K
Jag har en bibba med pengar på banken, tog en del av dom och beställde solpaneler för att underlätta för elutgifterna.
När jag och frugan blir pensionärer eller änkling/ änka så ska vi inte behöva flytta för att vi inte har råd med elen.
Jag sprider investeringarna och snöar inte in helt på börsen, jag är i den åldern att jag inte kan lita på börsen, sen verkar det långtråkigt att sälja aktier den tjugonde varje månad för att betala elräkningen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
LGCarlsson och 5 till
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Min poäng är att solceller inte är den goda ekonomiska affär vissa försöker förmedla.
Och nej, om du har 150 000:-, så kan du inte använda dem till många saker samtidigt. Jag tillhör de som väljer det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet. Det är absolut börsen som sannolikt är det bästa alternativet idag.

Som en bonus följer de pengarna med mig även om jag flyttar, mina arvingar får det som är kvar om jag trillar av pinn i förtid, dessutom slipper jag förfula huset. :)
Har man bara 150k så bör man inte dumpa in dom på något där man kan få svårt att få ut dom ifall man utan dom 150k har känslig ekonomi.
Nissens Nissens skrev:
Säg att du ”subventionerar” dina elräkningar med pengarna så är du okänslig för höga elräkningar under många år framöver.

Jag ligger på 11 000 kWh för 2022, men då har jag ett välisolerat hus på ca 170 kvm och kombinerat bergvärme/frånluftvärme.

Ekonomiskt är inte solcellerna något självklart val, inte ens långsiktigt - trådens rubrik är solceller vs börsen, och börsen är sannolikt bäst, särskilt långsiktigt.
Du ligger riktigt bra till kWh mässigt men vi ligger på nästan det dubbla speciellt om vi inte håller igen. Då blir paneler ett riktigt bra val. Speciellt i närtid.

Frågan kan inte besvaras med vad som är bäst, båda två handlar om preferenser och riskbenägenhet.

Som sagt löjligt bra avkastning på solceller 2022, löjligt bra !


M Markarbetaren skrev:
Jag är inte riktigt med på hur du menar. Om du köper aktier IDAG, så behöver du inte vänta särskilt länge på belöningen med tanke på vart vi befinner oss på trendskalan idag. Jag tror återbetalningen på börsen går fortare än solcellerna.

Jag tror att solceller är precis som med börsen, när hela fårskocken springer åt samma håll så är det bättre att sitta still i båten. Som Warren Buffet uttryckte sig "Be fearful when others are greedy. Be greedy when others are fearful". Nu ska alla ha solceller, bolagen som pysslar med detta gräver guld. Folk betalar 250.000kr för att man tror att det ska ge dom gratis el för all framtid. Vad händer om priset normaliseras kring 30-40-50 öre? En anläggning för 250.000kr, köpt med pengar lånade till 4%-ränta låst i 5 år, går den ekvationen ihop eller tillverkar man "el för kråkorna"?
Helt klart är det som börsen, att sätta solceller är som att köps utdelningsaktier. Och som med börsen får man se över vilka risker man vill ta och har råd med.
Har faktiskt inte läst om någon som tror dom ska få gratis el i all framtid alla kalkyler har ofta haft 8 år i beräkningen.
Du kan så klart skriva ihop ett scenario likt det du gjort och påvisa att det inte går ihop men jäklar va jag fått avkastning 2022 nästan så man tror folk är avis :crysmile::cool:
 
  • Gilla
LGCarlsson och 6 till
  • Laddar…
M
Sittställning Forlowt skrev:
Du kan så klart skriva ihop ett scenario likt det du gjort och påvisa att det inte går ihop men jäklar va jag fått avkastning 2022 nästan så man tror folk är avis :crysmile::cool:
Ja under 2022 är jag nästan beredd på att hålla med, börsen har varit riktigt tråkig detta året:thumbdown::oops:
Grafik jämför investeringsutveckling mot index: positiv individuell tillväxt, negativ för genomsnitt och marknadsindex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Markarbetaren skrev:
Ja under 2022 är jag nästan beredd på att hålla med, börsen har varit riktigt tråkig detta året:thumbdown::oops:
[bild]
M Markarbetaren skrev:
Ja under 2022 är jag nästan beredd på att hålla med, börsen har varit riktigt tråkig detta året:thumbdown::oops:
[bild]
Snyggt jobbat, är lite avundsjuk. Mina paneler gick bättre förra året än mitt snitt på börsen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Sittställning
Räknar jag bara såld el blir det 15% avkastning 2022 på solcellerna. Då har jag 4500kwh i egen förbrukning enligt solar Edge appen, så jag använder 45% av min produktion själv.

