19 455 läst · 81 svar
19k läst
81 svar
Solpaneler effekten dippar 11:30 varje dag samt en string går ner i produktion.
Enligt manualen kan invertern dra ner produktionen vid olika sorters fel (se 8.3). Lättast vore om du hade wifi dongel och kan logga in på den, då du får tillgång till mer information. Nu behöver det inte vara invertern men lättast att kolla på den.S Simon Edmonds skrev:
https://solar.huawei.com/-/media/So...ce/download/SUN2000-8-20KTL-M2_UserManual.pdf
Redigerat:
Hej tack kollar absolut på detta. Vet ej om jag har begränsat tillgång till invertern. Jag vet att elektriker brukar kunna göra mer inställningar. Uppskattar hjälpenM Martin_ skrev:
Vi hade trasiga bypassdioder och en Huawei sun2000-12 och då droppade produktionen ner till 0kw titt som tätt. Ibland larmade den dessutom för arc-fault och startade om sig. Så jag tror att detta är något annat fel.M mortimer skrev:
jag tror det med. Det är 3 stringor och bara en av dom går på halvproduktion när klockslaget är 11:30.M MWHN skrev:
produktionen dippar på en stringan
Kurvan går ner några kw
Samt har märkt att invertern ligger på 69 grader
Då jag mistänkte överhettning monterade jag en fläkt som kylde ner den minst 10 grader. Men det blir fortfarande samma resultat.
Har du en tångamperemätare ?Om du har tre strängar så är två av de parallellkopplade mest troligt om du bara har 1 växelriktare. Vilken sträng går in i vilken ingång på växelriktaren och vilken sträng är det som är problemet?S Simon Edmonds skrev:jag tror det med. Det är 3 stringor och bara en av dom går på halvproduktion när klockslaget är 11:30.
produktionen dippar på en stringan
Kurvan går ner några kw
Samt har märkt att invertern ligger på 69 grader
Då jag mistänkte överhettning monterade jag en fläkt som kylde ner den minst 10 grader. Men det blir fortfarande samma resultat.
hej det kan jag testa men behöver inte då jag kan se exakt vilken sträng går ner. Jag kan se de på ampere som den skickar mot inventern. Bifogar bild. PV2 har ingen sträng dom kopplade in alla paneler på 3 srängar och vet ej varför om dom hade en fjärde.M mortimer skrev:
AC spänningen känns något hög PÅ 245V. Tittar jag på andra på SolarEdge poortal så ligger den mer ofta hos andra på 230v. Men detta är mest troligt inte något som förklarar ditt fenomen, mest en parantes.S Simon Edmonds skrev:
Min tanke med tångamperemätaren var att du skulle kolla med den så att den och motsvarande värde i växelriktarens portal visar samma fenomen när det händer.
Du skriver inte heller exakt vilken växelriktare du har, specifikt vilken effekt det är på den.
Utifrån dina bilder och vad du skriver så får toppar du på kring 14kw. Du har 22,68kwp installerad effekt. Är bilden med ca 14kw en solig dag där alla panelerna ligger på ett(1st) låglutande tak på 5grader i läge åt söder så är det något mer som är galet. Du bör få ut mer än 14kw på 22,68kwp installerad effekt en sådan dag.
Utan att ha tillgång till databladet för dina paneler och växelriktare så är uppdelningen av strängarna gjord p.g.a att strängspänningen skulle alldeles säkert bli för hög på 28 paneler i vardera sträng
Utifrån dina bilder och vad du skriver så får toppar du på kring 14kw. Du har 22,68kwp installerad effekt. Är bilden med ca 14kw en solig dag där alla panelerna ligger på ett(1st) låglutande tak på 5grader i läge åt söder så är det något mer som är galet. Du bör få ut mer än 14kw på 22,68kwp installerad effekt en sådan dag.
Utan att ha tillgång till databladet för dina paneler och växelriktare så är uppdelningen av strängarna gjord p.g.a att strängspänningen skulle alldeles säkert bli för hög på 28 paneler i vardera sträng
Nej, den sätts efter spänningen i nätet. Det varierar därför med installationen.M mortimer skrev:AC spänningen känns något hög PÅ 245V. Tittar jag på andra på SolarEdge poortal så ligger den mer ofta hos andra på 230v. Men detta är mest troligt inte något som förklarar ditt fenomen, mest en parantes.
Min tanke med tångamperemätaren var att du skulle kolla med den så att den och motsvarande värde i växelriktarens portal visar samma fenomen när det händer.