Efter ett par tankevurpor och lite hjälp i den här tråden är jag åter på landet och Wimbledon-trallbygget. Det är alltså regnavbrott igen.

Regelverket är uppbyggt (och ombyggt...) och jag ska nu börja med två sidor av frisen tänkte jag: kortsidan vid staketstolparna och långsidan. Sen blir det inpassning av lagom många trallbrädor inne i ramen, tillkapning av dem på andra kortsidan och slutligen sista frisbrädan. Måste vara klar fredag eftermiddag inklusive staketet, men det känns som väldigt gott om tid. Staketet blir mest pynt i form av tågvirke. Två hela dagar har jag ändå på mig om jag bara vågar mig ut igen.
Konstruktion av trallbygge nära en vit byggnad, med reglar och stolpar förberedda för brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis sådana bilder jag eftersökt! Började tillverka ett likadant idag så får se om det blir billigare eller liks bra hehe.

Pratade med sotaren också, halva avståndet om jag hade 1st plåt. Men jag kör dubbla för säkerhets skull.
 
Det fixar du säkert! Och du vet att det är ok att lägga upp bilder innan man är klar va? Arbetet är det roligaste även när man tittar på.
 
Ja det är sant, de är roligast att läsa och se när folk bygger så det kanske är dags att visa upp lite själv☺
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mycket trevlig tråd som fått mig att bygga en stuga kraftigt inspirerad av denna.

Nybyggd stuga under konstruktion med uppsatt panel, öppen dörröppning och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan denna togs har det sista av panelen satts upp samt ett tak o en fönsterkarm
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Så börjar det då bli fason på altanen också.

Påbyggnad av altan med synliga reglar och stolpar vid ett hus, utan pålagda däckbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med två av tre frisbräder för att se hur mycket trall som skulle gå åt och ha en fast sida att lägga dessa mot.

Nybyggd träaltan under konstruktion med utlagda trallbrädor och uppsatta stolpar vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lade sen i rätt antal brädor (17 eller 18, minns inte exakt) och räknade hur avståndet skulle fördelas. Knappt tio cm, perfekt det blir en skruvbredd (4,5 mm) på var ställe. Tog dock av praktiska skäl en tumstocksbredd istället, det var nästan samma. Mätte var tredje frisbrädan skulle sitta och ritade på brädorna hur mycket som skulle kapas.

Ett långt trästycke som kapas med kap- och geringssåg på en sågbock i utomhusmiljö med skog och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ingen cirkel- eller sänksåg, så det fick bli individuell kapning på kapen istället. Bra karl reder sig själv, så en stol fick vara extra pallbock – 4,5 m är lite långt att lägga upp på bara sågbocken.

Pågående byggnation av träaltan med lagda och omätta brädor, höga stolpar i bakgrunden och verktyg på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontrollmätte efter en fjärdedel att avstånden skulle bli bra. Nja, lite mycket kvar, men jag körde på.

Halvfärdig träaltan under konstruktion med lagda trallbrädor och upprättade stolpar vid en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvvägsmätning och nu var det övertydligt att det skulle bli för mycket tomrum kvar. Bilden ljuger lite, för här har jag fördelat ut kvarvarande avstånd. Som gammal idrottsdomare vet jag att det är lite sent att försöka påverka när man redan kommit halvvägs, jag skulle gått på de tidiga signalerna. Nåja, ökade på några mm (svårt dock att ha ett ungefärligt mått som "en dryg tumstock"), mer springa vill jag inte ha då det kommer torka ihop också. Felet var nog att det gömde sig ett par cm i de hoppressade brädorna för att de är lite vinda och därför inte pressades ihop fullt.

Nybyggd träaltan i anslutning till ett hus med synliga färdiga trallbrädor och uppresta stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till slut blev det som det blev och den sista frisbrädan måttades till och sattes på plats. Några cm glipa längst in, det får nog bli att låna eller köpa rätt verktyg så att jag kan klyva en planka längsledes och lägga dit.
Hade tänkt att sätta ett trappsteg här, men det är nog inte ens 25 cm så det får vara. Blir nog en kantsten däremot.

