6 292 läst · 98 svar
6k läst
98 svar
Sophämtningstaxa rimlig...?
Det borde vara lämpligt, är biologiskt nedbrytbart och får slängas i kompost.F fribygg skrev:
https://supercat.se/cats-best-okoplus-10-liter
Edit: Sambon påpekade att vi bytt till majsbaserad sand i den biobaserade lådan.
https://majstor.se/produkt/majstor-majsan-kattsand-10lit/
Men det är nog lika bra att kolla upp om den får gå som matavfall. Den används nog en gång i veckan i snitt, så får hoppas att kommunen inte lidit för stor skada ifall vi gjort fel.
Vi har även en låda med EverClean som vi slänger i restavfall, står nog för över 80% av vår viktbaserade kostnad.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Låter udda att du får från två olika trots att du bara har dubbla fyrfacks.S sepani skrev:I vår kommun betalar man för två tunnor med 4 sorteringskärl i varje ca 5 500 SEK per år. Abonnemanget avser tämning hela året. Det är två olika entrepenörer (Ohlsson och Sysav) som fakturerar kvartlasvis respektive halvårsvis. Jag tycker det är dyrt, men det är det kanske inte? vore intressant att få lite jämförelser....
Här körde Ohlssons trädgårdstunnorna, ni råkar inte ha kvar ett abbonemang på det?
För trelleborgs kommun gäller:
Gissar på att det är utan moms, kommer inte åt fakturan och kan kolla.
Grundavgift: 1100kr
Dubbla fyrfack: 1831kr.
(Tömning tunna 1 varannan vecka, tunna två var fjärde)
EDIT: Priserna var med moms.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 632 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 632 inlägg
Tack för alla tips! Eftersom jag bor rätt öde med stor tomt så har jag löst det på annat sätt än med kommunen. Det är ju trots allt bara bentonitlera+aktivt kol+fekalier. Men jag hoppas andra kattägare i samma situation läser alla dina bra idéer om hur man ska slippa bli ruinerad.kisumisu skrev:Kiloavgifter är surt!
Är i samma båt.
Jobbigast var det dock med blöjor som vägde en massa då när man hade småbarn.
Byt kattlåda och till pellets!
Det går kompostera och till viss del även spola ner, är också mer naturligt och miljövänligt.
Blir billig sand också.
Katter kan vara dock kinkiga. En av mina nya började protestera mot pellets. Gjorde en kompromiss med katten satte in "toalätt" till pelletslådan. Fungerade även det och gick kompostera också då de är papper. Luktade dock mer och blev dyrare i inköp. Men nu har katten dock gått med att använda pellets
Vet en annan som kör nån spolbart. Dock väldigt dyrt men billigt om man ser till sopavgiften med kilon. Dessutom mycket enkelt då allt går bara spola ner.
Ja och sen skall du ju såklart skaffa egen kompost dit du slänger allt som förmultnar. Blir bra gödsel också sen 👌
Andra i byn som har ett stort behov att alltid följa alla paragrafer och med flera katter tvingades skaffa 2 tunnor när vi bytte till 2-fack, då det bara finns en sort nu. Vill minnas att bara viktavgifterna för det hushållet låg på ~800kr förra månaden.
Samma sak med barnfamiljerna med mycket blöjor, precis som du säger. Ingen i kommunen hade tydligen tänkt på det innan, då förvåningen var jättestor när kommuninvånarna som gick från 400 liter tunna för blandat avfall till den nya med bara ~140L restavfallsplats fick problem att få plats med sakerna.
Innan fanns ~100, ~200 och ~400 liter (plus ännu större för hyreshus mm). De som hade 100L tvingades byta till 240L 2-fack och fick fördubblad fast avgift även om tunnan står tom. Jag behöver bara tömma var 6:e vecka som det är nu då jag har gått all in på återvinning.
Hela övergången har varit ett totalt fiasko som inte är över än, men eftersom jag själv sett en del inifrån kommunhuset är jag inte förvånad över resultatet, med tanke på vilka de ansvariga för besluten är för just den verksamheten. De som är ute och gör jobbet med att hämta sopor är det inga större fel på, men en del politiker borde göra annat som de kan, och inte bara för att man har partibok sedan många år i ett visst parti. Om jag minns rätt har samma partier haft majoritet i 100 år. Det är sällan det blir bra utveckling då.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Husägare
· Ronneby
· 49 inlägg
Onödigt att beklaga sig över taxor som man inte kan påverka, man blir bara sur och vresig. Bättre att du går en promenad i skogen och lyssnar på vindens sus och fåglarnas sång.S sepani skrev:I vår kommun betalar man för två tunnor med 4 sorteringskärl i varje ca 5 500 SEK per år. Abonnemanget avser tämning hela året. Det är två olika entrepenörer (Ohlsson och Sysav) som fakturerar kvartlasvis respektive halvårsvis. Jag tycker det är dyrt, men det är det kanske inte? vore intressant att få lite jämförelser....
Solen skiner och livet leker 😉
Mellanskåne, Merab
Grundavgift (fast avgift)
AbonnemangsformAvgift per år (kr)
En- och tvåbostadshus, årsbostäder, per bostad1 503
Abonnemang (rörlig avgift)
Fyrfackskärl
Källsortering i åtta fraktioner i två stycken 370 liters kärl med vardera fyra fack.
Två kärl med fyra fack vardera.
Kärl 1: Matavfall, restavfall, returpapper (tidningar) samt ofärgade glasförpackningar. Töms varannan vecka (26 gånger/år)
Kärl 2: Plastförpackningar, pappersförpackningar, metallförpackningar samt färgade glasförpackningar. Töms var fjärde vecka (13 gånger/år)
Avgift per år (kr):2 477
Grundavgift (fast avgift)
AbonnemangsformAvgift per år (kr)
En- och tvåbostadshus, årsbostäder, per bostad1 503
Abonnemang (rörlig avgift)
Fyrfackskärl
Källsortering i åtta fraktioner i två stycken 370 liters kärl med vardera fyra fack.
Två kärl med fyra fack vardera.
Kärl 1: Matavfall, restavfall, returpapper (tidningar) samt ofärgade glasförpackningar. Töms varannan vecka (26 gånger/år)
Kärl 2: Plastförpackningar, pappersförpackningar, metallförpackningar samt färgade glasförpackningar. Töms var fjärde vecka (13 gånger/år)
Avgift per år (kr):2 477