191 läst · 4 svar
191 läst
4 svar
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 704 inlägg
Jag kikar på att anlägga en reningsdamm till dammen jag anlagt. Något som med filtrering genom grus och växter tar upp det grumliga vatten som naturligt blir i små vatten och återför klart vatten och också syresätter den större dammen. För det behövs en pump.
Anläggningen ligger inte mer än 50 meter från huset, så att gräva ner en kabel och köra på normal hushållsel är ingen omöjlighet, men vill man det? Eller finns det en rimlighet i att bygga en liten solcellsanläggning som snurrar runt vattnet så länge solen ger tillräcklig kraft på vår, sommar, höst då allt ändå lär frysa när solcellerna inte ger något på vintern?
Tittar man på off grid-varianten kan man få till en liten anläggning för 7–12 tkr fördelat på:
Är det värt det? Man får enkelt en betydligt kraftfullare jetpump för 2–3000 kr om man går upp till 400 V, men då ska det grävas för kabel, köpas kabel och rör och tas hem elektriker. Utöver det åker man på en rörlig kostnad på kanske ett par tusen spänn per år om man tänker att man kör en 600 W pump kontinuerligt i 250 dagar.
Finns det ett case för ett solelssystem här, eller bygger man bara in sig i ett kontinuerligt utbytande av prylar samtidigt som man får ett lite sämre system jämfört med om man drar fram "riktig" el?
Anläggningen ligger inte mer än 50 meter från huset, så att gräva ner en kabel och köra på normal hushållsel är ingen omöjlighet, men vill man det? Eller finns det en rimlighet i att bygga en liten solcellsanläggning som snurrar runt vattnet så länge solen ger tillräcklig kraft på vår, sommar, höst då allt ändå lär frysa när solcellerna inte ger något på vintern?
Tittar man på off grid-varianten kan man få till en liten anläggning för 7–12 tkr fördelat på:
- solceller, 150–200 W, 2000 kr
- MPPT-regulator, 1000 kr
- vattenpump 100 W, 1000 liter/h, 1500–5000 kr
- trycktank, 300 kr
- kablage, 700 kr
- bilbatteri, 1000 kr
- batterimonitor, 1000 kr
Är det värt det? Man får enkelt en betydligt kraftfullare jetpump för 2–3000 kr om man går upp till 400 V, men då ska det grävas för kabel, köpas kabel och rör och tas hem elektriker. Utöver det åker man på en rörlig kostnad på kanske ett par tusen spänn per år om man tänker att man kör en 600 W pump kontinuerligt i 250 dagar.
Finns det ett case för ett solelssystem här, eller bygger man bara in sig i ett kontinuerligt utbytande av prylar samtidigt som man får ett lite sämre system jämfört med om man drar fram "riktig" el?
Skogsägare
· 19 704 inlägg
Behöver och behöver. Jag tänker att jag med ganska enkla medel får kontinuerlig drift dygnet runt en stor del av året om jag kompletterar med ett batteri. Ju fler kubikmeter vatten som går genom reningen och syresätts desto bättre tänker jag. Men jag är tämligen grön både vad gäller tanken på solcellsanläggning och hur mycket vatten man skulle vilja köra genom rening/syresättning per dygn så jag googlar, youtubar och tänker och funderar på vad som skulle kunna passa mig. Och så tar jag upp det till diskussion här för att kunna få bra input. 🙂
Nu hade jag ju direkt gått på solpaneler bara för att det är kul...
Det finns färdiga 120W system utan batteri för ca 3000kr på nätet.
Leta efter överblivna paneler på Blocket. Då kan du hitta 400W paneler för ca 800kr/st.
Har du kollat på denna?
Det finns färdiga 120W system utan batteri för ca 3000kr på nätet.
Leta efter överblivna paneler på Blocket. Då kan du hitta 400W paneler för ca 800kr/st.
Har du kollat på denna?
Skogsägare
· 19 704 inlägg
Ja, just den filmen var faktiskt det som fick mig ur startfållan i helgen. Deras länkade material kändes också lite mindre smäckigt än det jag sett som paket, men det kan jag egentligen för lite för att avgöra.
Faktorn att det är en kul grej ska verkligen inte underskattas heller.
Faktorn att det är en kul grej ska verkligen inte underskattas heller.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad ersätter jag en 12V 150W Hytronik HT2105 trafo med ?
Belysning -
Dubbel fris med 120 men 145 breda trall
Altan & Uteplats -
Hur installeras 12V vattensystem
Vatten & Avlopp -
Snett golv. 12mm golvspån på golvärme innan vinylgolv?
Byggmaterial & Byggteknik -
12V till 220 !!!
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Helt fristånde solcellsanläggning?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Bygga eget hembatteri, hur installera?
Är det dags att skippa Checkwatt
Solceller, Solfångare, Solenergi