En nybyggd träaltan med en fristående stolpe där hål sågats för tågvirke, en hålsåg och ett grovt rep på trallgolv, och en robotgräsklippare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog sen fram hålsågen och testsågade ut ett hål för tågvirket jag tänkte ha som "staket". Den utsågade tappen står på stolpen av oklar anledning. Gräsklipparen simmade visst in i bild också – det märkte jag först nu när jag satt och skrev. Stolparna blev lite höga, genomföringen är på 80 cm höjd, kanske får kapa ner lite.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
Nybyggd träaltan med repstaket och trästolpar samt trädgårdsmöbler, med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu med färdigt staket också. Hålsågen nådde förstås inte genom stolpen närmast husväggen, så fick åka och köpa ett 32 mm borr också – det är säkert bra att ha...
 
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Blir riktigt fint det där!
Idag så monterade jag värmeskyddet, blev en kopia på ditt! Lite bökigt men jag lyckades rätt okej för att inte vara en plåtis. Borstat rostfritt
 
  • Nyinstallerat värmeskydd i borstat rostfritt runt en skorsten i ett trärum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan_från_lund och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Varför har man sådana där halvskyddsrör? Ser inte så tjusigt ut men antar de har en praktisk betydelse.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Varför har man sådana där halvskyddsrör? Ser inte så tjusigt ut men antar de har en praktisk betydelse.
Ett oisolerat skorstensrör får inte vara närmare brännbar vägg än en halvmeter. Då blir alternativen isolerat rör, riktig brandvägg eller ett strålskydd. Halvröret är ett exempel på det sistnämnda.
 
Jag tyckte också att strålningsskydden såg lite sisådär ut. Men med det monterat tycker jag ändå att det smälter in rätt bra.
 
Håller med. Och mitt ser ju extra muppigt ut eftersom det sitter snett. Blir till att kapa sv det vid tillfälle.
 
P
Har just läst tråden med stort intresse. Jag har haft liknande bekymmer med att få den o-isolerade delen av rökröret tillräckligt långt från väggen. Jag köpte högre värmesköldar (Harvia) mot innerväggarna. Sedan såg jag till att isoleringen på rökröret gick om lott med värmeskölden. Detta godkändes av sotaren. Rökrör ovanför bastuugn med värmesköld nära trävägg i bastu, godkänt av sotare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snubblade över en liten rottinggrupp på blocket, så nu blir det väl till att ta tag i förrummet till slut. Hade ju tänkt sätta i ett par fönster också, men där är vi inte heller än. Är man mästare på halvfärdiga projekt så är man.

Ska jag vara självkritisk så var valet att inte isolera fel. Medan man bastar är det sak samma, men uppvärmningen hade gått fortare om det varit isolerat. Likaså är spillvärmen i förrummet för flyktig för att det ska locka. Eller så har det bara varit för dåligt inrett!

Bastuväggarna är lite för bökiga att ångra sig om, men det åker upp isolering i taket i sommar. Och i väggar och tak i förrummet så att det blir lite mer inbjudande.

Ofärdigt förrum med rottingmöbler och osolade väggar där isolering och fönster planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Över bordet och bakom vänstra stolen blir det således fönster i en inte alltför avlägsen framtid.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Såhär ett par år efter bygget har sotar’n varit här idag! :surprised:

Det är inte han som dragit benen efter sig utan jag. Men såhär två år efter bygganmälan kändes det som om det kunde vara dags, innan kommunen börjar ställa frågor...

Det var inga konstigheter alls, vi pratade lite om skyddsavstånd och det han brydde sig mest om var att det inte var för nära organiskt material vid skorstensgenomföringen. Inte så att han var emot den extra skyddsplåten vid den oisolerade delen av rökröret, men han som jag var av uppfattningen att det inte blir så mycket strålningsvärme där att det egentligen behövs. Så nu ska han bara skriva ihop en rapport på det och jag betala, sen är det klart.

Börjar bli sugen på något nytt utomhusprojekt, typ en carport, men ligger på en rätt låg insatsnivå med någon tapetsering här, något hydroforfix där eller lite vardagligt underhåll/jobb med skogs- och ängsvård som det inte blir något skrivet om här, så vi får väl se.
 
  • Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.