6 292 läst · 99 svar
6k läst
99 svar
Sophämtningstaxa rimlig...?
Jag återvinner också allt som går.MultiMan skrev:Tack för alla tips! Eftersom jag bor rätt öde med stor tomt så har jag löst det på annat sätt än med kommunen. Det är ju trots allt bara bentonitlera+aktivt kol+fekalier. Men jag hoppas andra kattägare i samma situation läser alla dina bra idéer om hur man ska slippa bli ruinerad.
Andra i byn som har ett stort behov att alltid följa alla paragrafer och med flera katter tvingades skaffa 2 tunnor när vi bytte till 2-fack, då det bara finns en sort nu. Vill minnas att bara viktavgifterna för det hushållet låg på ~800kr förra månaden.
Samma sak med barnfamiljerna med mycket blöjor, precis som du säger. Ingen i kommunen hade tydligen tänkt på det innan, då förvåningen var jättestor när kommuninvånarna som gick från 400 liter tunna för blandat avfall till den nya med bara ~140L restavfallsplats fick problem att få plats med sakerna.
Innan fanns ~100, ~200 och ~400 liter (plus ännu större för hyreshus mm). De som hade 100L tvingades byta till 240L 2-fack och fick fördubblad fast avgift även om tunnan står tom. Jag behöver bara tömma var 6:e vecka som det är nu då jag har gått all in på återvinning.
Hela övergången har varit ett totalt fiasko som inte är över än, men eftersom jag själv sett en del inifrån kommunhuset är jag inte förvånad över resultatet, med tanke på vilka de ansvariga för besluten är för just den verksamheten. De som är ute och gör jobbet med att hämta sopor är det inga större fel på, men en del politiker borde göra annat som de kan, och inte bara för att man har partibok sedan många år i ett visst parti. Om jag minns rätt har samma partier haft majoritet i 100 år. Det är sällan det blir bra utveckling då.
Skulle göra oavsett kg avgifter eller ej.
Men de hela har gjort att folk slänger ännu mera fel, återvinner fel osv.
Sen fasar jag lite för det att kommuner ska ta ansvar för återvinning.
Är riktigt fint ha en bytta på gården och fin service om även återvinning hämtas från gården.
Men troligtvis kommer det även där vara kg avgifter. Tänker bara på att matavfall har det.
Hur kan det skilja sig så mycket? Har också Merab..P P-son83 skrev:Mellanskåne, Merab
Grundavgift (fast avgift)
AbonnemangsformAvgift per år (kr)
En- och tvåbostadshus, årsbostäder, per bostad1 503
Abonnemang (rörlig avgift)
Fyrfackskärl
Källsortering i åtta fraktioner i två stycken 370 liters kärl med vardera fyra fack.
Två kärl med fyra fack vardera.
Kärl 1: Matavfall, restavfall, returpapper (tidningar) samt ofärgade glasförpackningar. Töms varannan vecka (26 gånger/år)
Kärl 2: Plastförpackningar, pappersförpackningar, metallförpackningar samt färgade glasförpackningar. Töms var fjärde vecka (13 gånger/år)
Avgift per år (kr):2 477
Egentligen är det oväsentligt vad man betalar i olika kommuner, för sophämtning rent generellt är alldeles för billigt idag! Jämför vad ni är villiga att betala för försäkringar, mobil och bredband och el varje månad....S sepani skrev:I vår kommun betalar man för två tunnor med 4 sorteringskärl i varje ca 5 500 SEK per år. Abonnemanget avser tämning hela året. Det är två olika entrepenörer (Ohlsson och Sysav) som fakturerar kvartlasvis respektive halvårsvis. Jag tycker det är dyrt, men det är det kanske inte? vore intressant att få lite jämförelser....
Det får till följd att renhållningsbolagen nu försöker trolla med knäna för att klara av den nya lagen som träder i kraft om hushållsnära sopsortering.
För oss i Huddinge kommun innebär det att man överger ett fungerande facksystem i soptunnorna (för det som valt sopsortering) och istället inför färgade soppåsar som sedan ska sorteras i en sopanläggning som ska byggas för 1,3 miljarder. Tills den är klar ska alla sopor köras till Eskilstuna.
