Nissens
Sittställning Forlowt skrev:
Alla har väl en egen kalkyl, men mina paneler för 80k innebär inte att jag inte kan investera på andra ställe är väl poängen egentligen.

4år under väldigt optimistiska förhållande, realistiskt blir det 5 men 4 är roligare att skriva :crysmile::rofl:. Förra året har varit väldigt fördelaktigt. Att kunna kyla huset på sommaren väldigt billigt har jag räknat in i kalkylen. 10k kWh per år på snitt av 2kr blir ca 20k per år eller räknar jag galet ?

Att lägga 80k för ca 1.5 år sen i innebär att vi nu inte är så känsliga för det höga elpriset.
Hur menar du då? De 80k är ju låsta i solpanelerna, de går knappast att investera i något annat än på lång tid.

Hade du använt de 80k och placerat på börsen och sedan att subventionera kommande elräkningar hade du också varit okänslig för elpriserna. Kanske hade de rentav betalat dina elräkningar i många år…

Dessutom hade du sluppit att förfula huset…
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur menar du då? De 80k är ju låsta i solpanelerna, de går knappast att investera i något annat än på lång tid.

Hade du använt de 80k och placerat på börsen och sedan att subventionera kommande elräkningar hade du också varit okänslig för elpriserna. Kanske hade de rentav betalat dina elräkningar i många år…

Dessutom hade du sluppit att förfula huset…
80 investerade i börsen i fjol hade varit värda ca 60 innan du betalar elräkningarna, efter inte mycket kvar…
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Alla har väl en egen kalkyl, men mina paneler för 80k innebär inte att jag inte kan investera på andra ställe är väl poängen egentligen.

4år under väldigt optimistiska förhållande, realistiskt blir det 5 men 4 är roligare att skriva :crysmile::rofl:. Förra året har varit väldigt fördelaktigt. Att kunna kyla huset på sommaren väldigt billigt har jag räknat in i kalkylen. 10k kWh per år på snitt av 2kr blir ca 20k per år eller räknar jag galet ?

Att lägga 80k för ca 1.5 år sen i innebär att vi nu inte är så känsliga för det höga elpriset.
Det är här hunden ligger begraven. Har du betalat 80k för en 10k kWh anläggning är det en no-brainer och bara att gratulera. Idag (om man söker helentreprenad) är anläggningen mer än dubbelt så dyr.
 
M mortimer skrev:
4år känns troligen optimistiskt räknat även för SE4. Jag får min anläggning installerad mars/april om nätägaren inte sätter käppar i hjulet (fick yttrandenöjlighet igår för ett bygglov om att byta transformatorstationen som ligger 100m från vår tomt som vi troligen är anslutna till).
Räknar man med motsvarande modell som på min anläggning som Sveasolar använder med ett pessimistisk spotpris på 1kr/kwh så ger det mig en avkastning på ca 11% och återbetalningstid på 8år. Nu tror jag dock spotpriserna kommer ligga än högre och kanske landa kring en återbetalningstid 6år istället.
Givetvis hoppas jag på att elpriset blir svindyrt när min anläggning är klar, gärna både 10kr/kwh och även 100kr/kwh. Det får ner än gärna då vara samma dåliga planering och styrning av tillgången på el i SE4 som det varit sista tiden.
Och rätt som det är blir elpriset lågt samtidigt som staten får för sig att beskatta elproduktionen. Omöjligt att veta framtiden så nog bästa att köra efter de förutsättningar som är nu.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Skärmdump av en mobilskärm som visar betalningar på 0 SEK, avslutade och skickade från Svea Solar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens Nissens skrev:
Hur menar du då? De 80k är ju låsta i solpanelerna, de går knappast att investera i något annat än på lång tid.

Hade du använt de 80k och placerat på börsen och sedan att subventionera kommande elräkningar hade du också varit okänslig för elpriserna. Kanske hade de rentav betalat dina elräkningar i många år…

Dessutom hade du sluppit att förfula huset…
Rätt skönt att slippa elräkningar oavsett hur du finansierar det.
Min investering på 120 000 kr har inneburit elräkningar på 1100 kr sen maj 21.
Alla mina elräkningar finns under mina foto.
Har inte fått december än men har 10 000 kr kvar hos Svea Solar så räknar kallt med en billig vinter.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
M Marlin11 skrev:
Och rätt som det är blir elpriset lågt samtidigt som staten får för sig att beskatta elproduktionen. Omöjligt att veta framtiden så nog bästa att köra efter de förutsättningar som är nu.
Samma historia är det ju på börsen, men på sikt har båda varit historiskt bra.

