K Kallebo skrev:
Vad jag har sett kommer skatten ha en koppling till inkomst. Så den stora normalt arbetande medelklassens kommer inte att få leva på existensminimum direkt.
K Kallebo skrev:
Vad jag har sett kommer skatten ha en koppling till inkomst. Så den stora normalt arbetande medelklassens kommer inte att få leva på existensminimum direkt.
Förra gången var det max 4% av hushållets bruttoinkomst, dvs 6-7% av nettoinkomsten. Detta är tillräckligt för att krascha många familjer som lever på ingenting när kostnaderna är betalda. Många i städerna har ingenting över varje månad.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
En eventuell höjning av fastighetsskatten påverkar mig på samma sätt som det "slopade" reseavdraget.

Lite högre skatt att gnälla om.
Men resultatet blir att ingen utan en gedigen utbildning och jobb, framgångsrikt företag eller gott om pengar i familjen har råd att bo där vi bor. Personer försörjda av kommunen göre sig icke besvär.
Och för oss med barn är det ju trevligt.
Bedrövlig människosyn. Hoppas du eller dina barn aldrig råkar ut för något som gör att ni inte kan fungera till 100% på arbetsmarknaden. Även personer med funktionsnedsättningar osv måste kunna bo värdigt. Jag lovar att dina barn inte kommer bli smittade. Om något kan sådana grannar lära dem något om empati, vilket kan behövas med tanke på förälderns attityd... Jag har alltid röstat borgerligt och tycker man med rätta kan vara kritisk mot vårt skattesystem, men jag vill inte se en samhällsutveckling där ”vinnarna” får allt och resten får ”skylla sig själva”.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
N
A Anders_Nilsson skrev:
Förra gången var det max 4% av hushållets bruttoinkomst, dvs 6-7% av nettoinkomsten. Detta är tillräckligt för att krascha många familjer som lever på ingenting när kostnaderna är betalda. Många i städerna har ingenting över varje månad.
Och vrf är de så?
Jo för Svensson betalar semester,bil,båt och husvagn genom att låna på huset.

Det är ej försvarbart dina argument att familjer går under bara för att de ej kan åka på semester.

Självförvållat problem.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
N
anthill anthill skrev:
Bedrövlig människosyn. Hoppas du eller dina barn aldrig råkar ut för något som gör att ni inte kan fungera till 100% på arbetsmarknaden. Även personer med funktionsnedsättningar osv måste kunna bo värdigt. Jag lovar att dina barn inte kommer bli smittade. Om något kan sådana grannar lära dem något om empati, vilket kan behövas med tanke på förälderns attityd... Jag har alltid röstat borgerligt och tycker man med rätta kan vara kritisk mot vårt skattesystem, men jag vill inte se en samhällsutveckling där ”vinnarna” får allt och resten får ”skylla sig själva”.
Nej de handlar om att du och många är rädda att eran låtsas värld där ni kan köpa vad ni vill med lånade pengar ska krascha

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F
N Nalleman64 skrev:
Jag är sannerligen ingen vän av fastighetsavgift/skatt men att den som äger en villa som har ett taxeringsvärde på 1,5 miljoner skall betala lika mycket i avgift som den som har ett tax.värde på t.ex. 6 miljoner känns inte rimligt.
Någon form av differentiering känns faktiskt rimlig.
För att gynna de med låga tax.värden borde man införa någon form av fribelopp likt grundavdraget på inkomst.
Varför? En villa på 1,5miljoner belastar förmodligen samhället lika mycket som en på 6miljoner.
Bättre att ta bort tex alla barnbidrag.
Tycker alla borde ställa sig Östlingfrågan ”vad får jag för pengarna?”

• Gilla
jcalfred och 6 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Skönt att någon reagerar med tanke på att det var för att provocera.

Jag ville belysa resultatet av viss politik..