Naturligtvis klarar inte metoden av glas, så det har vi nu fått börja åka iväg med.
Om vi ska klara av att hantera att ta hand om våra sopor på ett miljövänligt sätt så måste vi nog acceptera att priset för sopsortering höjs, annars kommer det bara att hamna som en dold kostnad i kommunalskatten, för jag antar att alla renhållningsbolag är kommunalägda.
Så alla ni som berättar hur billigt det är, tänk på vad ni får för pengarna! Väldigt mycket!
alltså t här med sopor är ännu märkligare än elpriserna se1, se2, se3, se4 😂
Tom märkligare än vattenpriser (även om det med kan vara märkligt när det skiljer så) men just när olika modeller används.
Framförallt att alla får ens ha olika modeller t ex att vissa har fast avgift och andra kör fast avgift plus kiloavgifter!
Likadant är det i Finland.
Kan även vara ännu värre! Där min släkt bor får man lämna gratis grovsopor och inga kg avgifter och annat tjafs.
Men sen har jag en bekant som bor i annan del av Finland där man lämnar grovsopor överallt trappuppgångar mm då det kostar att lämna in grovsopor. Sådant har jag aldrig hört i Sverige.
Men det körs nån annan modell där producenten är nog inte ansvarig på samma sätt. Bytte batteri i bilen och företaget ville ha 5€ för att jag skulle lämnat den gamla i affären.
Sade att det kan ni glömma 😂 säljaren tittade långsamt på mig. Tänkte väl att jag skulle dumpa den i skogen fast den hamnade på svensk återvinning.
Var billigare i inköp så jag gissar nog att det är just producentansvaret i Sverige.
Vilket jag dock kan tycka är bättre alltså att man får betala skrotningspriset redan vid inköp än att efteråt kräva sådant!
Men är det inte den dom vill u ta bort i Sverige? 😭
Tom märkligare än vattenpriser (även om det med kan vara märkligt när det skiljer så) men just när olika modeller används.
Framförallt att alla får ens ha olika modeller t ex att vissa har fast avgift och andra kör fast avgift plus kiloavgifter!
Likadant är det i Finland.
Kan även vara ännu värre! Där min släkt bor får man lämna gratis grovsopor och inga kg avgifter och annat tjafs.
Men sen har jag en bekant som bor i annan del av Finland där man lämnar grovsopor överallt trappuppgångar mm då det kostar att lämna in grovsopor. Sådant har jag aldrig hört i Sverige.
Men det körs nån annan modell där producenten är nog inte ansvarig på samma sätt. Bytte batteri i bilen och företaget ville ha 5€ för att jag skulle lämnat den gamla i affären.
Sade att det kan ni glömma 😂 säljaren tittade långsamt på mig. Tänkte väl att jag skulle dumpa den i skogen fast den hamnade på svensk återvinning.
Var billigare i inköp så jag gissar nog att det är just producentansvaret i Sverige.
Vilket jag dock kan tycka är bättre alltså att man får betala skrotningspriset redan vid inköp än att efteråt kräva sådant!
Men är det inte den dom vill u ta bort i Sverige? 😭
Redigerat:
Älskar att alla är så taggade att dela med sig vad de betalar 😀Kul att jämföra!
Piteå kommun
Matavfall och restavfall + grundavgift = 3 362 kr/år (ink moms).
Tömning var 4e vecka
Piteå kommun
Matavfall och restavfall + grundavgift = 3 362 kr/år (ink moms).
Tömning var 4e vecka
Anledningen är att sophämtning är ett kommunalt ansvar där olika kommuner kan ha olika upplägg. Dock för kommunerna inte gå med vinst (eller förlust) när det gäller renhållning eller VA så de får bara ta ut den avgift som krävs för att driva avfallsinsamlingen (och ÅVC, ÅVS etc.) och måste särredovisa sin ekonomi.kisumisu skrev:alltså t här med sopor är ännu märkligare än elpriserna se1, se2, se3, se4 😂
Dock kommer det senast 2027 vara infört fastighetsnära insamling av förpackningsavfall i hela Sverige och den kostnaden ska delvis finansieras av förpackningsproducenterna.