ikeo skrev:
du menar förutom inlägget där TS skriver att det är en säkring till spisen?
Nej, jag menar inklusive det inlägget......
 
Jungular skrev:
Hemskt ledsen att jag inte gav mer information, har ingen erfarenhet med el. Skulle du kunde skriva vad för sorts information jag behöver ta med? Foto på uttaget, manualen med fasschema etc.?

Edit: Tack ska försöka ta reda på det.
Det var inte menat som kritik, bara ett konstaterande. Fota uttaget, samt gärna märkplåten på den gamla spisen om den finns kvar.
 
Bor du i lägenhet? En bild på elcentralen (proppskåpet/elskåpet) kan i bland ge ett bra svar på om det är enfas eller trefas, så släng upp en bild på den också!

//Patrik
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Här är bilderna på proppskåpet. Jag hade fel, tror jag faktiskt har 3 säkringar. Det står '1 | Spis' på schemat och det finns 3 proppar med nummer 1. När jag tog bilden så insåg jag också att 2 av propparna hade gått. Har ringat in dem.
Proppskåp 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Proppskåp 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttaget
Uttag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder på min gamla spis (som fungerade). Anvisningar, kontakten (kunde inte öppna den) och en schema bakom spisen.
Spis Cylinda Anvisningar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spis Cylinda Kontakt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spis Cylinda Schema.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya spisen. Hur vi koppla den och schema.
Spis Osby Kontakt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spis Osby Schema.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Proppskåp 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tyvärr fick vi svaret redan i början, den är fel inkopplad och har gått på 400V istället för 230V. Därför är den nu troligen sönder förutom säkringen som gått. Ta hjälp av någon kunnig eller studera Bo Siltbergs spisbibel som finns på forumet där finns alla svar.
 
C
Om det är så att grannen gratis villje koppla in spisen " o kopplade fel" vilket han verkar ha gjort. KAN det vara en skada som kan ersättas från hans ansvarsförsäkring som ingår I hans Hem eller Villahemförsäkring. Vet inte vad din spis kostade,men var medveten om att han har en självrisk på sin försäkring,som det förefaller lampligt att du betalar för så vitt skadekostnaden överstiger hans självrisk...Det kan ev. också vara så att skadan kan ersättas på din villahemsförsäkring OM du har allriskförsäkring,kan också heta nåt annat,även där avgår en självrisk.

Alltså: Kolla med respektive försäkringsbolag= SKRIV och anmä skadanl bägge två.
 
Jag har gjort samma grej på en spis avsedd för norska elnäter.

Lampan i ugnen stack direkt och jäklar vilket drag det var i grejorna. Fick köpa ett nytt vred till ugnen, en annan kabeltyp samt koppla om spisen (konfigurationskopplingen som visas på schemat).

Ta hjälp av elektriker för det där tycker jag.
 
Nu är ju spisen redan körd men det vore lite intressant att se hur den är kopplad i själva spisen - går ju som sagt att koppla både för enfas och trefas med nolla och så blev det helt uppenbart inte kopplat. Är dessutom fel PERILEX kontakt som är använd då denna saknar den ack så nödvändiga nollan.

felaktigt material + felaktiga kunskaper = Dyrköpt lärdom
 
Var det så att det bokstavligen small om spisen? Jag har kopplat en spis felen gång så att den fick 400 V i stället för 230 V. Det första som märktes var att den blev onormalt varm även när plattorna var nerskruvade lågt. Sedan efter ett tag gick någon säkring. Den spisen hade dock inte gått sönder utan efter omkoppling och byte av säkring så fungerade allt. Det var dock en spis med gjutjärnsplattor, och den kanske var tåligare. Att båda säkringarna gått talar för att det blivit kortslutning.
 
Redigerat:
Förutom att någon kopplade fel så är det fel kabel som använts. Spisen bör kopplas för trefas om det finns tillgängligt, och det gör det ju i ett Perilex-uttag. Det rätta hade varit en kabel med 5 ledare. Naturligtvis måste man kolla att nollan finns i uttaget, och koppla den rätt. Den ska sitta på stiftet som TS plockade bort från Perilex-hanen.
 
Tack för tipset om försäkringen. Också väldigt tacksam för alla här som har försökt hjälpa mig. Ska kontakta service och be dem kolla på spisen, så får vi se om den går att reparera.
 
Försäkringen ersätter inte eftersom man förmodligen inte uppfyller aktsamhetskravet, när man uppenbart inte har kunskap att koppla in spisen, FB kommer med största sannolikhet hävda garantiärende och där kommer man att nobba då spisen blivit fel kopplad. Men nu är det tydligen någon annan som är den skyldige, har han en sk. drulleförsäkring så går det kanske den vägen.
 
Tror ni verkligen "Drullen" täcker in om personen som kopplat inte har behörighet?
 
Vi renoverade köket och köpte en induktionshäll på IKEA. Kopplades in av behörig elektriker då de inte levereras färdigmonterad eftersom man kan välja strömstyrka. När vi satte i kontakten så small det som ett pistolskott efter en kort stund. Problemet var att nollan inte var inkopplad i uttaget, vilket vi inte hade en aning om.

Gick på 1700:- att laga den (kostade 3000:- ny tror jag). Drulleförsäkringen täckte det men efter 1500:- i självrisk blev det bara 200:- rätt i fickan :)
 
orparn skrev:
Tror ni verkligen "Drullen" täcker in om personen som kopplat inte har behörighet?
Vi sa till Länsförsäkringar att vi inte hade kvitto då vi kände elektrikern. "Jaha det var ett svartjobb?" Sa dem men jag sa bara att det var ett kompisjobb utan betalning.

Var inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.