N
F FC_Bygg skrev:
Varför? En villa på 1,5miljoner belastar förmodligen samhället lika mycket som en på 6miljoner.
Bättre att ta bort tex alla barnbidrag.
Tycker alla borde ställa sig Östlingfrågan ”vad får jag för pengarna?”
Skall man ha ett system med fastighetsavgift/skatt skall det vara rimligt. Det är inte dagens system.

OBS! Jag förordar alltså INTE fastighetsavgift!
Däremot förordar jag ett slopande av ränteavdragen efter en successiv avtappning.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
F
N Nalleman64 skrev:
Skall man ha ett system med fastighetsavgift/skatt skall det vara rimligt. Det är inte dagens system.

OBS! Jag förordar alltså INTE fastighetsavgift!
Däremot förordar jag ett slopande av ränteavdragen efter en successiv avtappning.
Pratar du om ränteavdrag på bolån eller på alla kapitalkostnader såsom aktieförluster.
Ett slopande av ränteavdragen gynnar de som har råd att låna inom familjen, alltså ”rika”.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
N
F FC_Bygg skrev:
Pratar du om ränteavdrag på bolån eller på alla kapitalkostnader såsom aktieförluster.
Ett slopande av ränteavdragen gynnar de som har råd att låna inom familjen, alltså ”rika”.
Nej ett slopande av ränteavdragen missgynnar "de rika" som t.ex. köper exklusiva bilar och båtar och gör ränteavdrag på lånen till dessa kapitalvaror.
Det är bl.a. därför Vänsterpartiet drivit frågan om slopade ränteavdrag under många år d.v.s. för att dessa avdrag mest gynnar de med hög inkomst.

https://www.vansterpartiet.se/politik/bidrag-till-rika/

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
G
N Nalleman64 skrev:
Jag är sannerligen ingen vän av fastighetsavgift/skatt men att den som äger en villa som har ett taxeringsvärde på 1,5 miljoner skall betala lika mycket i avgift som den som har ett tax.värde på t.ex. 6 miljoner känns inte rimligt.
Någon form av differentiering känns faktiskt rimlig.
För att gynna de med låga tax.värden borde man införa någon form av fribelopp likt grundavdraget på inkomst.
Inte rimligt? Är du avundsjuk på de som har höga taxeringsvärden? Min tomts taxeringsvärde har gått upp massor, jag har vare sig inte önskat det eller haft någon påverkan.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S
Helt fantastiskt, att det ska ha tagit såhär lång tid är det stora problemet. Detta skulle varit på plats för länge sedan.

mikethebik mikethebik skrev:
Nu vet jag inte hur alla de bor som röstade fram dessa tomtar till regering , men är man egnahemsägare borde allt som står till vänster om moderaterna gå bort.
Tråkigt också att de som röstade L och C 2018 egentligen röstade på vänsterblocket...

Kanske dags för ett "villaägar- och BRF-parti?
När staten behöver ha in pengar för att ersätta det som de besinningslöst slösat bort så sitter vi alla i skiten, oavsett husägare eller ej.
Dock är det väldigt enkelt och behändigt att straffskatta hus då de är svåra att flytta till lämpligare ställen.

Först lägger vi ner våra pengar på att renovera, bygga till och förbättra, med skattade pengar och med en massa skatt och moms på det materiel vi köper, sedan skall vi straffskattas ovanpå det för att kåken blir bättre, åtminstone taxeringmässigt, men definitivt inte billigare att bo i.

Snälla Astrid, kom tillbaka från Nangijala och skriv en bok om Pomperipossa som villaägare, jag hjälper gärna till!
Håller med.. Heltokigt. Dessutom blir du bestraffad om du bygger och renoverar själv på din fritid trots att du kanske jobbar heltid. Du höjer värdet på fastigheten, och således även taxeringsvärdet. Och om du säljer får du inte göra avdrag för egen nedlagd tid, utan bara material.

En annan sak jag tycker är helt galen.. Är att VARFÖR ska du betala höga fastighetsskatter på en fastighet du själv äger?
M MrDizzy skrev:
Sossarna i skåne samt i Sthlm med Ygman i spetsen vill tillsammans med MP & V ta bort taket på fastighetsksatten.