Räknar jag in egen förbrukning så landar man ca på 20% avkastning.

Visst kan man lägga allt i en skit aktie som drar iväg som en raket och tjäna ner men den chansen är rätt liten.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M
Sittställning Forlowt skrev:
Räknar jag bara såld el blir det 15% avkastning 2022 på solcellerna. Då har jag 4500kwh i egen förbrukning enligt solar Edge appen, så jag använder 45% av min produktion själv.

Räknar jag in egen förbrukning så landar man ca på 20% avkastning.

Visst kan man lägga allt i en skit aktie som drar iväg som en raket och tjäna ner men den chansen är rätt liten.
Spotpriset på Nordpool ligger på snitt 46öre/kWh dom sista 10 åren. 2022 låg det på 138öre, jag misstänker att det är nån form av rekord. Att använda sig av ett rekordår som bas för förväntad avkastning är ju trevligt men brukar sluta i besvikelse tyvärr.

Din sista mening kommenterar jag inte, tror inte vi ligger på samma intressenivå för investeringar för att det ska ge nån vidare diskussion.
 
Sittställning
M Markarbetaren skrev:
Spotpriset på Nordpool ligger på snitt 46öre/kWh dom sista 10 åren. 2022 låg det på 138öre, jag misstänker att det är nån form av rekord. Att använda sig av ett rekordår som bas för förväntad avkastning är ju trevligt men brukar sluta i besvikelse tyvärr.

Din sista mening kommenterar jag inte, tror inte vi ligger på samma intressenivå för investeringar för att det ska ge nån vidare diskussion.
Jag har mer pengar än dom jag lagt på paneler. Jag sparar fortfarande i fonder trots att jag köpt solceller.

diversifierad portfölj.

Om priset ändras avsevärt så får jag vänta ut min avkastning över längre tid liksom jag gör på börsen när jag köpt något som rasat eller köpa på mig mer.
Rasar elpriset lär jag inte kasta panelerna.
Rasar aktien så säljer jag många ggr inte.
Pengar jag lagt på börsen / paneler är pengar jag inte behöver OM inte vår situation ändras avsevärt och då menar jag avsevärt.

Vårt intresse för energipriset verkar inte vara på samma nivå så jag tror inte det är något vidare att fortsätta diskussionen.
 
  • Gilla
LGCarlsson
  • Laddar…
K
Man har ju ingen ränta på ränta effekt på solcellerna. Tror inte man kommer låta elpriset bli mycket värre än vad det är?

Man får räkna med en utgift efter 15 år för en växelriktare och sedan efter 30 en något mindre när panelerna tappar effekt. Plus att priserna gått ner, förhoppningsvis. Risken är om det har fuskats med installationen och det inte går att få på garanti. Eller om taket inte håller 45år. Då blir det onödiga utgifter.

Nu när huspriserna går ner så får man mindre för huset, men solcellerna hjälper till att hålla upp värdet.
 
K
K knightjocke skrev:
Man har ju ingen ränta på ränta effekt på solcellerna. Tror inte man kommer låta elpriset bli mycket värre än vad det är?

Man får räkna med en utgift efter 15 år för en växelriktare och sedan efter 30 en något mindre när panelerna tappar effekt. Plus att priserna gått ner, förhoppningsvis. Risken är om det har fuskats med installationen och det inte går att få på garanti. Eller om taket inte håller 45år. Då blir det onödiga utgifter.

Nu när huspriserna går ner så får man mindre för huset, men solcellerna hjälper till att hålla upp värdet.
45 år. :crysmile: hur gammal är du.
Då har dödsboet sålt huset för länge sen.
 
