8 462 läst · 125 svar
8k läst
125 svar
Sophämtningstaxa rimlig...?
Jo får ditt sopbolag ihop kalkylen utan att plåga sina kunder med höjning av avgiften så får du vara nöjd.A AndersS skrev:
Problemet här blir mer alla dessa soptunnor och vilken vecka/dag man tömmer, förmodligen kommer varenda trottoar vara belamrad med soptunnor. Förhoppningsvist så snickrar man ihop en kalenderfil man kan lägga in i mobilen för påminnelse.
Vilken gröna matematik? Att det blir dyrare förpackningsavgift stämmer ju givetvis.P paralun skrev:Jo men såklart att det blir dyrare i slutändan för en konsument trots den gröna matematiken i den cirkulära ekonomin.
Nu är jag säker på att många små fattiga kommuner vaknat (ref NilsHolgersson) och kommer att göra allt för att få stopp på det här. Själv slapp vi iaf fyrfackstunnor och en mycket dyrbar investering i nya sopbilar, istället blir det fyra soptunnor. (plus att vi har en för trädgårdsavfall)
Grönt stolleri!
Många kommuninvånare skulle hellre ha två kärl än fyra på sin tomt. Kostnadsmässigt skulle jag säga att det är hugget som stucket generellt i Sverige. Fyrfacksbilar är dyrare men kräver hälften så många transporter (och därmed även antal fordon) som tvåfackslösningar. De flesta kommuner som har valt tvåfackslösningen har inte hänvisat till fordonsinvesteringar som primär orsak utan snarare att det harmoniserar mer med befintlig lösning i kommunen.
Saxat från vårt renhållningsbolags hemsida, insamling av förpackningar gäller inte för villor, bara för flerfamiljshus. Dock är texten lite språkligt tvetydig, då det bara står "fastigheter" och inte "flerfamiljsfastigheter". Men jag tolkar det som att vanliga villor inte berörs.P paralun skrev:Jo men även ni kommer att få endera en fyrfackstunna eller två till soptunnor för papper och plast.
Jag tror många sopbolag kommer att välja två extra tunnor eftersom man då slipper en dyrbar investering i nya sopbilar.
Kolla på ditt sopbolags hemsida så står det nog.
Sverige... aha där det står soptunnor överallt i villakvarteren. 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo men hur man än gör så innebär det höjda avgifter för en kund med ett klart tvivelaktigt miljömål.M Maledictus skrev:Vilken gröna matematik? Att det blir dyrare förpackningsavgift stämmer ju givetvis.
Många kommuninvånare skulle hellre ha två kärl än fyra på sin tomt. Kostnadsmässigt skulle jag säga att det är hugget som stucket generellt i Sverige. Fyrfacksbilar är dyrare men kräver hälften så många transporter (och därmed även antal fordon) som tvåfackslösningar. De flesta kommuner som har valt tvåfackslösningen har inte hänvisat till fordonsinvesteringar som primär orsak utan snarare att det harmoniserar mer med befintlig lösning i kommunen.
Det ser ju inte ut så här i Sverige.
Jo det gäller kan förkortas FNI.E eplgh skrev:
Nej det ska gälla alla även villor som då endera får fyrfack eller två till soptunnor.E eplgh skrev:
Maila och fråga!
Nja...Pellegnillot71 skrev:Egentligen är det oväsentligt vad man betalar i olika kommuner, för sophämtning rent generellt är alldeles för billigt idag! Jämför vad ni är villiga att betala för försäkringar, mobil och bredband och el varje månad....
Det får till följd att renhållningsbolagen nu försöker trolla med knäna för att klara av den nya lagen som träder i kraft om hushållsnära sopsortering.
För oss i Huddinge kommun innebär det att man överger ett fungerande facksystem i soptunnorna (för det som valt sopsortering) och istället inför färgade soppåsar som sedan ska sorteras i en sopanläggning som ska byggas för 1,3 miljarder. Tills den är klar ska alla sopor köras till Eskilstuna.
