Jag tänkte mer att det kan lukta räv om den blir fuktig och fukten stängs inne. Du verkar ha tänkt på det så det lär gå bra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det där med impat virke verkar vara något som många undrar kring och ett område där man vad jag förstår blandar ihop gammalt och nytt. Gammalt arsenikimpregnerat virke kan lukta illa om det är dålig ventilatio, typ om man byggt in ett gammalt uterum. Modernt kopparimpregnerat virke verkar inte ha samma problem.

Hur som helst är det här ordentligt ventilerat – öppet nedåt och andra halvan av boden är öppen vid takfoten. Jag frågade efter oimpad trall när jag beställde virke, men det var inget den lokala handlaren hade hemma, så då blev det impat. Då bastun bara används någon gång ibland funkar nog vilket som mer eller mindre lika bra om man ska vara ärlig.
 
Öppet vid takfot (heter det så på båda sidor vid pulpettak?), här sitter det numera insektsnät också.

Interiör vy av ett tak under konstruktion med synliga träbjälkar och isoleringsskivor märkta "WINDY".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under- och överpapp. Monstruöst medflyt på att den övre pappen hade precis rätt bredd på tre våder. Det hade man väl kunnat räkna ut hur det skulle bli, men så långt tänkte jag inte. Nu blev nog taket 2,4 meter för att det var en halv 4800-regel och det blev "lagom" takfot.

Den skarpögde ser att det är satt trekantslist i ytterkant på kortsidorna och den höga långsidan. Övriga får lita på att det är så. Vid nedre takfoten är det ett bleck mellan under- och överpapp. Ingen hängränna, utan det får rinna rakt ut. Får se om det blir dåligt över tid.

Tak med under- och överpapp, verktyg och trädgård med stolar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av överpapp på pulpettak med trekantslist och bleck, vid gräsmark utan hängrännor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dags att kliva in och börja med bastupanelen. Ingen isolering, utan luftspalt och vindstopp får räcka. Hela skogen är full med ved att elda med.

Hade kanske varit värt att isolera för att kunna komma upp i badtemperatur fortare, men så blev det nu inte.

Först väggen mot husets gavel och taket.

Inredning av bastu under konstruktion med trästomme, bastupanel på ena väggen och tak samt vindskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har man mätt stommen rätt och vet sina materiallängder (bastupanel är normalt 2200) så är det lättpusslat. Dock var min billiga dyckertpistol från Biltema ett måndagsexemplar. Blev en lika billig från Jem&fix istället. Inte för att jag tror att den är bättre, utan för att resvägen till affären skiljer 10 mil.

Ett pågående bastubygge med nyinstallerad bastupanel, ogjorda väggar och en vit stol med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Roligt projekt att följa och som sagt alltid kul med bilder. Kan bara se med avundsjuka på hur du bygger efter enkelhetens logik i stället för efter konst(ighet)ens alla regler.
 
  • Gilla
rockin_john och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben skrev:
Hade kanske varit värt att isolera för att kunna komma upp i badtemperatur fortare, men så blev det nu inte.
Är det klart så att du märkt att det tar lång tid att värma upp, eller är det en reflektion på vägen? Bastun jag byggde är också utan isolering, men vi valde en lite större kamin. Harvia 20 pro. Den värms mycket fort trots frånvaron av isolering. Jag lade dock lite isolering i taket.
 
Det är så pass klart att bastun är i bruk. Skulle säga att det tar 45 minuter på sommaren och 90 min på vintern att komma upp i 80 grader. Går säkert att korta ner om man eldar max, men på ett ungefär. Vet inte om det är mycket eller lite.

Har en Harvia M3 och kanske 12 kubikmeter volym, så möjligen snålade jag lite där. Takisolering är ju ett alternativ, har en dryg dm luftspalt i taket.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Och så panel på långsidorna. På baksidan sätts den ett fack längre än den blivande innerväggen för att även täcka det lilla tvättutrymmet utanför.


Renoverade väggar med isolering och en vitfärgad stol, nyinstallerat litet fönster högt upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att ta fram tigersågen och öppna upp för fönster i bastun. Lämpligt att göra innan panelen kommit upp där. Reglarna är redan utsatta för att fönstret ska få plats. Satte ett relativt litet fönster högt. En vuxen man som sitter på nedre laven med ryggen mot väggen får dock huvudet i fönsterhöjd. Kanske sätter några smala ribbor för att hantera det sen, för så sitter jag gärna själv mot slutet av badandet.


Vy inifrån en byggplats med staplade vita panelbrädor redo för montering och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egen karm gjord av vanlig 45*45. Har ett gäng olika fönster i ett uthus, men utan karmar. Antar att de bröts loss när förra ägaren bytte fönster. Finsnickeri (nåja, nu ska vi inte överdriva) med en inre karmlist och tätning blir en senare fråga. Huset är ju ändå inte tätt, så kör engelsk standard på passningen – sitter det på plats är det bra nog.

Husvägg med vit panel och ett litet, fyrkantigt fönster högt upp, reglar utsatta för bastufönsterinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre av fyra väggar klara.

Inredning av bastu med ljust träpanel på väggar och i tak, ett litet fönster uppsatt högt på väggen, reglar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Byggarbetsplats med träpanel på väggarna, isoleringsmaterial synligt, och tigersåg samt andra verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, bilderna kom i lite fel ordning. Dagens övning blir att ta fram en märkpenna och rita ett streck på skärmen från bild ett, till två, till tre, till fyra, till fem. Först klar vinner fem kvadratmeter plasttrall.
 
