Vad tror ni om att styra en frånluftsfläkt på taket med Sonoff som har temp / fukt sensorer, samt kupefläkt i bilen? =) Så man kan få dom att starta under vissa temperaturer osv osv :D?

Zenon Zenon skrev:
Vad tror ni om att styra en frånluftsfläkt på taket med Sonoff som har temp / fukt sensorer, samt kupefläkt i bilen? =) Så man kan få dom att starta under vissa temperaturer osv osv :D?
Borde ju vara perfekt!
Att torka ur bilen när man kommer hem och parkerar kräver en avfuktare samt kupévärmare ... sedan så kan man styra på väckning eller temperatur på morgonen så att bilen är lagom när du åker glöm inte att använda vindruteskydd så slipper du skrapa också

Har ni sett den nya SonOff Mini? Den är till och med förberedd för att byta till sin egen mjukvara. Gjord för Haratt placeras bakom strömbrytare. Har två hemma nu, men har inte hunnit skriva mjukvaran än...

pacman42 pacman42 skrev:
Har ni sett den nya SonOff Mini? Den är till och med förberedd för att byta till sin egen mjukvara. Gjord för Haratt placeras bakom strömbrytare. Har två hemma nu, men har inte hunnit skriva mjukvaran än...
Har ett par men har inte testat än. Verkar vara extremt krångligt gjort och dessutom svårare om man vill ansluta till en programmerare.Det är mycket enklare om man kan ansluta elektriskt på ett smidigt sätt för då vet man att man alltid kan ladda firmware. Shelly har en mycket smidigare lösning.

Shelly är vad det verkar det bättre alternativet !
Det behöver göras temperaturtester av dessa små puckar och belastningstester!!!

Kan du lägga egen firmware på Shelly och vilken utvecklingsmiljö i så fall?

Jag gillar att Sonoffs prylar är så lätta att middag via Arduinos utvecklingsmiljö nämligen.

pacman42 pacman42 skrev:
Kan du lägga egen firmware på Shelly och vilken utvecklingsmiljö i så fall?

Jag gillar att Sonoffs prylar är så lätta att middag via Arduinos utvecklingsmiljö nämligen.
Det är ju liknade kretsar så det borde inte vara någon skillnad?

B byggarätt skrev:
Det är ju liknade kretsar så det borde inte vara någon skillnad?
Jag har bara inte noterat Shelly på något av de forum jag hängt på...

Har nu programmerat upp mina Sonoff-mini och är riktigt nöjd med dessa. De är så kompakta så att de verkligen får plats i en väggdosa och koden jag hade från mina Sonoff S20 behövde bara modifieras en aning (lägga till den externa brytaren också) så var jag igång.

Flashningen av dessa var dock ett h-vete, jag fick aldrig OTA-lösningen med DIY-mode att fungera (jag gjorde många försök med bägge mina minis), så jag lödde in trådar för anslutning till seriemodulen på brytaren istället. Flashningen såg ut att gå bra, men de startade aldrig upp igen. Sökte på nätet och felsökte och efter många om och men så kom jag fram till att 500mA USB på datorn inte räcker för att driva denna brytare, jag kopplade därför in en extern USB-HUB istället och då gick det bra att flasha, men den startade ändå inte. Provade då att först flasha in ettor över hela flashen innan jag flashade in min binär, då fungerade det (hade testat detta innan USB-hubben också). Det sista är något som ibland behövs med ESP:er av någon anledning, jag har dock inte lyckats utröna varför. SonOff-mini är dock den första ESP jag flashat som inte klarat sig på 500mA...

Som en del av detta så testade jag också ut vilket flash-verktyg för ESP som faktiskt är bäst, jag gillar nog NodeMCU-flashern mest. Den är enklast att göra felsökning med och den innehåller inga onödiga parametrar, men man kan ändå ha flera olika binärer förvalda, vilket är bra om man inte vet vilken ESP-arkitektur som är rätt för en inbyggd komponent, eller om man måste rensa minnet med en binär bestående av enbart ettor...

