E Emanuel01 skrev:
Hade stuga med min bror förut och hade vi dragit in el hade vi fått en fast avgift på x antal kronor månad samt krav på infiltration
över vår vattenbrunn viket hade inneburit borra brunn höge upp på tomten för vatten. Köpte en offgridanlägning för 18000kr.
Frågan är om det räckt att lägga till en 0:a
Ingen avkastning, men besparing fick han.
 
S sjoelund skrev:
Ingen avkastning, men besparing fick han.
Om man ser till besparingen kan man ju se det som en sorts avkastning. Grannen fick betala över 100k för nytt avlopp.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Har du autism?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag fattar inget av detta inlägg! Har du rökt på eller glömde du svara?
Ops, kanske la ribban lite högt.

Helt enkelt — vad spelar det för roll vilket alternativ som är bäst för någons privatekonomi när vi ändå aldrig gör på det sättet som är bäst för vår ekonomi?

Jag tycker inte att någon ska avstå från att ta ett lån för att sätta upp solceller bara för att det vore bättre att köpa aktier istället, om personen ändå aldrig kommer att ta ett lån för att göra det sistnämnda. Men om du redan äger aktier skulle jag aldrig ge dig rådet att sälja dem för att köpa solceller.

Motsägelsefullt? Absolut. Men…
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vad är sannolikheten att man ska få mer än 2 procents avkastning per år på börsen över en 10-årsperiod? Väldigt väldigt hög.

Hur många procent av Sveriges befolkning kan låna pengar till 2 procents ränta genom att utöka bolånet? 20%? 30%

Hur många utökar bolånet för att köpa aktier? 0,1%?

Hur många kan fatta ovan uppställning? 95%?

Jag kan bara prata för mig själv, jag kommer aldrig välja de bästa alternativen i livet. Bättre att fundera på vad man egentligen kan komma till skott med. Jag tycker lån till solceller är ett bra och lättillgängligt alternativ.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Vad är sannolikheten att man ska få mer än 2 procents avkastning per år på börsen över en 10-årsperiod? Väldigt väldigt hög.

Hur många procent av Sveriges befolkning kan låna pengar till 2 procents ränta genom att utöka bolånet? 20%? 30%

Hur många utökar bolånet för att köpa aktier? 0,1%?

Hur många kan fatta ovan uppställning? 95%?

Jag kan bara prata för mig själv, jag kommer aldrig välja de bästa alternativen i livet. Bättre att fundera på vad man egentligen kan komma till skott med. Jag tycker lån till solceller är ett bra och lättillgängligt alternativ.
Yey, jag tillhör dina 0,1%
Utökade bolånet för solceller och passade på att låna lite till som gått till börsen. Än så länge med förlust.
 
  • Gilla
Marlin11 och 2 till
  • Laddar…
M Marlin11 skrev:
Har sedan något år tillbaka börjat fundera på solceller och fick förra veckan hem en offert från Sveasolar där de gjort beräkningar på i princip allt. Återbetalt på 8 år och därefter kommer jag spara 16000 kr varje år. Låter ju jättebra! Tills jag börjar räkna på det och jämföra med andra investeringsalternativ:

Kostnad för solceller och installation är 150000 kr. På 8 år är det återbetalt och efter 15 år har jag tjänat/sparat 107000 kr. Låt säga att jag istället investerar 150000 kr i indexfonder och låter de ligga i 15 år med en genomsnittlig avkastning på 7% (som är historisk) så har jag efter 15 år 413000 kr. (Kommer ju även med noll procent ha mer pengar kvar)

Kan någon komma med argument till varför jag ska sätta upp solceller på vårat tak? Dessutom är de fula :)

Reserverar mig för fel i kalkylen...
Hej Marlin11,

Är i samma sits som dig med precis samma tankar. Nu är det iofs ännu värre med stora svängningar överallt och överbelastade solcellsbolag. Är därför lite nyfiken på var du hamnade?

/Tony
 
T Tonka skrev:
Hej Marlin11,

Är i samma sits som dig med precis samma tankar. Nu är det iofs ännu värre med stora svängningar överallt och överbelastade solcellsbolag. Är därför lite nyfiken på var du hamnade?

/Tony
Bytte bergvärmepump istället vilket sparar mig mer kwh.
 
  • Gilla
multix och 4 till
  • Laddar…
M Marlin11 skrev:
Bytte bergvärmepump istället vilket sparar mig mer kwh.
Känns klokt. Har gått igenom tre "nojig" - perioder nu för jag varit säker på solceller, men backat varje gång. Lutar mot börsen, LLVP som komplement samt lite "lyxkonsumption" för pengarna istället. Det jag tror många glömmer vad det gäller solceller är att, även om det är en bra investering över tid, så lever vi inte för alltid.
 
Sittställning
T Tonka skrev:
Känns klokt. Har gått igenom tre "nojig" - perioder nu för jag varit säker på solceller, men backat varje gång. Lutar mot börsen, LLVP som komplement samt lite "lyxkonsumption" för pengarna istället. Det jag tror många glömmer vad det gäller solceller är att, även om det är en bra investering över tid, så lever vi inte för alltid.
För mig i se4 så behöver jag inte ens leva en fjärdedel av en normal livslängd för att tjäna tillbaka.

