42 747 läst · 125 svar
43k läst
125 svar
Sonoff - wifi wireless smart switch.
Jag söker efter något som kan logga temperatur och luftfuktighet över tid. När jag har googlat lite är sonoff ett märke som kommit upp lite då och då.
Är det jag efterfrågar möjligt med hårdvara därifrån? Är det möjligt att montera den hårdvaran till en vanlig stickpropp, dvs för att koppla in i ett vanligt uttag helt enkelt?
Jag menar alltså inte att faktiskt styra något med det hela, bara mäta och logga alltså.
Är det jag efterfrågar möjligt med hårdvara därifrån? Är det möjligt att montera den hårdvaran till en vanlig stickpropp, dvs för att koppla in i ett vanligt uttag helt enkelt?
Jag menar alltså inte att faktiskt styra något med det hela, bara mäta och logga alltså.
Ja med Sonoff TH10/TH16 går det, de säljer sensorer som bara är att plugga in i kontakten.tveksamt skrev:Jag söker efter något som kan logga temperatur och luftfuktighet över tid. När jag har googlat lite är sonoff ett märke som kommit upp lite då och då.
https://www.itead.cc/sonoff-th.html
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Jag har TH16 och den loggar inte temp med standard programvara man kan bara se aktuell temp.
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
I alla Sonoffs produkter kan man lägga in en ny firmware, det är väldigt vanligt bland användarna av Sonoff att man ändrar, men jag är nöjd med programvaran som medföljer den uppfyller mina behov.
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
#58 i denna tråden så är det en som berör ämnet med ny firmware.
Du behöver någon form av extra hårdvara som lagrar ditt data, t ex en server, gateway, hub eller vad det nu kan heta i olika system. Dessutom går det nog inte med original firmware att skicka mätdata vidare.tveksamt skrev:
Jag har löst det genom att flasha mina Sonoff, och andra ESP-baserade prylar, med ESPEasy (finns även Tasmota) och sen skicka mätdatat till min linux-server där jag har en databas för lagring och webbserver för presentation.
Låter intressant detta!H hellgun skrev:Du behöver någon form av extra hårdvara som lagrar ditt data, t ex en server, gateway, hub eller vad det nu kan heta i olika system. Dessutom går det nog inte med original firmware att skicka mätdata vidare.
Jag har löst det genom att flasha mina Sonoff, och andra ESP-baserade prylar, med ESPEasy (finns även Tasmota) och sen skicka mätdatat till min linux-server där jag har en databas för lagring och webbserver för presentation.
Vet du kanske om någon bra sida eller forum eller liknande där man kan läsa mer om hur man skulle gå till väga om man vill ge sig på att komma igång med något sådant?
Lite svårt när jag inte vet dina förkunskaper. Finns nog (halv)färdiga lösningar där startsträckan är kortare men jag har bara kunskap om min linux-lösning, som kanske är den som kräver mest kunskap men är billig och flexibel.tveksamt skrev:
Först behöver man en dator att använda som server. Jag körde länge med en gammal laptop men har nu en vanlig stationär dator. Går med Raspberry Pi också. Sen får man sätta sig in i hur man sätter upp en LAMP-server (LAMP = Linux, Apache webbserver, MySQL databas, PHP webbsidor). Finns mängder med guider på nätet.
Nästa steg är att flasha Sonoff med ex.vis ESPEasy:
-
- http://tinkerman.cat/sonoff-th10-th16-sensors-displays-actuators/#lightbox-gallery-iREb/5/
Sen börjar väl det knepigaste, att skriva alla program, skript och webbsidor. Här krävs en del kunskap i programmering.
Finns ju HomeAssistant också som jag tror ersätter en del av det egna programmerandet men jag har ingen erfarenhet av det.
Stort tack för svar, förstår att det är svårt att komma med mer specifika instruktioner, det här är helt i linje med vad jag tänkte mig, en tråd att dra i och att börja läsa på.H hellgun skrev:Lite svårt när jag inte vet dina förkunskaper. Finns nog (halv)färdiga lösningar där startsträckan är kortare men jag har bara kunskap om min linux-lösning, som kanske är den som kräver mest kunskap men är billig och flexibel.
Först behöver man en dator att använda som server. Jag körde länge med en gammal laptop men har nu en vanlig stationär dator. Går med Raspberry Pi också. Sen får man sätta sig in i hur man sätter upp en LAMP-server (LAMP = Linux, Apache webbserver, MySQL databas, PHP webbsidor). Finns mängder med guider på nätet.
Nästa steg är att flasha Sonoff med ex.vis ESPEasy:
- [media]- [länk]
- [länk]
Sen börjar väl det knepigaste, att skriva alla program, skript och webbsidor. Här krävs en del kunskap i programmering.
Finns ju HomeAssistant också som jag tror ersätter en del av det egna programmerandet men jag har ingen erfarenhet av det.
Jag tänker mig att jag kan börja med att bara sätta upp dem för manuell avläsning för att sedan pula vidare i den takt jag hinner med och den ork jag har att lägga på projektet.