S Screew skrev:
Hur kan det vara såhär, ena dagen är det på ett sätt andra dagen på ett annat sätt. Samma sak med diesel bilar, ena dagen var dom jättebra och andra dagen det värsta som finns.

Hur kan man driva ett land med politik som ändras lika ofta jag byter underkläder? Visst har jag råd med höjningen, men istället för att gå till den vanliga ekonomin så kommer pengarna förmodligen att betala för byråkrati och hittepå projekt.

Hög skatt, dålig pension, sjukvård som knappt fungerar, sociala skyddsnät som inte fungerar, skolor som misslyckats med mål, kriminalitet som sprids utan åtgärd.

S lovade förövrigt att inte höja bränsleskatten heller för den delen, se hur det gick där.

Vad dom som stå i makten tänkte göra och vad du skriv i ditt inlägg som är sanningen (Hög skatt, dålig pension, sjukvård som knappt fungerar, sociala skyddsnät som inte fungerar,) gör det inte så lockande att stanna kvar i Sverige langare... Snart kommer jag lägga nere firma sälja huset och fly. Folk MÅSTE börjar stå upp emot den har "tyranny" myndigheten !!:sick::sick::mad::mad:

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Sossarna i skåne samt i Sthlm med Ygman i spetsen vill tillsammans med MP & V ta bort taket på fastighetsksatten.

[länk]

Sen tillkommer det att det kommer nya taxeringsvärden från skattemyndigheten nu 1 Juli ... varvid alla fastigheter kommer att bli upptaxerade rätt mycket (gissar jag iaf)

Lite enkla expempel på hur det kommer att slå
(inkomst i hushållet 75000 före skatt)
villa 2M -> 11500 extra per år mot idag
villa 2.5M -> 16500
villa 3M -> 21500
villa 3.5M -> 26500
villa 4M -> 31500
villa 4.5M ->36500
villa 5M -> 41500

kolla här var som gäller för just dig
[länk]

Detta om något kommer att framkalla en fastighetskrash, då folk inte kommer att ha råd att bo kvar och måste sälja husen till under vad de köpt dem för.

Så vill ni inte drabbas av en fastighets krash (vilket resultatet kommer att bli om det genomförs)
Se till att sprida att detta är en väldigt dålig ide
Vad du missat är att de DESSUTOM vill återinföra förmögenhetsskatten, så den totala skatten på en obelånad bostad, blir dubbelt så hög. Dessutom ska skatten betalas med redan skattade pengar.

Även hyresfastigheter kommer att beröras där höjd fastighetsskatt naturligtvis hamnar på hyran. Som betalas av oss som äger våra bostäder ÄNNU EN GÅNG genom bostadsbidraget till vänsterns valboskap!

• Ledsen
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Bor själv i hus i en förort i Stockholms kommun, flyttade hit i september. Jag kan ha viss förståelse för att skatterna behöver höjas efter alla pengar som pumpats in i korttidspermitteringar, massal covid testning, vaccinationer osv. Däremot tycker jag det är orimligt att bara beskatta husägare och dessutom med en sådan chockhöjning. Vårt hus kostade strax över 6mkr, lika mycket som en tvåa i innerstaden, eller en fyra (det minsta vi behövde) i en närförort. Vi valde då att flytta längre ut för att man fick ”mer för pengarna” då, och vi alltid drömt om hus, men vår betalningsförmåga har ju inte ändrats för det! Detta drabbar liksom inte miljonärerna som bor i pampiga lägenheter på Östermalm, bostäder som vi aldrig haft råd med, det är det som är så märkligt med upplägget. Beskatta efter betalningsförmåga verkar ju rimligare. Alla som bor i hus är absolut inte höginkomsttagare och har värdet på bostaden gått upp (vi hade aldrig kunnat köpa vårt hus nu) så betyder ju inte det att den disponibla inkomsten gått upp.

• Gilla
Sophie_W
  • Laddar…
F
Nja, håller inte riktigt med om att symmetrin är borta.
ISK är fördelaktigt pga låga räntor.

Det finns asymmetrier åt andra hållet tex att arbetsgivare får hyra bil av arbetstagare för 18,5kr/mil skattefritt.
Däremot får inte arbetstagare hyra bil av sin arbetsgivare för 18,5kr/mil skattefritt. Utan måste betala skatt på förmånsvärde mm.

• Gilla
Bo Rås och 3 till
  • Laddar…
F fillyo skrev:
Däremot tycker jag det är orimligt att bara beskatta husägare och dessutom med en sådan chockhöjning.
Vem har sagt att det blir en chockhöjning? Det finns inte ens ett riktigt förslag, utan någon har snappat upp att några vill återinföra fastighetsskatten. Sen har några moderata och liberala debattörer räknat ut att man ska betala 60 000:- i skatt utan att ha någon aning om förutsättningarna och eventuella begränsningsregler.

• Gilla
arkTecko och 9 till
  • Laddar…
Noterat att det börjat dyka upp en del ”reklam” för den eventuella fastighetsskatten på flera håll nu. Någon som har koll på det rent matematiska förslaget?
Hittar artiklar som nämner kopplingar till statslåneräntan mm, men underlaget är lite flytande tycker jag.

