44 440 läst · 93 svar
44k läst
93 svar
Sotaren underkände nybyggt hus med FTX
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Kloka synpunkter!F fenderman skrev:
Det där med 10% högre från- än tilluft-flöde är väl bara en tumregel, för att vara på den säkra sidan om ångspärren är undermålig eller saknas.
Mitt/vårt hus är nog rätt tätt, byggt av noggranna snickare för 8 år sedan.
Men så har vi en kattlucka i dörren, som naturligtvis läcker mycket luft.
Så vad tjänar ett teoretiskt "undertryck" till egentligen?
Kikade i mitt gamla OVK-protokoll från 2011. Den uppmätta skillnaden i flödet var bara 5% faktiskt.
Och än har huset inte möglat sönder eller ruttnat ner
PS
Om vi kör köksfläkten på mer än läge 1 av 4 när man tänder i kaminen så ryker det in ordentligt,
om vi inte öppnat ett köksfönster på glänt.
I detta fall är undertrycket 10 l/s vilket inte är orealistiskt i ftx-sammanhang och energimässigt behövs ingen större uträkning för att i stort sett bortse från.Det man vinner i tillskottsvärme förlorar man fort i verkningsgrad. Men din teori att fuktig luft utifrån skulle ha en större tendens att ta sig in i konstruktionen än den sedvanliga inomhusluften inifrån verkar intressant som du kanske vill utveckla? Är själv, efter att jobbat o konstruerat vent-system sedan 1968 och även om jag inte är certifierad passivhussakkunnig, lite skeptisk till din princip.S skalman76 skrev:Jag menar att fuktig uteluft skall aldrig via undertryck ta sig in i konstruktionen. Fuktig inomhusluft evakueras via rätt dimensionerade frånluftsflöden ut genom ventilationen. Med balanserade från- och tilluftsflöden trycker du inte in inomhusluft i konstruktionen. Det är inte bara en fuktfråga utan även en energifråga. Varför skall man ha FTX om man ändå skall ta in utomhusluft genom konstruktionen istället för genom ventilationsaggregatet?
Helt rätt! Det där med 10% högre frånluftsflöde än tilluftsflöde är en gamal hävd ifall ångspärren saknades eller inte var korrekt utförd. Om man bygger idag med en seriös byggare så är detta inte längre relevant, utan ett hus i balans där man inte suger in uteluft i konstruktionen är att föredra.KnockOnWood skrev:Kloka synpunkter!
Det där med 10% högre från- än tilluft-flöde är väl bara en tumregel, för att vara på den säkra sidan om ångspärren är undermålig eller saknas.
Mitt/vårt hus är nog rätt tätt, byggt av noggranna snickare för 8 år sedan.
Men så har vi en kattlucka i dörren, som naturligtvis läcker mycket luft.
Så vad tjänar ett teoretiskt "undertryck" till egentligen?
Kikade i mitt gamla OVK-protokoll från 2011. Den uppmätta skillnaden i flödet var bara 5% faktiskt.
Och än har huset inte möglat sönder eller ruttnat ner
PS
Om vi kör köksfläkten på mer än läge 1 av 4 när man tänder i kaminen så ryker det in ordentligt,
om vi inte öppnat ett köksfönster på glänt.
Energikraven blir bara högre och högre och att då (trots FTX-system) suga in luft i byggnaden som inte värmeväxlas är att i det närmsta att betrakta som kriminellt...
E exerg skrev:I detta fall är undertrycket 10 l/s vilket inte är orealistiskt i ftx-sammanhang och energimässigt behövs ingen större uträkning för att i stort sett bortse från.Det man vinner i tillskottsvärme förlorar man fort i verkningsgrad. Men din teori att fuktig luft utifrån skulle ha en större tendens att ta sig in i konstruktionen än den sedvanliga inomhusluften inifrån verkar intressant som du kanske vill utveckla? Är själv, efter att jobbat o konstruerat vent-system sedan 1968 och även om jag inte är certifierad passivhussakkunnig, lite skeptisk till din princip.
Tja... Det totala flödet är kanske bara 10 l/s, men procentuellt pratar vi om nästan 15% av det totala flödet som inte går via ventilationsaggregatet. När vi bygger hus idag, baserade på BBR 26, så bygger vi relativt täta hus. Om vi därtill skall bygga med tanke på låg energiförbrukning blir husen än tätare.E exerg skrev:I detta fall är undertrycket 10 l/s vilket inte är orealistiskt i ftx-sammanhang och energimässigt behövs ingen större uträkning för att i stort sett bortse från.Det man vinner i tillskottsvärme förlorar man fort i verkningsgrad. Men din teori att fuktig luft utifrån skulle ha en större tendens att ta sig in i konstruktionen än den sedvanliga inomhusluften inifrån verkar intressant som du kanske vill utveckla? Är själv, efter att jobbat o konstruerat vent-system sedan 1968 och även om jag inte är certifierad passivhussakkunnig, lite skeptisk till din princip.
