P PurreP skrev:
Den där lösningen med fyra kärl ska vi få i Täby...

Vi delar skaftväg med grannen och har idag 2+2 tunnor ute vid vägen, med det nya systemet blir det 4+4.

Om de ska tömmas samtidigt kommer det bli 16 tunnor på två tomtbrädder inräknar de två grannar som bor utanför oss.

Mycket tunnor blir det...
Billig taxa idag, vi får se hur det blir i framtiden med denna tunninflation :)

[bild]
Jo vad jag sett så kommer många sopbolag att välja just fyra enfackstunnor.

Sen blir det inte att man tömmer alla fyra samtidigt utan vöxlar sopor och plastpapper, alltså två tunnor per tömning.

Det är det som gör att man kan behålla sina sopbilar och inte behöva köpa nya dyrbara för fyrfack.

Är man klurig så gör någon en kalenderfil på sopbolaget som man kan lägga in i mobilen så kanske det kan gå att få ordning på röran?

Troligen är nog inga taxor rimliga i den meningen att dom speglar faktiska kostnader.
Hämtning och hantering upphandlas oftast (alltid?) från entreprenörer.
Det ligger i sakens natur att dessa bolag har vinstintresse, d v s att taxan som tas är satt att generera överskott.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Troligen är nog inga taxor rimliga i den meningen att dom speglar faktiska kostnader.
Det ligger i sakens natur att dessa bolag har vinstintresse, d v s att taxan som tas är satt att generera överskott.
Jo den gröna ekonomin är rena "klondyke" för entreprenörer.

F fribygg skrev:
Att det inte finns så många anläggningar där man sorterar centralt kan säkert stämma.
Linköping har kört med grön påse och biogas tillverkning i många år så där har man fått optibag att fungera.
Nu väljer dessutom kommuner i sydnärke att skicka sina sopor med lastbil för sortering utomläns.
Bara med en fraktion, nu syftar jag på framtiden med förpackningsinsamling. Linköping kommer lägga ned sin anläggning.

kisumisu kisumisu skrev:
Okej så då kanske det öndå ej blir aktuellt med kiloavgifter.

Gäller det här hela EU eller nåt Svenskt beslut?

Som det har varit nu att just producent och affärer ansvariga har ju ändå funkat bra?! När det blir nån som ska höra ytterligare business = höga avgifter och påhitte avgifter som kiloavgifter, öven fast det nu kanske kommunen som sköter de hela.
EU-lagstiftning som anpassats till svenska systemet så som jag förstått det. Vi har ju haft producentansvar gällande förpackningar sedan 90-talet men nu i och med nya lagstiftningen ska ju kommunerna ansvara för insamlingen av förpackningar (innan hade producenterna hand om både insamling och behandling av förpackningarna).

Det lär knappast bli en kiloavgift på förpackningarna i någon kommun eftersom det skulle motverka strävan efter att samla in mer av förpackningarna än idag.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag skulle nog säga att kommunal renhållning är (förutom VA-taxorna) de kommunala avgifter som är mest kostnadskorrekt eftersom kommunerna inte får plocka pengar från de avgifterna för att finansiera andra saker. Ofta (i ca 65% av fallen) så sköts själva insamlingen av en upphandlad entreprenör vars vinstmarginal ligger runt 2-4% (sist jag kollade). I resterande kommuner sköter kommunen insamlingen själva. Trenden har under några decennier lutat åt att handla upp insamlingen men de senaste åren har det börjat svänga och en del kommuner har gått åt andra hållet istället.

• Gilla
PurreP
  • Laddar…
Maledictus:
Jo, men även om kommunala kostnader inte får fördelas om eller ska generera vinst vill jag säga att det ändå finns ett problem med upphandlade tjänster.
De 2-4% du anger har jag inte kollat upp, men de flesta ägare av vinstdrivande AB kräver en högre vinstmarginal än så.
Vidare så är det svårt att se om dessa entreprenörer gör omfördelningar. I så fall måste man granska deras internredovisning. Min hypotes är att påslaget för avfallshanteringen inte alls är marginellt.

kisumisu
M Maledictus skrev:
Det lär knappast bli en kiloavgift på förpackningarna i någon kommun eftersom det skulle motverka strävan efter att samla in mer av förpackningarna än idag.
Hoppas det!
Min kommun ger då ingen morot att sortera matavfall. Samma kiloavgift där som "vanliga" sopor.

Nu har jag dock egen kompost så tillden behållaren har jag aldrig slängt nåt även av den anledningen.
Dom började tom ta avgift för byttan ett tag sedan så sade bort den helt! Man fick i alla fall göra det när man har egen kompost!

Tänkte att just tex glasförpackningar väger rätt så mycket.

Grannar som inte har kompost har aldrig sina kompost ute så jg antar dom skiter i sortera och ärligt talat skulle jag göra likadant när det finns ingen morot man tar bara avgifter!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.