GordonStewart GordonStewart skrev:
Kapitalskatterna är ju sänkta. Symmetrin i skattesystemet som infördes i början av nittiotalet är borta. Möjligheterna till ränteavdrag är mycket högre än den skatt på kapital du har. Kapitalvinster inom ett ISK är ju nästan obeskattade.

För övrigt är det löjligt att gå bananas över en debattartikel om ett förslag som inte ens finns. Det är halmgubbe på halmgubbe över det hela. Det vore bra med en bättre fastighetsskatt, den skulle göra det möjligt att sänka andra skatter som är mer skadliga för ekonomin (exempelvis inkomstskatten), det är därför de allra flesta utvecklade ekonomier beskattar fastigheter. Med rimliga begränsningsregler och en översyn av skattesystemet i stort skulle det kunna vara bra för svensk ekonomi i stort utan stora negativa effekter för de flesta hushållen.

Och nej, jag bor inte i hyresrätt.
Nu har man ju höjt ISK beskattningen och den är sannerligen inte ngn obeskattad sak, det är sannolikt att du med långvarig sparande blir högre beskattad än utan ISK. Men den främjar definitivt kortsiktiga placeringar.

Nu har vi ju också redan en fastighetsskatt, på vilket sätt skulle en "bättre fastighetsskatt" vara? Högre?
Problemet med ditt resonemang är att det bygger på att alla skall springa i ekorrhjuelt hela tiden, tills man trillar av pinnen.
Då de flesta av oss faktiskt inte har ärvt en massa pengar och är speciellt rika utan kanske har jobbat en stor del av livet och lyckats förvärva en fastighet som man prioriterar, så måste man med dessa destruktiva skatter bli beskattad in i evigheten. Det minskar valfrihet.
Jag ser personligen hellre en hög skatt på inkomst än dessa skatter på redan surt förvärvade och mångdubbelt beskattade pengar som aldrig tar slut.
Jag är för övrigt för en generell hög beskattning och hög välfärd, men är emot alla kortsiktiga och enkla sätt att beskatta redan mångdubellt beskattad egendom.

• Gilla
twoody och 7 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nu har man ju höjt ISK beskattningen.....
Nu? Vad är nya nivån?

B b8q skrev:
Är väl samma som 2020? [länk]
Det är min syn också. Men det var inte dig jag frågade......:cool:

G
Kapitalskatterna är ju sänkta. Symmetrin i skattesystemet som infördes i början av nittiotalet är borta. Möjligheterna till ränteavdrag är mycket högre än den skatt på kapital du har. Kapitalvinster inom ett ISK är ju nästan obeskattade.

För övrigt är det löjligt att gå bananas över en debattartikel om ett förslag som inte ens finns. Det är halmgubbe på halmgubbe över det hela. Det vore bra med en bättre fastighetsskatt, den skulle göra det möjligt att sänka andra skatter som är mer skadliga för ekonomin (exempelvis inkomstskatten), det är därför de allra flesta utvecklade ekonomier beskattar fastigheter. Med rimliga begränsningsregler och en översyn av skattesystemet i stort skulle det kunna vara bra för svensk ekonomi i stort utan stora negativa effekter för de flesta hushållen.

Jag är inte för "låga" kapitalskatter generellt (men de kan naturligtvis vara skadliga också) Har just nu 800 000 som buffert på en vanligt santander sparkonto med 0,85% ränta, har samtidigt ett lån på samma belopp hos Landshypotek med en ränta på 0,94%. Inkomsträntan skattas 30%, utgiftsräntan dras av 30% då jag har vit inkomst. Så länge jag har inkomst kostar denna buffert alltså 42kr/månad av skattad inkomst. Ska avdraget minskas så får väl skatten på inkomsträntan också minskas? Aktievinster skattas väl också 30%. Fonder som går ner men har utdelningar skattas 30% på utdelning oavsett om fonden minskat i värde. ISK kan jag inget om, (har inte ISK, inga direkta fonder eller aktier)
oshu oshu skrev:
Du sprider ju fake news när du citerar till en debattartikel som inte stödjer ditt påstående
Har du så lite att komma med att du inte ens hittar ordentliga källor?!
Jaha så detta har inte varit ett förslag

G

Nej, men du kanske kan flytta till liknande bostad med ungefär samma värde/standard utan att det kostar dig några miljoner? och med risk att betala 5-10000 i månaden i fastighetskatt?

A
ni som vill ha mera av domedagsprofetior..
Det finns en kanal som heter riks på youtube..
Där tog de upp detta för ca 14 dagar eller mer sedan.. kolla där...

Annars så har man inte ännu drivit frågan som motion i riksdagen ännu...