Nissens Nissens skrev:
Hur menar du då? De 80k är ju låsta i solpanelerna, de går knappast att investera i något annat än på lång tid.

Hade du använt de 80k och placerat på börsen och sedan att subventionera kommande elräkningar hade du också varit okänslig för elpriserna. Kanske hade de rentav betalat dina elräkningar i många år…

Dessutom hade du sluppit att förfula huset…
Jag tycker faktiskt inte det är fult, det ger huset ett intryck av att det är mer modernt ;) man har inte bara 80k och sen är alla pengar slut menar jag, man kan sprida risken. Vi har bytt fönster, installerat LLVP så att vår underdimensionerade jordvärme inte behöver jobba så hårt och tilläggsisolerat t.ex. jag tycker det är kul att försöka optimera och räkna på förbättringar.

T Tonka skrev:
Det är här hunden ligger begraven. Har du betalat 80k för en 10k kWh anläggning är det en no-brainer och bara att gratulera. Idag (om man söker helentreprenad) är anläggningen mer än dubbelt så dyr.
Väldig tur hade vi att hitta en installatör med det priset. Solar Edge riktade i klenare laget på 8kw bidrar till att priset går att hålla lågt antar jag, sen bör man känna någon för att komma ner lite i pris. Är man själv behjälplig så kan det underlätta en del också säkert.

Närmsta offert låg på 114k tror jag vilket egentligen borde ge 1.5år längre återbetalningstid så inte så farligt mycket längre. Min initiala återbetalning räkna jag 8år men elpriset förra året gör mig jäkligt optimistisk. Detta året tänker jag försöka maxa försäljning , speciellt dom dagarna det är som dyrast
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
[bild]


Rätt skönt att slippa elräkningar oavsett hur du finansierar det.
Min investering på 120 000 kr har inneburit elräkningar på 1100 kr sen maj 21.
Alla mina elräkningar finns under mina foto.
Har inte fått december än men har 10 000 kr kvar hos Svea Solar så räknar kallt med en billig vinter.
Tja, man skulle lika gärna kunna ge elbolaget 120 000:- och därmed betala elräkningarna för de kommande 10 åren och sedan säga att det är skönt att inte få några elräkningar..
Ännu bättre att sätta dem på indexfond på börsen och betala räkningarna efterhand med dem, det skulle sannolikt ge mer än vad solcellerna gör.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Varför lägger du upp det som att det är det enda mot det andra ? Ligger det inga inga företag knutna till energipriser i indexfonder ?

Man kan lägga i båda ? Visst är det en ganska tung post med solceller men den utesluter bara sin egen kostnad inte all min lön för all framtid.....
 
forlowt,
Nej, en växelriktare SolarEdge på 8 kW kostar mer än en på 17 kW.
Relativa priserna är så här:
1,0: SE8k
1,08 SE10k
1,12: SE12.5
0,98 : SE17k på 17 kW AC-uteffekt

Ni skulle ha kommit aningen billigare undan med en SolarEdge 17k på 17 kW och ha haft stor utbyggnadspotential.
 
Nissens Nissens skrev:
Tja, man skulle lika gärna kunna ge elbolaget 120 000:- och därmed betala elräkningarna för de kommande 10 åren och sedan säga att det är skönt att inte få några elräkningar..
Ännu bättre att sätta dem på indexfond på börsen och betala räkningarna efterhand med dem, det skulle sannolikt ge mer än vad solcellerna gör.
Om du bara har 12 000 kr om året i elräkningar så förstår jag att du inte är intresserad av solceller:)
Dom flesta andra i Sverige har lite mer och ett sätt att spara lite pengar på är solceller.
Inte det enda sättet och kanske inte det första heller men tänker man framåt som jag gör för min del så ser jag låga driftkostnader ihop med ett bra klimatskal och värmepump.
 
M
Sittställning Forlowt skrev:
Hade jag lagt pengarna på börsen och behövt plocka ut som i det läge vi är nu hade jag gjort stor förlust istället.
Alltid intressant hur människor "tänker" med aktier när man skulle gjort förlust idag pga. att börsen gjort en lite större dipp för första gången på sisådär 14 år. Lite som att jag skulle häva ur mig till sommaren när elpriset ligger på 17öre/kWh (hypotetiskt) "glad att jag inte köpte solceller med tanke på dagens elpris":thinking:
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Sittställning
A Arnodt skrev:
forlowt,
Nej, en växelriktare SolarEdge på 8 kW kostar mer än en på 17 kW.
Relativa priserna är så här:
1,0: SE8k
1,08 SE10k
1,12: SE12.5
0,98 : SE17k på 17 kW AC-uteffekt

Ni skulle ha kommit aningen billigare undan med en SolarEdge 17k på 17 kW och ha haft stor utbyggnadspotential.
Det där har jag för mig något nämt till mig tidigare, känslan var att jag kände mig lurad men nu funkar allt så jäkla bra att jag ändå är nöjd dock.