Speciellt nu när elpriserna varit höga då går återbetalning väldigt fort, jag räknar just nu med 4år.

Det har hjälp oss enormt med panelerna väntar på dec räkning där sista "vinsten" från förra sommarens skörd ska räknas av så räkningen kommer kännas helt ok trots allt :)

Hade jag lagt pengarna på börsen och behövt plocka ut som i det läge vi är nu hade jag gjort stor förlust istället.

Det ena utesluter så klart inte det andra, självfallet sparar jag pengar också.
 
Sittställning Forlowt skrev:
För mig i se4 så behöver jag inte ens leva en fjärdedel av en normal livslängd för att tjäna tillbaka.

Speciellt nu när elpriserna varit höga då går återbetalning väldigt fort, jag räknar just nu med 4år.

Det har hjälp oss enormt med panelerna väntar på dec räkning där sista "vinsten" från förra sommarens skörd ska räknas av så räkningen kommer kännas helt ok trots allt :)

Hade jag lagt pengarna på börsen och behövt plocka ut som i det läge vi är nu hade jag gjort stor förlust istället.

Det ena utesluter så klart inte det andra, självfallet sparar jag pengar också.
4år känns troligen optimistiskt räknat även för SE4. Jag får min anläggning installerad mars/april om nätägaren inte sätter käppar i hjulet (fick yttrandenöjlighet igår för ett bygglov om att byta transformatorstationen som ligger 100m från vår tomt som vi troligen är anslutna till).
Räknar man med motsvarande modell som på min anläggning som Sveasolar använder med ett pessimistisk spotpris på 1kr/kwh så ger det mig en avkastning på ca 11% och återbetalningstid på 8år. Nu tror jag dock spotpriserna kommer ligga än högre och kanske landa kring en återbetalningstid 6år istället.
Givetvis hoppas jag på att elpriset blir svindyrt när min anläggning är klar, gärna både 10kr/kwh och även 100kr/kwh. Det får ner än gärna då vara samma dåliga planering och styrning av tillgången på el i SE4 som det varit sista tiden.
 
Elräkning eller ersättningsinformation från E.ON för energidistribution och energilösningar, uttryckt i kronor per kilowattimme (kWh). Men alla är vi barn i början
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
[bild] Men alla är vi barn i början
Startade din anläggning på nyårsafton 2022 ?
 
Nissens
Sittställning Forlowt skrev:
För mig i se4 så behöver jag inte ens leva en fjärdedel av en normal livslängd för att tjäna tillbaka.

Speciellt nu när elpriserna varit höga då går återbetalning väldigt fort, jag räknar just nu med 4år.

Det har hjälp oss enormt med panelerna väntar på dec räkning där sista "vinsten" från förra sommarens skörd ska räknas av så räkningen kommer kännas helt ok trots allt :)

Hade jag lagt pengarna på börsen och behövt plocka ut som i det läge vi är nu hade jag gjort stor förlust istället.

Det ena utesluter så klart inte det andra, självfallet sparar jag pengar också.
Hur länge man lever vet ingen.

Det kan ju bli så att man flyttar av en eller annan anledning, man lär ju inte ta med sig panelerna…
Återbetalning på 4 år låter minst sagt optimistiskt, och att börsen skulle gå ner de närmaste 10 åren är en utopi, helt osannolikt.

Jag har ett hus i SE3 på ca 170kvm, elräkningen för dec månads förbrukning hamnade på 3100:-, och då har jag även elhybridbil.

Jag lägger hellre pengarna på börsen, allt talar för att det är en betydligt bättre investering.

Som TS säger, en ny bergärmepump är en bättre investering, den höjer dessutom värdet på huset mer än vad investeringen kostar.
 
Redigerat:
M mortimer skrev:
Startade din anläggning på nyårsafton 2022 ?
29 dec men det var ingen solglimt förrän på nyårsafton och då blev det ett litet överskott.
 
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Hur länge man lever vet ingen.
Det kan ju bli så att man flyttar av en eller annan anledning, man lär ju inte ta med sig panelerna…
4 år låter minst sagt optimistiskt, och att börsen skulle gå ner de närmaste 10 åren låter oerhört konstigt, helt osannolikt faktiskt.

Jag har ett hus i SE3 på ca 170kvm, elräkningen för dec hamnade på 3100:-, och då har jag även elhybridbil.

Jag lägger hellre pengarna på börsen, allt talar för att det är en betydligt bättre investering.
Alla har väl en egen kalkyl, men mina paneler för 80k innebär inte att jag inte kan investera på andra ställe är väl poängen egentligen.

4år under väldigt optimistiska förhållande, realistiskt blir det 5 men 4 är roligare att skriva :crysmile::rofl:. Förra året har varit väldigt fördelaktigt. Att kunna kyla huset på sommaren väldigt billigt har jag räknat in i kalkylen. 10k kWh per år på snitt av 2kr blir ca 20k per år eller räknar jag galet ?

Att lägga 80k för ca 1.5 år sen i innebär att vi nu inte är så känsliga för det höga elpriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.