser att jag felaktigt sprider på detta forum. Det var lika förra gången endast tråkande kommentar, inget tillrättaläggande endast prat om hur duktig du är, berätta då istället hur det skall vara. Men denna gång så har jag endast förmedlat vad jag själv har erfarenhet av nämligen att om det finns garanti så är det den som gäller, när fel uppstår och felet på grund av handhavandefel beroende på att installation gjorts av ej behörig så har aktsamhetskravet inte uppfyllts. Har du någon annan uppfattning om vad som gäller så skriv det då så kan även jag lära mig och därmed få rätt ersättning från FB nästa gång det ev skulle hända.
Jag får avsluta med en liknande fras som din.
Jag skulle vara tacksam om du slutade med att enbart påhopp, utan även ger en förklaring till vad eller hur försäkringar i respektive fall då fungerar, för det saknas från dig.
 
  • Gilla
Galactus och 3 till
  • Laddar…
C
Det spiller jag ingen tid på. Jag avsätter hellre min tid till dem som vill ha råd på denna spalt. Inte längre intresserad av att vara lärare. Du missleder folk,låt bli det.Svara på det du kan, o glöm det andra.... Varje skada är unik.....
 
carra skrev:
Jag avsätter hellre min tid till dem som vill ha råd på denna spalt.
Det var väl precis det det handlade om?
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
carra skrev:
Det spiller jag ingen tid på. Jag avsätter hellre min tid till dem som vill ha råd på denna spalt. Inte längre intresserad av att vara lärare. Du missleder folk,låt bli det.Svara på det du kan, o glöm det andra.... Varje skada är unik.....
Tagga ner, det är jul då ska vi vara glada o snälla.:)
 
C
Jo i ett specifikt fall,alla fall är "unika".

En allmän disk. är ointressant för mig.

Konkreta förslag,till frågeställaren, hur man hanterar ett specifikt ärende visavi försäkringsbolaget ställer jag upp på.

Det mera allmänna snacket runt ärendet,som inte specifikt rör frågeställarens problem kan andra säkert hantera bättre än mig.... Vad som stör mig,o det framgår av ovanstående, är när folk virrar till det för frågaren o andra som möjligen kan ha nytta av vederhäftig information...

.Bliv vid din läst o försök inte vara proffs där du har begränsad insikt. Jag tycker att man har skäl att förvänta sig konkret konstruktiv hjälp av kunnigt folk i specifika frågor. Försäkring,som jag kan,är svårt. Annat är säkert lika svårt men det vet jag inte något om.Skulle aldrig falla mig in att ge någon råd om det jag inte behärskar,el. t.ex..
Det vart många ord det här :D

Sedan har jag inte hoppat på cecar jag har hoppat på det han skriver. Han/hon kanske är värdens trevligaste person,men försäkring är inte hans/hennes starka sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.