44 437 läst · 93 svar
44k läst
93 svar
Sotaren underkände nybyggt hus med FTX
Hej!
Jag bor i ett Älvsbyhus byggt 2017 med frånluftsvärmepump Nibe 730. I höstas installerade jag samma kamin som TS. Contura 620T. Vi valde den kaminen mycket på grund av att den har Conturas nya "ASF - Automatic Start Function. Som gör att kaminen blir oberoende av rumsluften.
Jag tänder med tändblock och stänger luckan direkt. Jag behöver aldrig öppna fönster, altandörr eller stänga av ventilation eller köksfläkt.
Jag bor i ett Älvsbyhus byggt 2017 med frånluftsvärmepump Nibe 730. I höstas installerade jag samma kamin som TS. Contura 620T. Vi valde den kaminen mycket på grund av att den har Conturas nya "ASF - Automatic Start Function. Som gör att kaminen blir oberoende av rumsluften.
Jag tänder med tändblock och stänger luckan direkt. Jag behöver aldrig öppna fönster, altandörr eller stänga av ventilation eller köksfläkt.
Måste bara fråga TS. Är övriga punkter från sotaren åtgärdade? Så det bara är tilluften kvar att fixa, för protokollet tar ju upp rätt mkt större punkter som andra redan sagt, för nära brännbart material, takanordning för sotning etc. om allt det hade varit fixat hade nog sotaren kunnat öppna fönstret på glänt o godkänt
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 848 inlägg
Vill bara påpeka att jag tycker man bör kalla F750+SAM40 för frånluftsvärmepump med värmd tilluft och inte FTX.
Visst är det tekniskt en aktiv värmeväxlare men det är något förvirrande
Visst är det tekniskt en aktiv värmeväxlare men det är något förvirrande
Jag vill inte vara för negativ men den som installerat kaminen har antagligen ganska liten erfarenhet. Anmärkningarna om närhet till brännbart material, saknad inspektionslucka och saknad takbrygga är något som är ganska grundläggande för en installatör. Jag skulle ställa installatören till svars för samtliga punkter också fråga om den som installerat verkligen har installerat kaminer tidigare.
/Krille
/Krille
Varför skall hustillverkarna envisas med att ha undertryck i huset? Det finns ingen anledning till det, kör helt balanserade flöden på till och frånluft så kommer kaminen inte användas som tilluftskanal... Om man kör lägre tillufts- än frånluftsflöde i bostaden så suger man ju in kall uteluft genom konstruktionen och värmeåtervinningen blir betydligt sämre.
Hej!
Du tycks ha för högt på frånluftsidan i ditt FTX.
Frånlufts- och tilluftsflöden ska vara i ungefär 0-balans, eller med ett mkt lätt undertryck. Just nu ser balansen i princip ut att vara 70 l/s ut och 60 l/s in.
Kaminens tilluftsflöde kommer som sagt att fungera som tilluft till huset (då den luften sannolikt är mer lätt åtkomlig än ev övriga otätheter). Utöver det ger ju en kall skorsten alltid en lite trög start (även om det inte är problemet här).
Börja med att balansera upp flödena I huset, sedan borde det gå!
Den direkta tilluftsanslutning borde räcka tycker jag spontant, om det övriga balanseras, med viss reservation för hur de olika ventilationsdonen har placerats i förhållande till varandra.
Mvh
F
Du tycks ha för högt på frånluftsidan i ditt FTX.
Frånlufts- och tilluftsflöden ska vara i ungefär 0-balans, eller med ett mkt lätt undertryck. Just nu ser balansen i princip ut att vara 70 l/s ut och 60 l/s in.
Kaminens tilluftsflöde kommer som sagt att fungera som tilluft till huset (då den luften sannolikt är mer lätt åtkomlig än ev övriga otätheter). Utöver det ger ju en kall skorsten alltid en lite trög start (även om det inte är problemet här).
Den direkta tilluftsanslutning borde räcka tycker jag spontant, om det övriga balanseras, med viss reservation för hur de olika ventilationsdonen har placerats i förhållande till varandra.
