7 290 läst · 112 svar
7k läst
112 svar
Sophämtningstaxa rimlig...?
Det finns åtminstone bara två anläggningar såvitt jag vet (Ljungby och Eskilstuna). Det skulle ju iofs kunna vara så att några få kommuner levererar avfall till dessa anläggningar men i det stora hela så är det väldigt få kommuner som har en sådan här lösning. Det finns en hel del nackdelar med att sortera allt avfall optiskt.F fribygg skrev:
Singelkärl är ett annat namn för enfackstunna. Men senast 2027 ska alla kommuner ha inför fastighetsnära insamling av förpackningar så då kommer inte lösningen med två tunnar för bara mat- och restavfall vara godkänt.P paralun skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 673 inlägg
Nu drar du alla över en kam i dubbel bemärkelse.A Alexn72 skrev:
1. De kan vara placerade där man ändå har ärenden och då ta med sig återvinningen samtidigt. Win-win. Många av oss behöver även åka iväg till ÅV-centralen någon gång per år och det senare lär man inte lösa med hemmasortering.
2. Att ”folk” inte förstår beror på de inte vill ställa upp på samhällskontraktet. Lite avigheter kanske finns, men om man vill ta till sig informationen så finns den tillgänglig.
Jag vet och som jag skrivit flera gånger så får vi fyra enfackskörl.M Maledictus skrev:
En lösning jag tror många sopbolag kommer att välja för att minimera kostnaden.
Att det inte finns så många anläggningar där man sorterar centralt kan säkert stämma.M Maledictus skrev:Det finns åtminstone bara två anläggningar såvitt jag vet (Ljungby och Eskilstuna). Det skulle ju iofs kunna vara så att några få kommuner levererar avfall till dessa anläggningar men i det stora hela så är det väldigt få kommuner som har en sådan här lösning. Det finns en hel del nackdelar med att sortera allt avfall optiskt.
Linköping har kört med grön påse och biogas tillverkning i många år så där har man fått optibag att fungera.
Nu väljer dessutom kommuner i sydnärke att skicka sina sopor med lastbil för sortering utomläns.
Precis min poäng. Åvc(bemannad) behövs men inte åvs (obemannad) när man har sortering på hemmaplan.Johan Gunverth skrev:Nu drar du alla över en kam i dubbel bemärkelse.
1. De kan vara placerade där man ändå har ärenden och då ta med sig återvinningen samtidigt. Win-win. Många av oss behöver även åka iväg till ÅV-centralen någon gång per år och det senare lär man inte lösa med hemmasortering.
2. Att ”folk” inte förstår beror på de inte vill ställa upp på samhällskontraktet. Lite avigheter kanske finns, men om man vill ta till sig informationen så finns den tillgänglig.
Oavsett om de är fel folk eller ej så ska det hanteras.
Med 4fack så har man alla fraktioner som åvs har men utanför dörren.
Men så är det bara grön påse också. Och de kommer byta till 2x4-fack 2026 (förmodligen för påsar inte fungerar bra med glas): https://www.tekniskaverken.se/privat/avfall-atervinning/sophamtning-mat-restavfall/nya-soptunnor/F fribygg skrev:
Det finns många kommuner med annan färg för matavfall och sorterar optiskt. Många fler än det är som sorterar mer än bara brännbart/mat skulle jag tro.
De ska stänga anläggningen som sorterar de gröna påsarna så det är inte så troligt att de skulle expandera: https://www.corren.se/nyheter/linko...-stangs-anlaggningen-for-77-miljoner/lq4899krF fribygg skrev:
Jo, det gröna kalaset....😂S sjoelund skrev:
"Tekniska verkens optiska sortering kostade 77 miljoner kronor att bygga. När gröna påsen byts ut stängs anläggningen. Men med fyrfackstunnor och en ny sorteringsanläggning för över 400 miljoner räknar Tekniska verken med att förbättra återvinningen rejält."
Undra vad nya sopavgiften blir?
Jag har extremt svårt att tro att detta är netto positivt för varken miljön eller samhället i stort, jämfört med att bara energiåtervinna allt utom typ miljögifter. Metall lär ju vara lätt att separera ut, antingen före eller efter förbränning