Dålig dokumentation av bygget av mellanväggen, men reglarna är hur som helst bara inkilade mellan (och fastskruvade i) golv och takbjälke. Grovt mätt och sen nedkapat och testat. En bättre snickare kan säkert mäta rätt från början, men jag kapar hellre ner längden ett par-tre gånger än kapar till något som blir en halv cm för kort.

Panelen är närmast bara att kapa och stapla. Väga av nån gång då och då samt kolla att väggarna är jämnhöga om man vill få överliggaren bra.

Anpassat dörrhålsplacering efter golvskyddsplåt. De översta brädorna togs senare bort och ersattes med sådana som spänner över hela väggen.

Nybyggd mellanvägg klädd med träpanel och dörrhål, och ett element framför väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrhål för en 70-dörr. Eventuellt tyckte jag att högra halvan av väggen blev lite svajig och satte dit en regel till efteråt. Minns faktiskt inte, men annars är det en dryg meter från regel till yttervägg. Lite sämre byggteknik i så fall, då man måste pricka en regel man inte ser, men inte svårare än att göra det med gips eller mdf. Får kolla upp om jag gjorde så nästa helg.

Inbyggnad av mellanvägg i trä med reglar och panel, oisolerat dörrutrymme, skruvdragare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lavar – jag måste ha tänkt att jag har oerhört tjocka vänner eller att det även vore bra om det gick att lagra kassaskåp i bastun. Rejält byggt blev det hur som helst.

Obyggd bastu med trästomme för lavar som avsmalnar mot dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stadigt byggda bastulavar i ljust trä med avsmalnande sittbräda mot en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra nedre laven är avsmalnande mot dörren. Har ingen bild där det syns så bra, men här antyds iaf. att en bräda försvinner mitt på. Från 550 ner till 380 typ.

Rejält byggda träbänkar i bastu, nedre bänk avsmalnande mot dörren, fästa med dyckert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sittbrädorna är fästa med dyckert. Enkelt och ingen risk att bränna sig på några spik- eller skruvhuvuden.
 
Redigerat:
  • Gilla
rockin_john och 3 till
  • Laddar…
Dags för lite grejer där det var praktiskt med en assistent igen, skorstensmontering och uppsättande av vindskivor.

Skorstenen är i ett par sektioner som ska tätas med (en värmetålig) tätningsmassa, så då är det praktiskt att vara två för att inte kladda ner.

Vindskivor går kanske att sätta själv, men då man ska ha ett uppvik av takpappen under dessa och men jobbar ute i kanten av taket är det bekvämt att ha hjälp. Den långa plankan som täcket takbjälkarna är också bekväm att slippa både hålla och spika samtidigt...

Utsågat hål i tak för skorsten med synlig takbjälke och tätningsmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stort hål för stenullsisolering och skyddsplåt, litet (nåja) för skorsten.

Skorstenssektion monterad inuti ett rum med träbeklädnad, ljusinsläpp från öppningen ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genomförd skorsten nerifrån...

Nyinstallerad skorsten på tak med takpapp, verktyg och damask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...och uppifrån med damask monterad. Här har vindskivorna kommit upp också.

Nybyggt skjul med rök ur skorstenen, vindskivor monterade, byggmaterial och stegar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och slutligen en proveldning...

En nyinstallerad kamin med tänd eld och tillhörande skorsten genomförande i trävägg, innan vindskivor monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...och har man inte fått upp dörren i tid finns alltid ett reservförfarande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pablo Palacios och 2 till
  • Laddar…
Tar det lång tid att få upp hög värme utan isolering?
 
Ja, lite längre än jag skulle vilja. Men jag har inte så mycket att jämföra med och har heller inte försökt optimera uppvärmningen.

Om jag höftar lite skulle jag säga att det tagit 45 minuter från 20 till 80 grader och kanske 80–90 minuter från minus tio till 80 grader. Med lite träning på att få optimalt drag i ugnen och påfyllning av ved i rätt tid kan man nog kapa en 20–30 % på de tiderna.

Som nämnts ovan skulle nog en större ugn göra sitt till också, jag har en Harvia M3 och ligger nog på 80 % av rekommenderad maxvolym för den.

Men undantaget om man kommer in från en blöt och kall jaktdag så ser jag få tillfällen då jag inte kan planera och börja elda i tid när det är dags för bad.
 
Börjar närma sig slutet på bygget, i alla fall så långt det är färdigt nu. Relaxen ska inredas, fönster ska tas upp för och sättas upp, huset ska målas och altan ska förmodligen byggas i resten av sandlådan. Och kanske ska det dras in el och göras någon form av vattenlösning också. Men det är som sagt sen.

Nu är vi här, och såhär blev det i relaxen och utvändigt.

Inre hörn av ofärdig träbastu med bastudörr och lister på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett våtutrymme förberett och bastudörr uppsatt. Att duscha helt kallt är dock överskattat. Då går man hellre in till duschen inne.

Oinredd bastu med isoleringsmaterial på väggarna, en stol, hink och bastudörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det mörkt en vinterkväll! Har en fotogenlampa nu, men något måste göras för trivseln.

En ommålad bastubyggnad under konstruktion med träpaneler och blå dörr mot naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ommålad bastubyggnad i trä bredvid äldre rött hus med vita knutar på en gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär klar blev bastun utvändigt i somras. Knutvirke uppe, men omålat. Panelen mellanmålad, men huset ska nog inte vara vitt. Skräpet blev iaf upplockat till sist.

Nybyggt, omålat utvändigt bastuhus med blå dörr på gården omgiven av höstträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och med gulnande löv på träden fick sig det trärena ett lager färg också. Nu är bara frågan, ska det här huset bli rött med vita knutar som övriga hus på gården, eller hur ska man göra?
 
Redigerat:
  • Gilla
nochl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.