Spänningen på 569v på PV3 resp. har samma spänning 569v som PV4 vilket antyder att det är två strängar som ligger parallellkopplade här på denna MPPT2. PV1 ligger det 1st ensam sträng som dock mäter ca 30v högre och då på MPPT1

Du skriver att de kopplat 19+19+18st, men det stämmer inte med dessa siffror.
19st paneler ska ge högre strängspänning än 18st

Har de istället kopplat:
PV1:20st
PV3:18st
PV4:18st
En panel på ca 400w brukar innebära ca 30v, så detta stämmer inte heller då skillnaden då borde vara ca60v och inte ca 30v.

Söker man med Google så får man träffar på två Leapton serier:
https://www.enfsolar.com/pv/panel-datasheet/crystalline/44633
resp. denna
https://cdn.starwebserver.se/shops/...182-m-54-mh-400-415w-2022-v3.pdf?_=1663923623
 
Redigerat:
K
S Simon Edmonds skrev:
Hej tack kollar absolut på detta. Vet ej om jag har begränsat tillgång till invertern. Jag vet att elektriker brukar kunna göra mer inställningar. Uppskattar hjälpen
Kommer du åt fel-loggen om du loggar in på webbsidan på datorn?
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
S Simon Edmonds skrev:
Hej


Hej nej inget som går igång 11:30. har en panna som nu mot sommaren är avstängd.

Samt denna invertenrn ska mata huset först innan den skickar ut mot eons ledningar.

och det gör den hela tiden men det påverkar alldrig produktionen.
Tänkte bara att det är lite väl magiskt om det händer exakt 11.30 - kan väl inte finnas ngn vettig anledning till att prod sjunker just då !? Men det är ju det som är ditt dilemma ;) Hade det funnits ngn förbrukare som startar just 11.30 så hade man haft ngt att gå på ...
 
Jag tycker siffrorna som du har på sista bilden med spänningarna antyder att det saknas en inkopplad panel

PV1:19st
PV3:18st
PV4:18st
Dessa antal stämmer bra överens med Leapton LP182 405w panelen kring spänning i datablad mot vad du har i din bild med spänningarna.
 
M mortimer skrev:
Jag tycker siffrorna som du har på sista bilden med spänningarna antyder att det saknas en inkopplad panel

PV1:19st
PV3:18st
PV4:18st
Dessa antal stämmer bra överens med Leapton LP182 405w panelen kring spänning i datablad mot vad du har i din bild med spänningarna.

Oj hur kan du se det ? det skulle vara 19-19-18 = 56 paneler.
 
M mrPersson67 skrev:
Tänkte bara att det är lite väl magiskt om det händer exakt 11.30 - kan väl inte finnas ngn vettig anledning till att prod sjunker just då !? Men det är ju det som är ditt dilemma ;) Hade det funnits ngn förbrukare som startar just 11.30 så hade man haft ngt att gå på ...

Ja det är det som är det sjuka. Jag förstår inte. Kan garantera att inget går igång 11:30 samt även om det skulle vara så, borde det inte påverka produktionen.
 
S Simon Edmonds skrev:
Oj hur kan du se det ? det skulle vara 19-19-18 = 56 paneler.
Godmorgon alla nattugglor.

Simon: Vad har dina paneler och växelriktare för exakt beteckning enligt din offert/beställning? Så ska jag försöka förklara.
 
M mortimer skrev:
Godmorgon alla nattugglor.

Simon: Vad har dina paneler och växelriktare för exakt beteckning enligt din offert/beställning? Så ska jag försöka förklara.
Hej och tack för all hjälp
här är beteckningar på allt.
LP182*182-M-54-MH Rated Power 390-410W
Huawei - SUN2000-M2 20 kW, 10 års produktgaranti
56 solpaneler. inga optimerare.
3 stringor - vet hej hur dessa är kopllade.
Fick aldrig info om det.
 
  • Solpaneler på ett plant tak, trädäck, blå behållare, molnig himmel, grönt landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snabb reflektion så ser man att det inte hade fungerat med två strängar om vardera 28 paneler då strängspänningen blir för hög. MEN samtidigt så blir DC strömen/strömmarna höga när det parallelkopplas på den växelriktaren.