Naturligtvis klarar inte metoden av glas, så det har vi nu fått börja åka iväg med.
Om vi ska klara av att hantera att ta hand om våra sopor på ett miljövänligt sätt så måste vi nog acceptera att priset för sopsortering höjs, annars kommer det bara att hamna som en dold kostnad i kommunalskatten, för jag antar att alla renhållningsbolag är kommunalägda.
Så alla ni som berättar hur billigt det är, tänk på vad ni får för pengarna! Väldigt mycket!
Bättre att skippa alla stationer som står utställda och är "gratis" och istället ha 4fack hos alla.
Att köra iväg för att lämna sopor när sopbilen ändå kommer hem känns lite märkligt.
Dessutom verkar det vara svårt för folk att kasta på en obemannad station...
Nu har du i 4? inlägg hänvisat till att fyrfacksbilar är så mycket dyrare och det blir billigare att köra dubbelt så många kärl och transporter (i Norrland dessutom?). Kan du på något vis underbygga det här påståendet? Att bilen som sådan är dyrare än en tvåfacksbil är klart men du verkar tro att fordonsinvesteringen är den enda kostnaden när det gäller avfallsinsamling.P paralun skrev:Jo men jag lever i Norrland och jag får intrycket att många kommer att välja två extra tunnor.
Sen kan det då slumpa sig att vissa sopbolag ändå ska byta ut sina dyra sopbilar och då kan man ju välja fyrfack.
Sen är jag ganska säker på att sista ordet inte är sagt i den här frågan eftersom miljövinsten är klart tvivelaktig och pengarna tryter överallt och det finns många Norrlandskommuner med dålig ekonomi.
Det kanske blir en till grön miljöbubbla som brister?
P.S. nya lagstiftningen berör även villor, inte enbart flerfamiljshus.
Jo också enkelt, om ett sopbolag redan har relativt nya sopbilar och väljer fyr-fack så får man köpa nya dyra sopbilar igen. Sen måste man då även bygga om mottagningen på huvudåtervinningstationen för att hantera fyr-fack. Vidare kan man använda sopbilarna både för villor samt flerfamiljshus och som jag förstått det är då inte en fyrfackssopbil optimal för flerfamiljshus.M Maledictus skrev:Nu har du i 4? inlägg hänvisat till att fyrfacksbilar är så mycket dyrare och det blir billigare att köra dubbelt så många kärl och transporter (i Norrland dessutom?). Kan du på något vis underbygga det här påståendet? Att bilen som sådan är dyrare än en tvåfacksbil är klart men du verkar tro att fordonsinvesteringen är den enda kostnaden när det gäller avfallsinsamling.
P.S. nya lagstiftningen berör även villor, inte enbart flerfamiljshus.
Därför får vi två till soptunnor och en femte för de som abonnerar även på trädgårdsavfall (sommarhalvåret).
Sopröra... som såklart kostar till tvivelaktig miljönytta! Sen har vi prima sopeldade värmeverk som behöver bränsle.
2 kommuner hittills vad jag har förstått. Det finns f.ö. en uppsjö av lösningar:F fribygg skrev:
*2st fyrfack
*3st tvåfackskärl med påhängsbox för metall och utan tidningskärl
*4st tvåfackskärl
*Optisk sortering
*7-8st Singelkärl
*Ett flertal olika kombinationer av detta
Nu glömde du vanliga enfacks 190l soptunnor. (matavfall 140l)M Maledictus skrev:
Förmodligen den billigaste soptunnan.
Egentligen har det ingen betydelse vilka system som förekommer, det enda intressanta för mig är det som kommunen valt och inför, samt dess val och taxa till mig som fastighetsägare. Kan ju inte välja något annat😉
Och vad andra kommuner har för avgift påverkar ju inte mig heller.😀
Så vad är rimligt, inte aning.
Och vad andra kommuner har för avgift påverkar ju inte mig heller.😀
Så vad är rimligt, inte aning.