Min teori handlar om att ingen luft skall tryckas genom konstruktionen utan skall ventileras kontrollerat (via aggregatet). Ev fuktig inomhusluft skall ventileras ut mekaniskt och uteluft skall tillföras byggnaden mekaniskt under kontrollerade former.
Intressant. En trasig ångspärr ger väl två olika problem tänker jag beroende på om man har undertryck respektive övertryck, till skillnad mot ett totalt balanserat förhållande.KnockOnWood skrev:Kloka synpunkter!
Det där med 10% högre från- än tilluft-flöde är väl bara en tumregel, för att vara på den säkra sidan om ångspärren är undermålig eller saknas.
Mitt/vårt hus är nog rätt tätt, byggt av noggranna snickare för 8 år sedan.
Men så har vi en kattlucka i dörren, som naturligtvis läcker mycket luft.
Så vad tjänar ett teoretiskt "undertryck" till egentligen?
Kikade i mitt gamla OVK-protokoll från 2011. Den uppmätta skillnaden i flödet var bara 5% faktiskt.
Och än har huset inte möglat sönder eller ruttnat ner
PS
Om vi kör köksfläkten på mer än läge 1 av 4 när man tänder i kaminen så ryker det in ordentligt,
om vi inte öppnat ett köksfönster på glänt.
Har man mer frånluft än tilluft, dvs undertryck i huset, kommer luft att röra sig genom otätheter in i huset (med en viss ökad risk för att suga in t.ex markradon). Har man tvärtom - mer tilluft än frånluft, dvs övertryck, så riskerar varm och förhållandevis fuktig inomhusluft att söka sig ut genom otätheter (t.ex. en trasig ångspärr) och kondensera inne i väggkonstruktionen (med risk för fukt och mögel). Båda dessa risker bör förebyggas med att hålla systemet i en jämn balansering.
Kan inte annat än att hålla med.F fenderman skrev:Intressant. En trasig ångspärr ger väl två olika problem tänker jag beroende på om man har undertryck respektive övertryck, till skillnad mot ett totalt balanserat förhållande.
Har man mer frånluft än tilluft, dvs undertryck i huset, kommer luft att röra sig genom otätheter in i huset (med en viss ökad risk för att suga in t.ex markradon). Har man tvärtom - mer tilluft än frånluft, dvs övertryck, så riskerar varm och förhållandevis fuktig inomhusluft att söka sig ut genom otätheter (t.ex. en trasig ångspärr) och kondensera inne i väggkonstruktionen (med risk för fukt och mögel). Båda dessa risker bör förebyggas med att hålla systemet i en jämn balansering.
Ser man på Servicebolagets beräkningar (se bilderna i första posten) så har de räknat fram att tilluften ska vara 66 l/s medan frånluften 70 l/s. Kan det vara så att Servicebolaget räknat ut att det ska vara ett undertryck? Och att OVK är utförd just enligt dessa beräkningar. För om ventilationen ska vara balanserad så behöver det väl ändå vara lika mycket tilluft som frånluft? Det blåser in rejält ifrån röret under kaminen om jag tar loss den så det är väl där den försöker jämna ut.V Vent entreprenör skrev:om det sugs in rejält med luft ur uteluftsintaget till kaminen så har du inte balanserad ventilation i huset. det finns anledning till att misstänka injusteringen av ventilationen inte är korrekt utförd. med balanserad ventilation som du ska ha med FTX har du knappt inget undertryck i huset. ( jag vet då jag arbetar med just detta både som konstruktör och injusterare)
De körde igång värmepump + golvvärme för max en vecka sedan så filtret borde ju vara rent.
Vanligaste ventilationerna i nya hus bygger fortfarande på enbart frånluft vilket innebär betydligt större undertryck än med ftx . Har huset dessutom fler våningar blir läckagerisken genom ångspärren på övervåningen ännu större.F fenderman skrev:Intressant. En trasig ångspärr ger väl två olika problem tänker jag beroende på om man har undertryck respektive övertryck, till skillnad mot ett totalt balanserat förhållande.