M Markarbetaren skrev:
Alltid intressant hur människor "tänker" med aktier när man skulle gjort förlust idag pga. att börsen gjort en lite större dipp för första gången på sisådär 14 år. Lite som att jag skulle häva ur mig till sommaren när elpriset ligger på 17öre/kWh (hypotetiskt) "glad att jag inte köpte solceller med tanke på dagens elpris":thinking:
När argumentet är att man ska betala elräkningar som är höga NU blir det ett väldigt aktuellt argument. Man vet inte hur det kommer se ut på båda fronterna är väl grund poängen i detta. Skulle man lägga pengar på börsen så får man vänta på avkastning innan uttag kan göras, samma sak med paneler. Ska vi sen börja räkna % vinst så kan vi väcka denna tråden om 5 år och se vad mina paneler då gjort. Jag vet att jag inte är garanterad något men jag tror att jag ligger enbart plus då.
 
Nissens
Sittställning Forlowt skrev:
Varför lägger du upp det som att det är det enda mot det andra ? Ligger det inga inga företag knutna till energipriser i indexfonder ?

Man kan lägga i båda ? Visst är det en ganska tung post med solceller men den utesluter bara sin egen kostnad inte all min lön för all framtid.....
Min poäng är att solceller inte är den goda ekonomiska affär vissa försöker förmedla.
Och nej, om du har 150 000:-, så kan du inte använda dem till många saker samtidigt. Jag tillhör de som väljer det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet. Det är absolut börsen som sannolikt är det bästa alternativet idag.

Som en bonus följer de pengarna med mig även om jag flyttar, mina arvingar får det som är kvar om jag trillar av pinn i förtid, dessutom slipper jag förfula huset. :)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Om du bara har 12 000 kr om året i elräkningar så förstår jag att du inte är intresserad av solceller:)
Dom flesta andra i Sverige har lite mer och ett sätt att spara lite pengar på är solceller.
Inte det enda sättet och kanske inte det första heller men tänker man framåt som jag gör för min del så ser jag låga driftkostnader ihop med ett bra klimatskal och värmepump.
Säg att du ”subventionerar” dina elräkningar med pengarna så är du okänslig för höga elräkningar under många år framöver.

Jag ligger på 11 000 kWh för 2022, men då har jag ett välisolerat hus på ca 170 kvm och kombinerat bergvärme/frånluftvärme.

Ekonomiskt är inte solcellerna något självklart val, inte ens långsiktigt - trådens rubrik är solceller vs börsen, och börsen är sannolikt bäst, särskilt långsiktigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
ThomasEcke och 2 till
  • Laddar…
M
Sittställning Forlowt skrev:
När argumentet är att man ska betala elräkningar som är höga NU blir det ett väldigt aktuellt argument. Man vet inte hur det kommer se ut på båda fronterna är väl grund poängen i detta. Skulle man lägga pengar på börsen så får man vänta på avkastning innan uttag kan göras, samma sak med paneler. Ska vi sen börja räkna % vinst så kan vi väcka denna tråden om 5 år och se vad mina paneler då gjort. Jag vet att jag inte är garanterad något men jag tror att jag ligger enbart plus då.
Jag är inte riktigt med på hur du menar. Om du köper aktier IDAG, så behöver du inte vänta särskilt länge på belöningen med tanke på vart vi befinner oss på trendskalan idag. Jag tror återbetalningen på börsen går fortare än solcellerna.

Jag tror att solceller är precis som med börsen, när hela fårskocken springer åt samma håll så är det bättre att sitta still i båten. Som Warren Buffet uttryckte sig "Be fearful when others are greedy. Be greedy when others are fearful". Nu ska alla ha solceller, bolagen som pysslar med detta gräver guld. Folk betalar 250.000kr för att man tror att det ska ge dom gratis el för all framtid. Vad händer om priset normaliseras kring 30-40-50 öre? En anläggning för 250.000kr, köpt med pengar lånade till 4%-ränta låst i 5 år, går den ekvationen ihop eller tillverkar man "el för kråkorna"?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.