Och nej, fastighetsskatten måste kompenseras på annat håll. Alt införas över lång tid.

useless useless skrev:
Vem har sagt att det blir en chockhöjning? Det finns inte ens ett riktigt förslag, utan någon har snappat upp att några vill återinföra fastighetsskatten. Sen har några moderata och liberala debattörer räknat ut att man ska betala 60 000:- i skatt utan att ha någon aning om förutsättningarna och eventuella begränsningsregler.
Ingen behöver betvivla att om såssealisterna får som de vill, att det blir återinförd fastighets OCH förmögenhetsskatt och höjda bostadsbidrag till vänsterns valboskap. Som tidigare fast värre!

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
useless useless skrev:
Villaägarna har väl lyft detta rätt länge tror jag? Och det är nog kalkylen som de tagit fram som det baseras på. Men det är väl egentligen kanske inte det som var syftet med mitt inlägg utan snarare att belysa att betalningsförmåga bör styra snarare än boendetyp eftersom olika boenden kan kosta precis lika mycket. Man ”sparar” nog dessutom mer av lönen av att bo i lgh än hus, iallafall märker vi stor skillnad och då menar jag inte el, vatten och sophämtning utan underhåll (och lagfart och stämpelskatt).

• Gilla
Sophie_W och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tvärtom, det är viktigt att det lyfts nu och diskuteras nu så detta inte blir verklighet, det var en mardröm för många äldre när vi sist hade denna typen av fastighetsskatt och det skedde en upptaxering. Tänk er att återinföra och sedan upptaxera fastigheterna till verkliga värden, herregud vilken mardröm. Så sanningen är att det kan bli ännu värre.
Nu basunerar de största distriktet och div högprofilerade politiker att de vill återinföra fastighetsskatten. Jag förstår att ni som sympatiserar med detta parti försöker bortförklara bara tanken på att röra sig mot detta förslag. Men jag tror helt enkelt detta är medvetet och en sätt att provtrycka opinionen, se hur långt man kan gå, för att ha ett förslag klart till valet.
Och ett sådant förslag kommer såklart vara milt för att kunna antas och sedan successivt höjas till smärtgränsen genom indexreglering eller liknande.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
K
A Anders_Nilsson skrev:
De som bor i villor är i allmänhet skötsamma människor. Om man kraschar deras liv kommer de fortsätta arbeta och sköta sig, fast på existensminimum livet ut. Man har så skapar en klass med skuldslavar. Samtidigt när dessa tvingas lämna sina hem uppstår en stor mängd billiga stora hem som kan användas för att minska trångboddheten. Detta kan man ta politiska poäng på för storstadsbor i villa tillhör inte regeringens kärnväljare. Eller så tror regeringen i sin naivitet att Svensson i sin desperation lägger på ett kol och jobbar 10 timmar övertid i veckan, av vilket det mesta går till skatt. Eller så är regeringen helt efterbliven och tror att samtliga som bor i villa i storstäder är privilegierade män som bara tar några guldpengar från Joakim von Anka-valvet och betalar fastighetsskatten med.
Vad jag har sett kommer skatten ha en koppling till inkomst. Så den stora normalt arbetande medelklassens kommer inte att få leva på existensminimum direkt.

Har du sett ett färdigt förslag?

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
K
F fillyo skrev:
Bor själv i hus i en förort i Stockholms kommun, flyttade hit i september. Jag kan ha viss förståelse för att skatterna behöver höjas efter alla pengar som pumpats in i korttidspermitteringar, massal covid testning, vaccinationer osv. Däremot tycker jag det är orimligt att bara beskatta husägare och dessutom med en sådan chockhöjning. Vårt hus kostade strax över 6mkr, lika mycket som en tvåa i innerstaden, eller en fyra (det minsta vi behövde) i en närförort. Vi valde då att flytta längre ut för att man fick ”mer för pengarna” då, och vi alltid drömt om hus, men vår betalningsförmåga har ju inte ändrats för det! Detta drabbar liksom inte miljonärerna som bor i pampiga lägenheter på Östermalm, bostäder som vi aldrig haft råd med, det är det som är så märkligt med upplägget. Beskatta efter betalningsförmåga verkar ju rimligare. Alla som bor i hus är absolut inte höginkomsttagare och har värdet på bostaden gått upp (vi hade aldrig kunnat köpa vårt hus nu) så betyder ju inte det att den disponibla inkomsten gått upp.
Förslaget innehåller dessutom en del om att beskatta bostadsrätter. Det kommer inte att gå att införa skatten utan att ha ett tak mot inkomst. Men visst är det otäckt att de funderar på att ta ut skatt som man inte kan komma undan.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
K Kallebo skrev:
Förslaget innehåller dessutom en del om att beskatta bostadsrätter. Det kommer inte att gå att införa skatten utan att ha ett tak mot inkomst. Men visst är det otäckt att de funderar på att ta ut skatt som man inte kan komma undan.
kallas för att ta ur ladorna.
ni vet ju vem som sa det och vad hon tillhör..
Är ni förvånade?
Isåfall välkommen till verkligheten...

Går inte att införa något sådant här utan att samtidigt driva igenom en radikal förändring i skattesystemet generellt.

Vill dom införa en fastighetsskatt kommer det helt enkelt få kvittas mot annat, ex skatt på lönearbete.

• Gilla
oshu
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fastighetetspriserna skulle behöva komma ner något efter de senaste årens rusning.
Det lär dom göra med sånna förlag....Förhoppningsvis de rödgröna röstsiffrorna också...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.