8 998 läst · 125 svar
9k läst
125 svar
Sophämtningstaxa rimlig...?
Jag tror inte att jag hittills under mina 15 år har träffat en annan kommun som haft upplägget egna fordon men upphandlade chaufförer (annat som en temporär lösning i samband med övertagande/ändrande av uppdraget) så det är nog inte särskilt vanligt, även om det skulle kunna förekomma någonstans.. Däremot brukar ju kommunerna ställa krav på att fordonen ska vara skyltade med kommunens logga osv.P paralun skrev:
Jo det är ju ännu en variant att man upphandlar chaufförerna, har jag aldrig hört talas om.M Maledictus skrev:Jag tror inte att jag hittills under mina 15 år har träffat en annan kommun som haft upplägget egna fordon men upphandlade chaufförer (annat som en temporär lösning i samband med övertagande/ändrande av uppdraget) så det är nog inte särskilt vanligt, även om det skulle kunna förekomma någonstans.. Däremot brukar ju kommunerna ställa krav på att fordonen ska vara skyltade med kommunens logga osv.
Utan att veta tror jag att det är i södra Sverige man har olika lösningar/upphandlingar medan i norra Sverige har man ett sopbolag som själv öger och kör sopbilarna, sen kan då sopbolaget vara en sammanslutning med flera kommuner.
Nä, det är samma här i vårt område i sydöstra hörnet.P paralun skrev:
https://kretsloppsydost.se/kretsloppsydost/
Kompletterar med hur FNI kommer att införas i området, enkelt förklarat för er som bor inom området.
https://www.kretsloppsydost.se/privat/foerpackningsinsamling/fragor-och-svar-om-foerpackningsavfall/
Redigerat:
Jo, och våran prima fungerande lokala återvinningsstation har man redan tagit bort innan de nya soptunnorna levererats. Det ser för "djäfligt" ut dit man nu får köra plast/papper i väntan på tunnorna, en stor överfull sophög innehållande allt.A AndersS skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 851 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 851 inlägg
Låter som komplett vansinne, men svårt att bli förvånad, tyvärr. Hoppas det ordnar sig snarast.P paralun skrev:
Jo det blir blir ju så här, fast många tror det blir en "bröt" med soptunnor på trottoaren.MultiMan skrev:
Sen glasflaskor bli ju sämre när en lokal återvinningsstation försvinner och det har jag inte kollat vad "sopdoktrinen" säger? Köra flera mil till den stora sopstationen?
Liknande trådar
-
Installation - belysning på gård. Rimlig faktura?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Måla om 20-tals hus - rimlig offert?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Offert nytt tak - 3 750kr/kvm - Kan detta verkligen vara rimligt??
Tak & Vind -
Rimligt med rost efter två år?
Badrum -
Vad är rimlig kostnad för betongsågning i bjälklag
Utbyggnad och tillbyggnad