Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad jag kan minnas så finns det någon form av (förbjuden?) pistol, utan kulor, som man kan skjuta med ner i hålen. Tryckvågen från skottet dödar sorken.
A andersmc skrev:
Mullvadskanon (som i länken ovan) är det enda som fungerar. Men den fungerar verkligen.
Ni har väl läst dessa trådar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kriget-mot-mullvadarna-varning-starka-bilder.234222/
Går även bra mot sork:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-det-foer-hal-i-graesmattan.198791/page-2#post-3760845

Y
iu

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ni har väl läst dessa trådar:
[länk]
Går även bra mot sork:
[länk]
De hade jag nog missat. Jo, det tråkiga med mullvadskanonen är ju att man verkligen dödar mullvadarna, och de är egentligen ganska söta.

A andersmc skrev:
De hade jag nog missat. Jo, det tråkiga med mullvadskanonen är ju att man verkligen dödar mullvadarna, och de är egentligen ganska söta.
Söta?
Tja, det får stå för dig:
En död sork ligger på en ljus yta med synliga framtassar och huvud vänd nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men sorkarna kanske är fulare, vad vet jag:
En sork som väger 81 gram på en digital våg, placerad på ett vitt papper.
Skapa konto

En försiktig optimism efter morgonens inspektionsrunda, inga nya högar och inga försök att reparera hålen. Hela området är perforerat och växterna rötter är borta eller skadade. Jag är rädd för att allt måste grävas om, helt enkelt börja om från början. Det är så mycket luft under hela planteringen och tveksamt om nederbörden i vinter kan återställa jorden. Men det viktigaste, att få bort inkräktarna. Bilden visar ungefär en kvm och så ser hela området ut.

Skadade planteringsområdet med synliga hål i jorden och skadade växtrötter, omgivet av mossa och stenar.
Skapa konto

Vad jag läst så kräver sork flergreppslösningar. De kan ställa till Stora problem i kommersiella odlingar men det finns ingen patentlösning.

Apropå Allium så tryckte jag ner sådana i den sorkinfekterade infiltrationsbädden och det tyckte sorkarna inte om så de puttade upp lökarna utan att äta på dom. Så viss effekt har det.

Förutom de andra tipsen så skulle jag rösta på att sätta upp holkar för tornfalk och uggla. Vad kan häckande tornfalk tänkas behöva? Ingen aning. Tre sorkar om dagen?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Jag satt av annan anledning än sorkproblem och sökte på fågelholkar, specifikt sparvuggleholkar och snubblade in på denna hemsida: http://www.arbinger.se/ugglor.html

Holkrekommendation:
Botten invändigt 150x150 mm
Höjd invändigt 500 mm
Höjd bohålets nedre kant - botten 350-400 mm
Ingångshål diameter 45-48 mm
Ingångshålets djup 50 - 100 mm
Höjd över mark 1,5 - 6 meter

En mycket viktig detalj på holken är det djupa ingångshålet. Ett djupare hål ökar chansen till häckning. Därför kan man till framstycket ta ytved som blir över vid sågning av brädor.

Holken bör också vara ljustät för att sparvugglan skall trivas.

Man bör fylla holken med drygt två liter spån eftersom sparvugglan inte själv bär in något bomaterial.

Holkar till sparvugglan kan sättas ut två och två med ca 100 meters mellanrum så får ugglan en häckningsholk och en bytesholk"
Färre sorkar och sparvugglor i trädgården... Kan det bli bättre? :D

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Du har självklart helt rätt, när det blir obalans behöver vi hjälp av naturen. Har aldrig sett tornfalk här och om det skulle finnas misstänker jag att de emigrerar längre söderut under höst/vinter. Uggleholk satte vi upp för ca 20 år sedan och dessutom har vi en kattuggla boende i den gamla ladugården, fick ungar i våras :) hoppas den bidrar, vi har ju mössinvasion också.

Duktig sorkjägare är ormvråken och vi har flera häckningar varje år. Ser den ofta jaga nere på gärdet. De brukar flytta på senhösten för att återkomma tidigt i mars men de senaste två vintrarna har de valt att stanna kvar.

Duvhök jagar här, den tog båda hararna som gjort trädgården till sitt revir, mycket sparvhök också men de verkar föredra småfåglar.

Sorkar är inga enkla byten, de tillbringar sitt liv under jord och är supersnabba, precis som möss om de rör sig utanför gångarna.

• Älska
Klabbarparn
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
...Uggleholk satte vi upp för ca 20 år sedan
Givetvis gjorde ni det! Glömde för en sekund vems tråd jag svarade i :rofl:

• Haha
Abies koreana
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Efter att under alla år med trädgård varit förskonade från sorkangrepp är det nu slut med freden. Jag har ingen aning om de är tio eller hundratio sorkar som systematiskt gräver i ett ganska stort område.

För tre veckor sedan förklarade jag krig och satte ut 10 vibrerande sorkskrämmor med ljudsignaler där varje skrämma skulle täcka ett stort område. Sorkarna flyttade några meter bort från skrämmorna men nu har de uppenbarligen vant sig vid ljudet och nya högar uppstår en halvmeter från den vibrerande staven, värdelöst med andra ord.

Fyra fällor sattes ut i gångarna, tre supercat och en galvad sax, ingen fångst under tre veckor.

Nu har jag beställt karbidtabletter som man sätter ner i gångarna och vattnar och då skall avge en dödande gas. Låter krångligt att få det att fungera. Någon som har erfarenhet av karbid som bekämpning av sork?

Min återstående idé som jag ännu inte prövat är att hyra en padda eller någon annan form av vibrator och låta den gå under tre, fyra dygn. Alla tips mottages tacksamt. Just nu biter de av perenner och drar ner i boet men när grönska är borta kommer de att tugga i sig rötter från träd och annan växtlighet.
Karbid fungerar jätte bra. Gjorde det där hemma ett par omgångar. Nu har det gått 5 år och vi har inte haft några problem efter det.
Kan tillägga att innan hade vi massvis med mullvador och sorkar som förstörde hela trädgården

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
I kvällspasset för många år sedan ringde en kvinna in och berättade hur hon fick bukt med sin mullvadsinvasion. När de hade surströmmingsskiva kläckte någon iden att ge lite till mullvadarna. En bit i varje hål och sedan på med en sten. Hon hade sedan ingen mullvad på flera år efter detta. kanske är värt att testa?

• Haha
Abies koreana
  • Laddar…
ingen som testat med katt!? våran äter så mycket sork att hon enligt veterinären blivit fet

• Haha
  • Gilla
Stonez och 1 till
  • Laddar…
W Woundedknee skrev:
ingen som testat med katt!? våran äter så mycket sork att hon enligt veterinären blivit fet
Våra två katter har aldrig tagit någon mullvad eller sork.
Bara möss, en och annan mes och ett par kaninungar på 6½ år.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Våra två katter har aldrig tagit någon mullvad eller sork.
Bara möss, en och annan mes och ett par kaninungar på 6½ år.
Konstigt våran äter hellre sork än möss men alla har vi ju olika smak

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.