Panel:
Max kortslutningsström 13,65A
Max ström 13A
Vid parallelkoppling blir dessa dubbla:
Kortslutnignsström 13,65A*2=27,3A
Max ström 13A*2=26A

Växelriktare tillåter:
Max kortslutningsström 30A
Max ström per MPPT 22A

Strömen blir som jag tolkar detta för hög på den MPPTn där det sitter två strängar parallellkopplade. Troligen detta som inträffar vid 11.30, att växelriktaren justerar ner effekten. Installatören bör kunna se det i växelrkitarens loggbok

https://solar.huawei.com/en-GB/down...ment/pdf/eu/datasheet/SUN2000-12-20KTL-M2.pdf
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Snabb reflektion så ser man att det inte hade fungerat med två strängar om vardera 28 paneler då strängspänningen blir för hög. MEN samtidigt så blir DC strömen/strömmarna höga när det parallelkopplas på den växelriktaren.

Panel:
Max kortslutningsström 13,65A
Max ström 13A
Vid parallelkoppling blir dessa dubbla:
Kortslutnignsström 13,65A*2=27,3A
Max ström 13A*2=26A

Växelriktare tillåter:
Max kortslutningsström 30A
Max ström per MPPT 22A

Strömen blir som jag tolkar detta för hög på den MPPTn där det sitter två strängar parallellkopplade. Troligen detta som inträffar vid 11.30, att växelriktaren justerar ner effekten. Installatören bör kunna se det i växelrkitarens loggbok

[länk]
Förklaringen är ju rätt trolig, men varför skulle detta ske vid samma tid varje dag? Instrålningen lär ju variera utifrån väder, men det kanske TS har utelämnat i så fall?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Förklaringen är ju rätt trolig, men varför skulle detta ske vid samma tid varje dag? Instrålningen lär ju variera utifrån väder, men det kanske TS har utelämnat i så fall?
Ja, det är en förklaring på något som inte stämmer men jag har lite för dålig koll på hur en växelriktare hanterar detta och hur det visar sig om det skiljer sig från växelriktare till växelriktare och "snabbhet" på MPPTerna i de också. Någon kurva på hur strömarna ser ut på resp. MPPT/PV mellan kl. 11-12.00 när detta feomen inträffar vore intressant.

OM det nu visar sig att strömarna blir för höga så är det något man bör(måste?) reklamera till installatören då tillverkaren av växelriktaren frånsäger sig ansvar vid garantier om det visar sig man frångått vad som är tillåtet på växelriktaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Snabb reflektion så ser man att det inte hade fungerat med två strängar om vardera 28 paneler då strängspänningen blir för hög. MEN samtidigt så blir DC strömen/strömmarna höga när det parallelkopplas på den växelriktaren.

Panel:
Max kortslutningsström 13,65A
Max ström 13A
Vid parallelkoppling blir dessa dubbla:
Kortslutnignsström 13,65A*2=27,3A
Max ström 13A*2=26A

Växelriktare tillåter:
Max kortslutningsström 30A
Max ström per MPPT 22A

Strömen blir som jag tolkar detta för hög på den MPPTn där det sitter två strängar parallellkopplade. Troligen detta som inträffar vid 11.30, att växelriktaren justerar ner effekten. Installatören bör kunna se det i växelrkitarens loggbok

[länk]

Hej Tack, jag kollar upp det med. Tyvärr så får jag dålig respons från leverantören men jag kommer så klart jaga dom. Tänkte att nån måste ha vettig förklaring. För det ska knte vara så här. Nånstans krånglar produktionen. Sen är det invertern - paneler - kopplingarna är jag osäker.
Märkte också att invertern blir rung 69 grader vid 11-30 men jag har placerat en fläkt som kyller bättre men fortfarande samma utgång även om jag fick ner värmen 10 grader.
 
S Simon Edmonds skrev:
Hej Tack, jag kollar upp det med. Tyvärr så får jag dålig respons från leverantören men jag kommer så klart jaga dom. Tänkte att nån måste ha vettig förklaring. För det ska knte vara så här. Nånstans krånglar produktionen. Sen är det invertern - paneler - kopplingarna är jag osäker.
Märkte också att invertern blir rung 69 grader vid 11-30 men jag har placerat en fläkt som kyller bättre men fortfarande samma utgång även om jag fick ner värmen 10 grader.
Tempen kan alldeles säkert hänga ihop med att strömmen blir (för) hög vid den tidpunkten.

Det som bör felsökas (av installatör) är om fenomenet finns kvar om man kopplar ur en av de strängarna som är parallellkopplade (PV3 alt. PV4)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Tempen kan alldeles säkert hänga ihop med att strömmen blir (för) hög vid den tidpunkten.

Det som bör felsökas (av installatör) är om fenomenet finns kvar om man kopplar ur en av de strängarna som är parallellkopplade (PV3 alt. PV4)

Hej kollar på det. Men bara så du vet det är PV1 som går ner på halvfart vid fenomenet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.