Hej!
Ska köpa ny spis till köket.
Vi har trefas, men huset är gammalt.
I: 3X25 A
U: 380 V
Strömart ~
Men på en annan liten dekal står:
V 500
A 60
Max. area 35
Kan man köpa en ny spis med 400 Volt spänning, som fungerar med vårt gamla elsystem?
Tack för att ni kan!
Ska köpa ny spis till köket.
Vi har trefas, men huset är gammalt.
I: 3X25 A
U: 380 V
Strömart ~
Men på en annan liten dekal står:
V 500
A 60
Max. area 35
Kan man köpa en ny spis med 400 Volt spänning, som fungerar med vårt gamla elsystem?
Tack för att ni kan!
Det du har är betydligt starkare än mitt abbonemang, jag har bara 3 * 16 A så det ska inte vara några problem alls.F Fredrik Moback skrev:
Det du däremot inte visat är vad du har för anslutning på befintlig spis, har du alla tre faser och nolla i kontakten?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 944 inlägg
Det är inte säkert att du har 25 A, mätartavlan är gjord för max 25 A. Vad är det för färg på den lilla pluppen i säkringen?
Grå 16A, blå 20 A, gul 25 A.
Sedan är det länge sedan EU jämkade ut spänningen till 400 volt i stället för 380.
Du har garantera 3 fas till spisen MEN det är inte säkert att nollan finns där då det är ett gammalt hus.
Protte
Grå 16A, blå 20 A, gul 25 A.
Sedan är det länge sedan EU jämkade ut spänningen till 400 volt i stället för 380.
Du har garantera 3 fas till spisen MEN det är inte säkert att nollan finns där då det är ett gammalt hus.
Protte
Tack för bra svar och tips!
Har 3X16 ampere i tavlan nu.
Kollade spiskontakten. Den
har tre "piggar" och en, som
jag antar är jord, i mitten.
På kontakten står: 16/380~
Så nu är jag hemma.
Har 3X16 ampere i tavlan nu.
Kollade spiskontakten. Den
har tre "piggar" och en, som
jag antar är jord, i mitten.
På kontakten står: 16/380~
Så nu är jag hemma.
Märkningarna du har hittat är vad prylarna ska tåla. Inte vad du har in.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"

Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det är vanligt i äldre installationer att man rationaliserade bort tråden till N.
I elnätet har du 400V mellan de tre fasledarna, men 230V mellan en fas och Neutralledaren (kallas även "nollan").
I äldre rena 400V spisar kopplades allt mellan faserna, nollan behövdes inte. Idag är de allra flesta spisar 230V spisar, som dock använder alla 3 faserna. men allt i spsien är kopplat mellan faserna och neutral, och därför gjort för 230V.
En spis som vill ha en nolla blir förstörd inom sekunder om den kopplas till ett uttag utan nolla.
I elnätet har du 400V mellan de tre fasledarna, men 230V mellan en fas och Neutralledaren (kallas även "nollan").
I äldre rena 400V spisar kopplades allt mellan faserna, nollan behövdes inte. Idag är de allra flesta spisar 230V spisar, som dock använder alla 3 faserna. men allt i spsien är kopplat mellan faserna och neutral, och därför gjort för 230V.
En spis som vill ha en nolla blir förstörd inom sekunder om den kopplas till ett uttag utan nolla.
Redigerat: