K Krypstocken skrev:
Hej

Jo man behöver faktiskt, kan behöva, öppna ett fönster vid eldning i ett modernt hus,.
Jag har samma situation med tilluft ansluten i botten måste jag ändå öppna ett fönster och ha luckan på glänt för att få fyr i kaminen.

Mitt trick är att stapla tändveden med papper bakom och sedan ett ark med tidningspapper framför.
Tänder både bakom och framför och stänger dörren, arket framför tar sig och bygger upp tillräckligt med värme med luften som finns innanför dörren/luckan för att skapa drag.
Sedna öppnas luckan försiktigt och det får stå så i 5-10 min, fönstret stängs efter någon minut.

Tog mig tre eller fyra tillfällen med brandlarmet tjutande( som är kopplat till det vanliga larmet så det tjuter ORDENTLIGT) för att komma fram till detta.

Fixa de mer allvarliga åtgärderna i protokollet och elda en dag när det blåser lite ute så kommer det att gå lättare.
Håller med dig till 100%. Jag får göra precis likadant med min Contura. Har den bara kommit igång så fungerar system men.... öppna ett fönster,lägg en tändsticksask imellan och stäng efter 3min. Smällar man får ta med ett tätthus igengäld har jag låg elförbrukning.

C chokonanana skrev:
Vi har slutbesiktning på vårt nya hus den 31 jan. Förra veckan var sotaren där och underkände kaminen då det är för stort undertryck i huset. Jag tog kontakt med hustillverkaren som nu tittar på detta. Vet någon vad som kan vara fel?

Vi har en Nibe F750 tillsammans med en SAM-40. Entreprenören har gjort en OVK och ställt in F750 att gå på 80% som "normal". Något jag anser är lite för högt då den brummar väldigt mycket. (Betydligt mer än min mors F370 som går på 60% i ett större hus än vårt)

Bifogar ritning ifrån Servicebolaget. Samt OVK protokoll och även sotarens protokoll.

Sotaren hade riktigt svårt att tända en brasa. I slutändan fick han ställa ner F750 till 30% ventilation och även då öppna ett fönster. När brasan väl var tänd och skorstenen varm så:
1. stängde vi fönstret vilket var ok.
2. återställde sen till 80% ventilation och då var det gränsfall.
3. satte på köksfläkten och då hade vi tryck på 5 pa och rykte självklart in varav fläkten stängdes av genast.

Jag frågade sotaren om man inte kan ha FTX system och kamin varav han svarade "i allmänhet är det inga problem men hos dig går det inte".
Han föreslog att jag borrade upp ett hål i väggen vid kaminen men varför har vi då skaffat oss FTX undrar jag!? Då har vi redan 2 ventiler helt öppna på balkongdörrarna i närheten av kaminen som släpper in kallluft (utöver tillluften ifrån FTX systemet).

Alla tips är välkomna!
Hej, Jag har också Nibe f750 och tilluftsmodulen sam 40.
Sen har jag tilluft till kaminen i plattan men upplever trots det viss svårighet att tända en brasa.
Hus med ftx-ventilation ska vara extremt täta vilket ditt verkar vara vara, grattis.
Att öppna upp och dra in frisk luft i huset rekommenderar jag inte, då missar du fördelarna med återvinning.
Är kaminen mot en yttervägg? Finns det inte möjlighet att göra hål i väggen och bara ge kaminen tilluft?
/R

Mjölsered Mjölsered skrev:
Håller med dig till 100%. Jag får göra precis likadant med min Contura. Har den bara kommit igång så fungerar system men.... öppna ett fönster,lägg en tändsticksask imellan och stäng efter 3min. Smällar man får ta med ett tätthus igengäld har jag låg elförbrukning.
Instämmer till fullo.
Har också contura och använder mig exakt av samma metod. Svär ibland när jag tänder brasan men inte när jag ser hur lite huset förbrukar :)

• Gilla
Mjölsered
  • Laddar…
E exerg skrev:
Nejdå,nån plugg el dyl har inte conturan men när friskluften och kaminröret är kallt har du ingen termisk drivkraft som gör det som kallas drag utan det är snarare bättre att stänga rostertallriken,glänta på altandörren, ha kaminluckan på glänt i upptändningsläget tills brasan värmt rökröret såpass att det går att stänga luckan utan att brasan bara tillverkar rök innan rostertallriken öppnas i väntan på att brasan uppnått den temperatur som krävs för att få igång sekundärförbränningen.
Rostret ska väl alltid vara stängt vid eldning? Står väl så i instruktionen?
Närbild på ett utdrag ur en eldningsinstruktion med betoning på vikten av att hålla rostret stängt under eldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi har nytt och tätt hus med FTX och inga sådana problem, jag vet inte vad för ventilation i procent vi har såsom TS talar om, vi har skala 1-4 och kör det på 2 höst-vår, sommaren kan vi ta upp det till 3-4 men ljudet kan va störande då. På 2 går det även bra att elda utan att öppna vädringsluckorna.

Jag antar vi hade tur för huset är nytt och tätt men allt funkar som det ska. Sotaren hade oss att sätta på braständningsfunktionen då han sotade, så kom inget skit in i huset tack vare övertrycket. Jag är väldigt förvånad att ni har dedikerad friskluft för spisen och det fungerar ändå inte för er... vi har ingen sådan och ändå fungerar det. Det vi måste göra dock är att öppna vädringsluckorna då vi har på köksfläkten annars kan det börja dra in luft genom skorstenen.

