64 893 läst · 672 svar
65k läst
672 svar
Sossarna vill ta bort taket på fastighetsskatten
Ja, vi har låg skatt på boende i Sverige. Personligen skulle jag gärna se en utfasning av ränteavdragen. Är ju guldläge för en sådan reform nu.D Daniel 109 skrev:Visst finns det problem med alla förändringar.
Har man en bostad med ett värde på 10Mkr har man nog möjlighet att hitta ett billigare boende. Sedan borde det finnas rimligare möjligheter att låna i den situationen. Det skulle även kunna införas tak baserade på inkomst. Det finns en hel del möjliga lösningar. Jag är inte odelat positiv, men någonstans ska skatten tas in. Vi har extremt låg beskattning på boende.
Jag bor ju i Stockholm (Nacka) och i vår stad så är tyvärr inte 10 Mkr ovanligt för ett vanligt hus. Kollar på mäklarstatistik och medelpriset för en villa i Nacka är nu 9,6 Mkr. Och det är inte bara höginkomsttagare som bor i min kommun.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Eller så får man samma lön med mössan i hand, eller kuponger att köpa vegetarisk pölsa för. Alla får samma utom överheten!engs skrev:
Jag är jävligt förbannad! Va i helvete håller dom på med? Vill dom ha inbördeskrig?
D Daniel 109 skrev:Visst finns det problem med alla förändringar.
Har man en bostad med ett värde på 10Mkr har man nog möjlighet att hitta ett billigare boende. Sedan borde det finnas rimligare möjligheter att låna i den situationen. Det skulle även kunna införas tak baserade på inkomst. Det finns en hel del möjliga lösningar. Jag är inte odelat positiv, men någonstans ska skatten tas in. Vi har extremt låg beskattning på boende.
Vi har ett utav världens högsta skattetryck, borde inte det räcka det som finns menar du, man kan inte istället fundera på om de valen som görs uppe i riksdagen är korrekta?
G OMathson skrev:
Skattar oss till döds, vad annars?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 028 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 028 inlägg
Dom bor i hyresrätt....Maskintok skrev:
Men allmänt.. Hur kan man ta ut skatt på något fiktivt belopp?
Var för inte ta skatten på vinst när man väl säljer och tvärt om öm man går med förlust.
Och varför inte ta ut skatt på aktier man äger.. Inte bara när man säljer? De är ju värderade på börsen och borde ännu enklare kunna beskattas.
Rent teoretiskt inom nationalekonomin är nog bostadsbeskattning lämpligt. I vårt land med höga skatter blir det främst ett medel för skatteälskarpartier att höja skatter och sedan bidrag av olika slag. En sådan politik kan bli förödande för olika grupper i ägda bostäder. Två exempel är unga familjer med hög belåning på marginalen av vad man orkar och pensionärer med låga inkomster i attraktiva bostäder som skulle få hög skatt. Ryckighet i skatterna blir omöjligt att hantera för vissa. Men om man går ut med detta som vallöften så blir det nog ett säkert sätt att förlora valet.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 028 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 028 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 108 inlägg
De som bor i villor är i allmänhet skötsamma människor. Om man kraschar deras liv kommer de fortsätta arbeta och sköta sig, fast på existensminimum livet ut. Man har så skapar en klass med skuldslavar. Samtidigt när dessa tvingas lämna sina hem uppstår en stor mängd billiga stora hem som kan användas för att minska trångboddheten. Detta kan man ta politiska poäng på för storstadsbor i villa tillhör inte regeringens kärnväljare. Eller så tror regeringen i sin naivitet att Svensson i sin desperation lägger på ett kol och jobbar 10 timmar övertid i veckan, av vilket det mesta går till skatt. Eller så är regeringen helt efterbliven och tror att samtliga som bor i villa i storstäder är privilegierade män som bara tar några guldpengar från Joakim von Anka-valvet och betalar fastighetsskatten med.
M MrDizzy skrev:Sossarna i skåne samt i Sthlm med Ygman i spetsen vill tillsammans med MP & V ta bort taket på fastighetsksatten.
[länk]
Sen tillkommer det att det kommer nya taxeringsvärden från skattemyndigheten nu 1 Juli ... varvid alla fastigheter kommer att bli upptaxerade rätt mycket (gissar jag iaf)
Lite enkla expempel på hur det kommer att slå
(inkomst i hushållet 75000 före skatt)
villa 2M -> 11500 extra per år mot idag
villa 2.5M -> 16500
villa 3M -> 21500
villa 3.5M -> 26500
villa 4M -> 31500
villa 4.5M ->36500
villa 5M -> 41500
kolla här var som gäller för just dig
[länk]
Detta om något kommer att framkalla en fastighetskrash, då folk inte kommer att ha råd att bo kvar och måste sälja husen till under vad de köpt dem för.