När jag flashar mina ESP:er så flashar jag in en av mig utvecklad binär som har minimal footprint, men som stöder OTA och som loggar in modulen på mitt wifi-nät direkt. Detta för att veta att jag inte har några problem kopplade till binären som jag flashar, den kommer alltid igång och den går att nå från mina byggservrar. Jag har dessutom denna binär färdigbyggd för många olika ESP-arkitekturer. Inte för att det normalt sett behövs, då "generic 8266" alltid fungerar för just OTA-programmet. Men mer avancerade binärer är lämpliga att bygga för rätt ESP-arkitektur. Men eftersom jag alltid flashar min OTA-binär så är det inte ett problem.

Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har bara inte noterat Shelly på något av de forum jag hängt på...
Av det jag läst om FW byte så skall det vara lättare på en Shelly. Jag har ett 15 tal men bara med den mjukvara de kommer med. De har exponerade GPIO ett exempel här
Även med "stock FW" kan man styra dem via MQTT så jag har nöjt mig med det.

Jag vägrar att stoppa in IoT-prylsr som kan prata med nätet av sig själva och flashar därför alla mina sådana till att agera som rena slavar under min gateway.

Sedan har jag dem dessutom bakom en firewall så att de inte kan komma åt Internet också.

Inte för att jag är orolig för vad prylarna gör, men jag vet hur lätt det är att hacka denna typ av prylar om man kommer åt dem. Därför vill jag ha 100% kontroll.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag vägrar att stoppa in IoT-prylsr som kan prata med nätet av sig själva och flashar därför alla mina sådana till att agera som rena slavar under min gateway.
Sedan har jag dem dessutom bakom en firewall så att de inte kan komma åt Internet också.
Inte för att jag är orolig för vad prylarna gör, men jag vet hur lätt det är att hacka denna typ av prylar om man kommer åt dem. Därför vill jag ha 100% kontroll.
Jo det kan jag förstå, man kan stänga av cloud om man önskar på Shelly. Om man väljer att slå på MQTT så kan man fakstiskt inte ens ha cloud igång så man behöver således inte flasha dem av det skälet, sen kanske du vill göra det i alla fall?

leby leby skrev:
Jo det kan jag förstå, man kan stänga av cloud om man önskar på Shelly. Om man väljer att slå på MQTT så kan man fakstiskt inte ens ha cloud igång så man behöver således inte flasha dem av det skälet, sen kanske du vill göra det i alla fall?
Japo, inte en pryl kommer in i nätet utan full kontroll på vad den gör.

pacman42 pacman42 skrev:
Japo, inte en pryl kommer in i nätet utan full kontroll på vad den gör.
Säkerhet är viktigt idag men samtidigt så kan man nog få svårt att ha "full kontroll", det krävs väl egentligen att man skrivit/granskat all kod (inklusive nätverksutrustningens) vilket är orimligt.
Man brukar prata om risknivåer och rimliga åtgärder som matchar den risk man är beredd att ta. Själv har jag valt att segmentera mina prylar mha vlan, IoT prylar får prata med moln men inte med mina "vanliga nät" dvs datorer, NAS etc. Samtidigt så låter jag mitt "dator vlan" kommunicera med mitt IoT som också får svara på anrop. Det sista är ganska vanligt sätt att hantera det som ibland brukar benämnas som extranet i företagsvärden. Man uppnår en viss nivå av säkerhet och dessutom en användbarhet som är själva bakgrunden till att man alls vill ha prylarna.
Finns nog många sätt att både resonera och att sen implementera sina egna ideer men att vara helt säker det går tyvärr inte..

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Ja, vill man inte att någon enhet ska kunna kommunicera ut eller inte kunna nås utifrån är det mest rimliga att blockera i firewall/router antingen på enhetsnivå eller ett helt nät som är dedikerat till sådant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.