• Gilla
Johan Edvardsson och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag är inte för "låga" kapitalskatter generellt (men de kan naturligtvis vara skadliga också) Har just nu 800 000 som buffert på en vanligt santander sparkonto med 0,85% ränta, har samtidigt ett lån på samma belopp hos Landshypotek med en ränta på 0,94%. Inkomsträntan skattas 30%, utgiftsräntan dras av 30% då jag har vit inkomst. Så länge jag har inkomst kostar denna buffert alltså 42kr/månad av skattad inkomst. Ska avdraget minskas så får väl skatten på inkomsträntan också minskas? Aktievinster skattas väl också 30%. Fonder som går ner men har utdelningar skattas 30% på utdelning oavsett om fonden minskat i värde. ISK kan jag inget om, (har inte ISK, inga direkta fonder eller aktier)

Jaha så detta har inte varit ett förslag
Nä det har inte varit ett förslag, det finns önskemål från många grupper (inklusive en majoritet av landets nationalekonomer) om att återinföra en fastighetsskatt men inget säger att den ska se ut som det som beskrivs i debatten eller som den var innan. Globalt finns det många olika varianter och förhoppningsvis sker förändringen i samband med en större skattereform där man inte bara ser till en liten del av skattesystemet.

Att kapitalbeskattningen finns kvar för vissa konton motsäger inte på något sätt att symmetri i skattesystemet försvunnit och att hela systemet nu är ett osammanhängande lapptäcke med piskor (skatter) och morötter (avdrag) som är svåra att förutse och därför får dålig effekt.

Dagens skattesystem kan på många sätt förbättras, att inte ta med fastighetsskatten till diskussion i den frågan bara för att många fastigheter är högt värderade vore märkligt. Det är väl bra om vi har ett så effektivt system som möjligt? Det borde tilltala även borgerliga politiker och väljare. Det är ju inte så att den stora gruppen av ägare till villor i övrigt inte betalar skatt.

• Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
För mig skulle det bli 2400 kr mer per år enl den kalkylatorn.

Jag tycker det är fel. Vi behöver inte högre skatter, vi kan till och med sänka de egentligen. Sen införa lite tjänstemannaansvar med rejäla straff för de som lekt upp alla miljarder som går till fel saker.

• Gilla
Nidhogg och 13 till
  • Laddar…
G
Nä det har inte varit ett förslag, det finns önskemål från många grupper (inklusive en majoritet av landets nationalekonomer) om att återinföra en fastighetsskatt men inget säger att den ska se ut som det som beskrivs i debatten eller som den var innan. Globalt finns det många olika varianter och förhoppningsvis sker förändringen i samband med en större skattereform där man inte bara ser till en liten del av skattesystemet.

Att kapitalbeskattningen finns kvar för vissa konton motsäger inte på något sätt att symmetri i skattesystemet försvunnit och att hela systemet nu är ett osammanhängande lapptäcke med piskor (skatter) och morötter (avdrag) som är svåra att förutse och därför får dålig effekt.

Dagens skattesystem kan på många sätt förbättras, att inte ta med fastighetsskatten till diskussion i den frågan bara för att många fastigheter är högt värderade vore märkligt. Det är väl bra om vi har ett så effektivt system som möjligt? Det borde tilltala även borgerliga politiker och väljare. Det är ju inte så att den stora gruppen av ägare till villor i övrigt inte betalar skatt.
Att skattesystemet är ett lapptäcke kan nog de flesta vara ense om. Ett av problemen är väl att vissa skatter är nationella men skatteunderlaget kan vara internationellt. Som co2, till bilen skattas det oftast fossila bränslet per nation, både i Sverige och Tyskland, men flyg mellan SE-DE ingen co2 skatt. Aktier/värdepapper ingen "moms" men i de flesta nationer någon form av "moms" på bostäder, tex lagfart eller kommunal avgift. Om en nation skulle lägga "moms" på aktier då flyttas värdena till annan nation. Arbete skattas oftas mer än kapitalinkomster

• Gilla
guggen
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
För mig skulle det bli 2400 kr mer per år enl den kalkylatorn.

Jag tycker det är fel. Vi behöver inte högre skatter, vi kan till och med sänka de egentligen. Sen införa lite tjänstemannaansvar med rejäla straff för de som lekt upp alla miljarder som går till fel saker.
Detta hade vi tills den 1 januari 1976.

Tror kommunpolitiker kommer stoppa S från att driva igenom detta. Det skulle garantera en valförlust nästa år.

Det blir nog mest skrammel i slutändan. V, MP och S kommer att driva på för att visa att man "värnar om välfärdsstaten" och så får C blockera förslaget och visa att man visst är ett riktigt oppositionsparti.

• Gilla
Storstadsbo och 3 till
  • Laddar…
Vad man glömmer i debatten är att det betalas enorma summor till staten i lagfartsavgifter och pantbrevsavgifter (stämpelskatter). Till skillnad mot försäljningar av bostadsrätter som inte har dessa avgifter.
F.ö tycks man ha glömt att vi redan betalar en hel del i skatt. Jag tycker att det räcker att betala ca 8 300 kr i skatt på vårt lilla hus vi byggde för 40 år sedan. Fastigheten genererar ju ingen inkomst.

• Gilla
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
A
B Bigfoot skrev:
Det blir nog mest skrammel i slutändan. V, MP och S kommer att driva på för att visa att man "värnar om välfärdsstaten" och så får C blockera förslaget och visa att man visst är ett riktigt oppositionsparti.
Nja det tror jag inte händer.
Det blir nog snarare L som ställer sig på mandat sidan och då slipper ynkryggen och rödhatten välja och framstå som januari förrädare... Att C skulle agera så kraftigt emot regeringen är föga troligt.. de klarar ju inte ens av att ta avstånd från sina interna perversa personer.....

• Gilla
Smeafan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.