Så vill ni inte drabbas av en fastighets krash (vilket resultatet kommer att bli om det genomförs)
Se till att sprida att detta är en väldigt dålig ide
Du sprider ju fake news när du citerar till en debattartikel som inte stödjer ditt påståendeM MrDizzy skrev:Sossarna i skåne samt i Sthlm med Ygman i spetsen vill tillsammans med MP & V ta bort taket på fastighetsksatten.
[länk]
Sen tillkommer det att det kommer nya taxeringsvärden från skattemyndigheten nu 1 Juli ... varvid alla fastigheter kommer att bli upptaxerade rätt mycket (gissar jag iaf)
villa 2.5M -> 16500
villa 3M -> 21500
villa 3.5M -> 26500
villa 4M -> 31500
villa 4.5M ->36500
villa 5M -> 41500
[länk]
Detta om något kommer att framkalla en fastighetskrash, då folk inte kommer att ha råd att bo kvar och måste sälja husen till under vad de köpt dem för.
Så vill ni inte drabbas av en fastighets krash (vilket resultatet kommer att bli om det genomförs)
Har du så lite att komma med att du inte ens hittar ordentliga källor?!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag har sagt det förut, vi har inga räntebidrag! Det är ränteavdrag som matchas mot kapitalinkomster. Visst sänk kapitalskatten samtidigt. (eller hur?)
Ränta är för låg och amorteringskraven för låga, detta har medfört orimliga prisökningar-pyramidekonomi dom sedan kan skattas med tex pantbrev, lagfart, reavinst, fastighetsskatt.
Bankerna tar inget eget ansvar och är skyddade av staten. Helt jävla sjukt. Jag skiter väl i att MITT hus är värt massor. Kan inte flytta inom Stockholm utan att bli skyldig Maggan orealiserad 3miljoners fejk vinst ( inflation) plus betala ca 1,5 miljon. Vad har jag gjort för fel i sammhället för att straffas mer än våldtäkt/mord?
Ränta är för låg och amorteringskraven för låga, detta har medfört orimliga prisökningar-pyramidekonomi dom sedan kan skattas med tex pantbrev, lagfart, reavinst, fastighetsskatt.
Bankerna tar inget eget ansvar och är skyddade av staten. Helt jävla sjukt. Jag skiter väl i att MITT hus är värt massor. Kan inte flytta inom Stockholm utan att bli skyldig Maggan orealiserad 3miljoners fejk vinst ( inflation) plus betala ca 1,5 miljon. Vad har jag gjort för fel i sammhället för att straffas mer än våldtäkt/mord?
Istället för den orättvisa fastighetsskatten som är en sorts dubbelbeskattning (bostadshus har redan konsumtionsbeskattats med 25% moms när de byggdes) så borde man ju slopa ränteavdraget. Av vilken anledning ska skattekollektivet subventionera lån? Dessutom så skapar det incitament för den extremt höga prisutvecklingen på bostäder som vida överstiger både byggprisindex som konsumentprisindex. Det skulle ske en sund prisjustering samtidigt som befolknings totala skuldsättning definitivt skulle minska, helt i linje med Finansinspektionens och Riksbankens önskan. De skatteintäkter som skulle besparas genom slipningen av ränteavdraget skulle kunna användas för att lindra den kortsiktiga effekten!!M MrDizzy skrev:Sossarna i skåne samt i Sthlm med Ygman i spetsen vill tillsammans med MP & V ta bort taket på fastighetsksatten.
[länk]
villa 2.5M -> 16500
villa 3M -> 21500
villa 3.5M -> 26500
villa 4M -> 31500
villa 4.5M ->36500
villa 5M -> 41500
[länk]
Fakenews hur så?oshu skrev:
Har du kollat på vad sossarna i Skåne har beslutat?
Har du kollad på vad sossarna i Stockholm har beslutat?
Har du koll på att Ygeman kommer att strida för att ta bort taket/införa progresiv fastighetsskatt på sossarnas kongress i November?
Har du koll på att MP & V också faktiskt vill återinföra progresiv fastighets skatt?
Så nej det är INTE fakenews.
Det som är sagt är att de VILL införa det.
inte att de SKA införa det.
Men om inte villaägare protesterar högljutt redan nu ... då kommer det sägerligen att bli ett utalat mål för sossarna. (precis om det är för MP & V )