E eken86 skrev:
Instämmer till fullo.
Har också contura och använder mig exakt av samma metod. Svär ibland när jag tänder brasan men inte när jag ser hur lite huset förbrukar :)

• Inredning i vardagsrum med öppen spis och utsikt över vintrigt landskap genom fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K krillan skrev:
Jag tror problemet i ditt hus är att ventilationen inte är balanserad. Du ska ha ett litet undertryck i huset, det låter som att du har ett kraftigt undertryck nu. Går ens tilliftsflälten?
Enl protokollet är underskott av tilluft 10 l/s vilket inte är anmärkningsvärt och variationen torde till stor del kunna kompenseras via ventilerna i altandörrarna och om protokollet gäller skulle egentligen det inte vara nån konst att tända kaminen. När köksfläkten går blir det naturligtvis omöjligt

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Rostret ska väl alltid vara stängt vid eldning? Står väl så i instruktionen?
[bild]
Naturligtvis måste rostret vara stängt när brasan är såpass varm att sekundärförbränningen ska fungera. Står den öppen blir det inget syre till slutförbränningen.

Men du har väl en entreprenör som har installerat kaminen? Då skall ju dom se till att åtgärda anmärkningarna.

• Gilla
Deltaett och 1 till
  • Laddar…
Har också nybyggt hus med F750 och Contura kamin, dock ej SAM modulen. Hade också problem med dåliig förbränning och upptäckte efter ett tag att det drog kallt vid golvet där friskluftsröret till kaminen kommer upp ur plattan. Det visade sig att det inte var tätat ordentligt runt röret, och undertrycket i huset gjorde att det helt enkelt drog tjuvluft från friskluftsröret. Efter att detta tätats funkar det mycket bättre. Vid tändning får man dock öppna altandörr en kort stund. Brukar köra på lite tändvätska för att det snabbt ska ta sig.

Om det mullrar från ventilationen, kan FTX-aggregatet vara monterat till en vägg som VÄGER FÖR LITE! Vi hade enkel gips och muller av bara fasen. Sedan satte de upp en gipsskiva till och då minskade bullret. När vi reducerat fläkthastigheten från 66% till 60% blev ljudet knappt hörbart i sängen. Vi är alltså något "underventilerade", men det bryr vi oss inte om.

Jag har mekanisk frånluft, och "snålelda" går inge bra, har spjället som minst på halvöppet. Har ingen tilluft kopplat för tulikivibyggaren sa att den inte klarar friskluftskanal, så den är ej ikopplad..
(Husbyggaren/snickaren ifrågasatte inte detta... Har sedan köpet av huset pratat med annan montör som såg helt frågan på varför Tulikivin inte skulle klara friskluftsintag. Koppla in i efterhand är inget att drömma om för det står 1.200kg kamin över hålet nu...)

Är skorstenen kall så öppnar jag balkongdörren i 30 sekunder tills brasan tagit sig såpass att den klarar en stängd dörr, kan även behöva öppna dörren fast kaminen är ljummen. men det ser man ganska fort på lågorna.

• Wow
karlmb
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det behövs knappast om kaminluckan är någorlunda tät, och kaminen får sin egen tilluft direkt utifrån.
Den är ju i stort sett helt skild från ventilationssystemet inomhus.

Vad är det förresten för "isolering" runt tilluftröret nere i grundplattan? Varför?
Rör med tilluft till kamin skall vara väl isolerat om det ligger i betongen som det gör här (det bästa alternativet är att lägga det under cellplasten)
Tar du in -20 graders luft så blir golvet kallt och du kan få att golvet blir svart med tiden eller om du har vattenrör mot tilluftsröret så kan de frysa

Jag ska försöka svar på den delen jag jobbar med. Jag gör OVK:er åt Nibe dock inte i eran stad.
Du kan inte jämföra fläktinställningarn mellan 750 och 370. Dom har inte samma fläkt och 370:in står oftast lägre på samma flöde.
Alla hus är olika och 80% fläkthastighet på 70l/s är inget konstigt. Nu såg jag inte vad du hade för inställning på tilluften.
Det är inget problem att göra en inställning i värmepumpen som ger dig en kaminvänlig ballans i huset. Du har 4 tillfälliga alternativ och där kan man ställa både tilluft och frånluft samt tiden den ska gå på det läget. Att du skulle kunna elda men köksfläkten på finns inte i något nybyggt hus om det inte är kompenserat för det på något annat sätt. Det ryker in hos alla.
Häromkring brukar sotarn säga att ryker det inte när du tänder får du öppna ett fönster ett tag till skorsten är varm.

Men när jag läser sotaren utlåtande så verkar det som att undertrycket är ditt minsta problem.
Hoppas detta är till någon hjälp.

K
E exerg skrev:
Att kompensera för minskad tilluft då köksfläkten är i bruk torde nära nog vara omöjligt ,särskilt om man valt nån utav de designfläktar som säljs på fåfängans marknad och som behöver 700-900 kbm luft för att kompensera fläktkåpans bristande uppfångningsförmåga. Här räcker ingen friskluftsventil i överkant på nåt fönster långt. Tex en vanlig fresch 80 ger max 5liter/s vid 10 pa undertryck. Det skulle mao behövas minst 40 st [länk] eller att ett fönster öppnas vid behov eller att man får tolerera en undermålig funktion.
Det är inte omöjligt och det förekommer att man gör det.
Möjligen inte under de förutsättningar du nämner förvisso.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.