  • Haha
Sittställning
  • Laddar…
M
K K. L skrev:
45 år. :crysmile: hur gammal är du.
Då har dödsboet sålt huset för länge sen.
Jag tolkar det som takets livslängd på 45 år är det som avses.
 
K
M Markarbetaren skrev:
Jag tolkar det som takets livslängd på 45 år är det som avses.
Då får ni tolka mitt inlägg som att jag köper solpaneler även om mitt tak inte håller i 45 år för då är jag ändå redan avliden.:)
 
  • Haha
Sittställning
  • Laddar…
Alla ni som är så anti solceller, amortera ni på eventuella lån eller investerar ni den pengen på börsen med?

Många är så antingen eller, men att sprida investeringarna och få ner månadskostnaden är ganska trevligt.

Jag både amortera huslån och har solceller. Sen cyklar jag till jobbet.
Slipper bry mig så mycket om bensinpris, elpris och ränta på det viset.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
K
K K. L skrev:
45 år. :crysmile: hur gammal är du.
Då har dödsboet sålt huset för länge sen.
M Markarbetaren skrev:
Jag tolkar det som takets livslängd på 45 år är det som avses.
Ja livslängden. Den som köper huset tänker säkert i samma banor. Så dödsboet vinner nog också på solceller vid försäljning

Men teoretiskt, köper man hus innan man fyller 30 så är man då 75. Men visst många byter både hus och familj flera gånger innan pensionsåldern.
 
Om vi vänder lite på diskussionen... vad skulle få elpriset att sjunka till vad det var före allt som hänt på sistone ? Bygga nya kärnkraftverk i någon form om man får någon investerare till det tar ju ett par år, även om de högre makterna skyndar på med tillstånd o.s.v. Elda med olja är ju inget som man kommer göra kontinuerligt i t.ex Karslhamnsverket. Vinden blåser inte hela tiden på vindkraftverken. Befintliga kärnkraftverk är gamla och börjar visa tecken på dåligt planerat underhåll och troligen också slitage. Nordstream 1 och 2 kanske lagas om något år men kommer något land vilja stödja Putins upprustning av sin ekonomi m.m.. efter kriget ?!
Vattenkraftverken i norr gynnar inte SE3 och SE4 i någon större omfattning.
Svenska kraftnät hade fått uppdrag av regeringen att till sommaren utreda om man kan ändra elområden. Men oavsett vad den kommer visa/möjliggöra så ska det godkännas av "Bryssel" (man ska ju göra allt lika i europa/EU)
Nu när elbolagen har lärt sig att de kan ta betalt så kan jag inte tänka mig att de kommer sänka priserna bara för att vara snälla mot svenska folket.
Med tanke på hur bra det verkar fungera med underhåll/avbrott i kärnkraftverken så skulle det inte förvåna mig om åtminstone en (1) reaktor kommer stå en tid även 2023 och kanske t.om inte kunna återstartas så vi innan året är slut bara har 5st, mest troligt händer det när det är kallt kommande vinter.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Alla ni som är så anti solceller, amortera ni på eventuella lån eller investerar ni den pengen på börsen med?

Många är så antingen eller, men att sprida investeringarna och få ner månadskostnaden är ganska trevligt.

Jag både amortera huslån och har solceller. Sen cyklar jag till jobbet.
Slipper bry mig så mycket om bensinpris, elpris och ränta på det viset.
Jag får mina solceller installerade i mars/april. Första åren amorterade vi inte men sedan 10år tillbaka så amorterar vi även om vi inte har några amorteringskrav på oss, i slutändan så sponsrar vi bankerna mindre och mindre till deras vinster.
Önskar jag kunde cykla till jobbet precis som dig men avståndet är lite för långt. Istället åker jag tåg två dagar i veckan, arbetar hemifrån två dagar och kör bil en dag i veckan.
Men sedan bor jag inte å andra sidan i 08-land utan har med humant huspris och därmed huslån.
Summan av detta blir en balans mellan ekonomi, miljö, tid med familj
 
  • Gilla
  • Älska
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.