Fick en fråga på pm:
Frågeställaren skrev:
Ska bygga bastu och tänkte köra oisolerat och bygga egentligen precis som dig

Ångrar du valet att köra oisolerat? Funkar det okej att få upp värme osv?
Det tar lite längre tid att värma upp, särskilt vintertid. Kommer kanske vilket år som helst lägga i lite isolering i taket. Räknar med att jag kommer åt att göra det utifrån i så fall, från framsidan. Men nej, jag ångrar egentligen inte att jag hoppade över det och blir det aldrig någon isolering funkar det bra ändå.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fick en fråga på pm:

Det tar lite längre tid att värma upp, särskilt vintertid. Kommer kanske vilket år som helst lägga i lite isolering i taket. Räknar med att jag kommer åt att göra det utifrån i så fall, från framsidan. Men nej, jag ångrar egentligen inte att jag hoppade över det och blir det aldrig någon isolering funkar det bra ändå.
Hej, håller på att planera bastubygge men funderar på golv. Gjutna stolpar och öppen grund på ojämn mark vilket gör att mkt vind kommer åt underifrån. Visst hade du lagt tryckat som golv? Mkt drag underifrån?
 
S
Luft underifrån är inga problem, skapar bra klimat i bastun. Men det drar absolut från golvet så rekommenderar att fästa någon form av hylla/fotstöd på lavarna som man kan ha fötterna på så man inte har de direkt mot golvet.
 
  • Gilla
Niklas6969
  • Laddar…
N Niklas6969 skrev:
Hej, håller på att planera bastubygge men funderar på golv. Gjutna stolpar och öppen grund på ojämn mark vilket gör att mkt vind kommer åt underifrån. Visst hade du lagt tryckat som golv? Mkt drag underifrån?
Ja, jag har trall i bastun (men spontat golv och tjocka trasmattor i relaxen). Det är inga problem med att det är för kallt eller dragit på golvet. Jag sitter iofs. själv sällan på nedre laven annat än på sluttampen någon enstaka gång.

Mest barn som sitter nere, men nej, har nog aldrig hört dem klaga på kallt golv heller. Då det är på landet är det vanliga golvet inne ändå kallare vintertid tills det stått rejelt uppvärmt ett par–tre dagar. 😉
 
  • Gilla
Niklas6969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.