Precis. Jag beställde den valsade plåten på en metallverkstad och sedan handknackade jag till klämmorna och svetsade fast på plåten. Den täcker halva omkretsen och luftspalten är 2 cm om jag minns rätt.
 
  • Gilla
Johan_från_lund och 2 till
  • Laddar…
Ah nu ser jag när jag zoomade bilden. Riktigt smart lösning!
Får nog bli en likadan för mig om det blir tight
 
Avemo, så mineriten är bara pynt? Ur kontrollsynpunkt i alla fall, i verkligheten agerar den säkert hängslen till skyddsplåtarnas livrem.

Jag ska väl kanske prata med sotaren innan jag antar för mycket – misstänker att det billigaste och enklaste sättet är att sätta dit en isolerad rörbit till.
 
  • Gilla
Jocke Eng
  • Laddar…
Mineriten kom upp innan jag pratat med sotaren. Jag visste att det inte var någon brandvägg jag byggde. Men dels hade jag trott att man skulle få korta avståndet jämfört med om det var trä. Och dels känns det bättre att väggen intill kaminen inte är brännbar. Men i sotarens värld var det bara pynt. Ett isolerat rör från Harvia är definitivt enklare än min lösning. Jag är tveksam till om det är billigare.

Det finns ytterrör från Harvia också. Och varmvattenberedare att trä på skorstensröret.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det blev ett sånt här rökrörsskydd från Bastupunkten till slut. Insåg att mina invändningar mot det dels förmodligen var trams, dels inget sotaren sannolikt skulle imponeras av. Synd att det är bockad och inte välvd plåt, men det får man väl ta. Nu är sotaren hur som helst hitbjuden på inspektion, så vi får väl se om bastun snart kan klassas som laglig likväl som fungerande. :cool:

Bastu med installerat rökrörsskydd över vedeldad bastuugn, solreflexer, smutsig lins-effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Filter: smutsig lins och solreflexer
 
Trevligt bygge o tråd. Har inspirerat mig till att bygga något liknande.

Hur har du gjort med takbjälkarnas anslutning till hammarbandet? Sågat ut för större anläägningsyta eller hur har du gjort?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har faktiskt inte gjort någonting. Tänker mig att träet komprimerar sig självt till en vettig anläggningsyta. Det är 20 cm höjdskillnad på 2,2 meter, tio procent alltså. Det innebär att det skiljer under en halv centimeter från insida till utsida på hammarbandet – close enough säger jag.
 
Blev en sväng till brädgården och lite virke för en trall utanför bastun idag. Har en del annat som ligger före på priolistan, men skiner solen några dagar kanske det blir av snabbt ändå.
Nya träbrädor staplade på gräs för bygge av trall utanför bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hänt något mera på bygget?
 
Det har regnat på det. :)

Ramen ligger utlagd för altanen, funderar på om det ska bli något "roligare" än en vanlig rektangel, men tror inte det. Det lilla uppehåll som varit har jag annars gått i skogen med röjsåg eller som nu suttit med kikaren och tittat på rådjur (inget i bild, men väl en solnedgång).
Utlagd träram för altanbygge i trädgården, fuktig efter regn, nära grått hus i gryningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utomhusvy av en blivande altanram på vått gräs vid skymning, omgivet av skog och en byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isolerade du något ikring skorstenen där den går genom taket? Såg att det stog under en bild "stort hål för stenullsidolering"
 
  • Gilla
Basker77
  • Laddar…
Ja, jag satte dit den stenullsisolering som följde med Harvias skorstenspaket. Det är två halvcirklar som är typ 20 cm höga och kanske tio cm tjocka. Och sen under det den rektangulära skyddsplåt som också följer med. Den kan skönjas på bilden i inlägg #50.
 
Okej! Jag köpte ju en likadan men den kan väl knappast tillföra något när man är utan isolering?

Här du förresten en bättre bild på strålningsskyddet? Tänkte köpa ett likadant men nu har dom semesterstängt..
 
Den bästa bilden är väl den på deras webbplats. Är inte på landet nu, men kan lägga upp lite bilder på onsdag.

Dock kan jag säga att det 900 mm långa skyddet precis fick plats med lite god vilja. Jag fick tömma stenmagasinet och ta loss nedre fästet på skorstensskyddet för att kunna lirka in det mellan skorstenen och kaminkanten. Sen satte jag dit fästet igen ett par steg upp (tror det var skruvfästen var 15:e cm typ). Det var alltså inga problem att få fast fästet på en Harviaskorsten, utan kruxet var att det är lite trångt nertill om man inte kapar själva skyddet.

Och nej, isoleringen gör säkert ingen direkt nytta, men plåten tror jag man måste ha och då kan man ju lika gärna trycka dit isoleringen också om man ändå har den och den får plats mellan inner- och yttertak.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vet inte riktigt vad det är för bilder du vill ha, men här kommer en kortare serie. Jag funderar på att kapa 5–6 cm på skyddet så att det inte behöver pressas in innanför kaminkanten, se nedan. Det ser lite taffligt ut just nu.

Sotaren kommer den 16:e, så det är egentligen först då jag fått ett kvitto på att allt är ok. Får städa lite innan dess så bastun inte ser så använd ut. ;)

Skyddsplåt pressad mellan kaminkanten och rökröret i en bastu, med synlig lutning och ojämn luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framifrån. Skyddet vridet 45 grader så att det skyddar båda väggarna. Nedre fästet uppflyttat några hål.

Rökrör för vedeldad bastu med skydd som lutar inåt och minimal luftspalt längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från sidan. Här syns det att skyddet lutar en del, det är för att jag behövt pressa in det mellan kaminkanten och rökröret. Det är knappt två cm luftspalt längst ner och kanske fyra–fem längst upp.

Skydd uppställt vid bastuugn och stenar, lutar mellan kaminkant och rökrör, synlig luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild på inpressningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.