Har man mer frånluft än tilluft, dvs undertryck i huset, kommer luft att röra sig genom otätheter in i huset (med en viss ökad risk för att suga in t.ex markradon). Har man tvärtom - mer tilluft än frånluft, dvs övertryck, så riskerar varm och förhållandevis fuktig inomhusluft att söka sig ut genom otätheter (t.ex. en trasig ångspärr) och kondensera inne i väggkonstruktionen (med risk för fukt och mögel). Båda dessa risker bör förebyggas med att hålla systemet i en jämn balansering.
En liten fundering : Eftersom det är svårt att få en total balans, måste väl undertryck ( inom rimliga gränser ), vara att föredra. Inläckage av fuktig luft sker ju mot något, som är varmare och därmed borde kondensrisken vara mindre än det är i fallet med att skicka fuktig luft ut mot en något kallare omgivning, som ju blir med övertryck inomhus.
Tack för att du säger det! Vi har också enkelgips om inte husleverantören monterat något annat där men det känns otänkbart. Däremot så går F750 på 80% vilket är ganska högt som jag förstår det. Osäker på hur mycket SAM40 modulen jobbar .Ska försöka ta reda på det vid nästa besök.E eklov skrev:Om det mullrar från ventilationen, kan FTX-aggregatet vara monterat till en vägg som VÄGER FÖR LITE! Vi hade enkel gips och muller av bara fasen. Sedan satte de upp en gipsskiva till och då minskade bullret. När vi reducerat fläkthastigheten från 66% till 60% blev ljudet knappt hörbart i sängen. Vi är alltså något "underventilerade", men det bryr vi oss inte om.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ett räkneexempel för er som kan:F fenderman skrev:
Jag har just nu, enligt termo-/hygrometrarna ute 0,8°C och RH ≥ 95%, inne är det 22,4°C och RH 21%.
Vilken luft innehåller mest vatten, inne- eller uteluften?
(RH ute: Är det över 95% så anges det som HI, så vi säger väl 95% för enkelhetens skull)
Det är ju lite moment 22, men i stort är det ju viktigare att förhindra att fuktig varm luft trycks ut och kondenserar när det är kallt ute, än att fuktig luft utifrån kommer in och eventuellt drar med sig smutsiga partiklar eller skapar mögel.
Dock kan det i ditt fall bli problem att tända spisen om undertrycket är för stort, så då hade jag väl satt lite mindre undertryck totalt typ 5% istället för 10-15%, alternativt haft en forceringsknapp just när du tänder brasan som kan jämna ut det just då.
Det är nog omöjligt att få full balans, pga diverse faktorer, så då är det bättre att sätta lite undertryck från början.
Dock kan det i ditt fall bli problem att tända spisen om undertrycket är för stort, så då hade jag väl satt lite mindre undertryck totalt typ 5% istället för 10-15%, alternativt haft en forceringsknapp just när du tänder brasan som kan jämna ut det just då.
Det är nog omöjligt att få full balans, pga diverse faktorer, så då är det bättre att sätta lite undertryck från början.
Ingenting är åtgärdat än. Att det finns brännbart material nära skorstenen beror på att hålet mellan våningsplanen inte är tillräckligt stort. I dagsläget är det ca 20mm ifrån skorstenen till trä-konstruktionen medan det enligt regler ska vara minst 50mm sa sotaren. Därav har man stora plåtar i golv och tak. (de ska dölja dessa 50mm runt omkring skorstenen)O olofh skrev:Måste bara fråga TS. Är övriga punkter från sotaren åtgärdade? Så det bara är tilluften kvar att fixa, för protokollet tar ju upp rätt mkt större punkter som andra redan sagt, för nära brännbart material, takanordning för sotning etc. om allt det hade varit fixat hade nog sotaren kunnat öppna fönstret på glänt o godkänt
Sotaren bad om ursäkt att han inte kunde godkänna huset men det tyckte jag verkade helt rimligt. Tvärtom så bad jag honom underkänna så många punkter som möjligt så att det blir ordentligt åtgärdat innan slutbesiktningen. Det är nog därför det blev så många punkter som det blev.
Du har helt klart för mycket undertryck. Hur mätte de flödena? Hade de ytterdörr/fönster öppet samtidigt? Det måste man ha.
Om alla ytterdörrar/fönster är stängda så skall flödet vara i balans (in=ut). Det är ju ett modernt hus byggt för att vara tätt.
Om de gjort vent inställningen med stängda ytterdörrar/fönster så blir undertrycket alldeles för stort.
Om alla ytterdörrar/fönster är stängda så skall flödet vara i balans (in=ut). Det är ju ett modernt hus byggt för att vara tätt.
Om de gjort vent inställningen med stängda ytterdörrar/fönster så blir undertrycket alldeles för stort.