Mvh
F
Redigerat:
För att minska möjligheten för den oftast mer fuktbemängda luften att ta sig ut genom otätheter i ångspärren och hamna utanför kondenspunkten i klimatskalet.S skalman76 skrev:Varför skall hustillverkarna envisas med att ha undertryck i huset? Det finns ingen anledning till det, kör helt balanserade flöden på till och frånluft så kommer kaminen inte användas som tilluftskanal... Om man kör lägre tillufts- än frånluftsflöde i bostaden så suger man ju in kall uteluft genom konstruktionen och värmeåtervinningen blir betydligt sämre.
Får du det inte till 60,3 ?F fenderman skrev:Hej!
Du tycks ha alldeles för högt på frånluftsidan i ditt FTX.
Frånlufts- och tilluftsflöden ska vara i ungefär 0-balans, eller med ett mkt lätt undertryck. Just nu ser balansen i princip ut att vara 70 l/s ut och 54 l/s in.
Med en kall skorsten på det, blir det problem.
Den direkta tilluftsanslutning borde räcka tycker jag spontant, om det övriga balanseras.
Mvh
F
Jag har arbetat med ventilation i 25 år och är bla tekniskt sakkunnig inom VVS... Har de senaste åren arbetat med certifierade passivhus, nollenergihus och plusenergihus. Vi kör aldrig med undertryck i bostäder för det är inte bättre att suga in fuktig uteluft som kondenserar mot plasten inne i isoleringen. För optimala förhållanden är tilluftsflödet lika stort som frånluftsflödet.E exerg skrev:
Du menar på sommaren när ac-n kylt ner husets innertak och ventilationen orkat suga in fuktig uteluft från vinden och in i isoleringen som sedan lyckas kylas under kondenspunkten och kondensera på den ev plastfolien ovan innertaksplattan?S skalman76 skrev:Jag har arbetat med ventilation i 25 år och är bla tekniskt sakkunnig inom VVS... Har de senaste åren arbetat med certifierade passivhus, nollenergihus och plusenergihus. Vi kör aldrig med undertryck i bostäder för det är inte bättre att suga in fuktig uteluft som kondenserar mot plasten inne i isoleringen. För optimala förhållanden är tilluftsflödet lika stort som frånluftsflödet.
Jag menar att fuktig uteluft skall aldrig via undertryck ta sig in i konstruktionen. Fuktig inomhusluft evakueras via rätt dimensionerade frånluftsflöden ut genom ventilationen. Med balanserade från- och tilluftsflöden trycker du inte in inomhusluft i konstruktionen. Det är inte bara en fuktfråga utan även en energifråga. Varför skall man ha FTX om man ändå skall ta in utomhusluft genom konstruktionen istället för genom ventilationsaggregatet?E exerg skrev:
S skalman76 skrev:Jag menar att fuktig uteluft skall aldrig via undertryck ta sig in i konstruktionen. Fuktig inomhusluft evakueras via rätt dimensionerade frånluftsflöden ut genom ventilationen. Med balanserade från- och tilluftsflöden trycker du inte in inomhusluft i konstruktionen. Det är inte bara en fuktfråga utan även en energifråga. Varför skall man ha FTX om man ändå skall ta in utomhusluft genom konstruktionen istället för genom ventilationsaggregatet?
Hur löser du problemet med att frånluftsfilter blir igensatt snabbare än uteluftsfilter och luftflöde ändras pga detta?S skalman76 skrev:Jag har arbetat med ventilation i 25 år och är bla tekniskt sakkunnig inom VVS... Har de senaste åren arbetat med certifierade passivhus, nollenergihus och plusenergihus. Vi kör aldrig med undertryck i bostäder för det är inte bättre att suga in fuktig uteluft som kondenserar mot plasten inne i isoleringen. För optimala förhållanden är tilluftsflödet lika stort som frånluftsflödet.
Total balans är fint, på pappret..