[länk]

Sen tillkommer det att det kommer nya taxeringsvärden från skattemyndigheten nu 1 Juli ... varvid alla fastigheter kommer att bli upptaxerade rätt mycket (gissar jag iaf)

Lite enkla expempel på hur det kommer att slå
(inkomst i hushållet 75000 före skatt)
villa 2M -> 11500 extra per år mot idag
villa 2.5M -> 16500
villa 3M -> 21500
villa 3.5M -> 26500
villa 4M -> 31500
villa 4.5M ->36500
villa 5M -> 41500

kolla här var som gäller för just dig
[länk]

Detta om något kommer att framkalla en fastighetskrash, då folk inte kommer att ha råd att bo kvar och måste sälja husen till under vad de köpt dem för.

Så vill ni inte drabbas av en fastighets krash (vilket resultatet kommer att bli om det genomförs)
Se till att sprida att detta är en väldigt dålig ide
Egentligen förstår jag inte fastighetsskatten alls. Varför ska du betala skatt för en fastighet du själv äger, förvaltar, och underhåller med löpande kostnader - som du redan betalat sjuka mängder skatt för. Redan när det kommer till lönen. Din lön före löneskatt kostar företaget nästan det dubbla. Sen ska du betala ytterligare drygt 30% skatt av det. Sen ska du betala 25% moms på allt material du köper för att underhålla. Eller ännu värre, om du anlitar nån firma till att göra jobbet. Då är det ju hutlösa mängder skatt på skatt på skatt du betalar. Och sen fastighetsskatt ovanpå det. Man blir ju mörkrädd när man ser vad våra politiker kladdar bort våra pengar på. Och ingen tar något ansvar. Istället höjer man skatterna ytterligare när man gjort dåliga affärer. Men det är ju alltid nån annan som betalar..

• Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
N
G OMathson skrev:
Inte rimligt? Är du avundsjuk på de som har höga taxeringsvärden? Min tomts taxeringsvärde har gått upp massor, jag har vare sig inte önskat det eller haft någon påverkan.
Nej det är inte rimligt vilket är MIN åsikt. Bara löjligt att börja tugga om "avundsjuk" i synnerhet som du inte har en aning om vad jag har för taxeringsvärde.
Med största sannolikhet har den fastighet som har ett högre tax.värde även ett högre marknadsvärde.

Skriver ännu en gång: jag är ingen vän av fastighetsavgift/skatt men skall den finnas skall beskattningen vara rimlig = proportionerlig.

Har diskuterat detta med ett par bekanta som bor i en relativt dyr villa och de skojade om hur de iaf skulle ha råd att bo kvar men pöbeln tvingas flytta vilket skulle leda till bättre grannar på sikt. Nu var detta bara ett par men de har höga inkomster båda två och deras konsumtionsvanor skulle knappast påverkas av detta.
De med tajtare ekonomi skulle tvingas minska sin konsumtion med allt vad det innebär för företagare som lever på att vi har konsumtionsutrymme.

Tror att S biter sig själva i foten med höjningen. De villaägare som idag röstar för mer rödgrönt kommer nog att dra öronen åt sig när andra skatter inte sänks i motsvarande grad. Som det ser ut nu i de förslag som nämnts så är det en pletora med skatter som man vill se höjda.

Ett tips om ovanstående blir verklighet är för alla, som riskerar att bli arbetslösa, sök till juristlinjen då Kronofogdemyndigheten lär få en hel del exekutiva auktioner att hantera.

G
Sverige är ett rikt land, stor del av befolkningen lever på lånade pengar, nu uppe i ca 6,7biljoner!
Är man "rik" (hyffsad inkomst och låg belåninggrad) kan man låna till 0,94% (som jag har gjort), därmed går fastigheter upp, men är man fattig skor sig bankerna med räntor på ibland över 40% ! Jävla ocker! Massor med unga svenskar som lånat till skyhöga räntor. Bankerna säkrade av staten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.