M Marlin11 skrev:
Fast man vill ju inte ha paneler om man inte tjänar på det. Sådan är jag iaf..
Som sagt du gör hur du anser bäst. Jag räknar hem mina paneler även om dom exploderar samma dag garantin går ut. Och i mitt fall hade jag förbruknings el ca 10 000 kr/år och det är 0 nu. Och oftast hamnar dessa pengar på börsen i någon form per månad sk riskspridning. Tror du räknar lite för mycket med om och kanske som ingen vet. Börsen vet ingen (jobbig start på detta år) ramlar sen solen ner ja då spelar inget roll.
 
  • Gilla
Marlin11
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Men det har man hittils gjort så vad menar du
Sittställning Forlowt skrev:
Men det har man hittils gjort så vad menar du ?
Ja till slut tjänar man på det men jag vill väga det mot andra investeringsalternativ. Det finns mycket man kan tjäna pengar på.
 
A
Man kan också tänka sig att när många skaffar solceller så produceras det väldigt mycket el på sommaren när el behövs som minst vilket kan också bli negativt för kalkylen med solceller.

Solceller kräver underhåll om än lite, risk för garantiärenden, växelriktare behöver bytas osv. Pengar på börsen i en indexfond kräver väldigt liten insats.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Mitt argument för solceller är att det är lite åt två olika håll. Går vi in i ett mad max samhälle snart kommer börsen rasa men panelerna vara bra att ha. Annars tvärtom. Vad tror du?
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Man kan också tänka sig att när många skaffar solceller så produceras det väldigt mycket el på sommaren när el behövs som minst vilket kan också bli negativt för kalkylen med solceller.

Solceller kräver underhåll om än lite, risk för garantiärenden, växelriktare behöver bytas osv. Pengar på börsen i en indexfond kräver väldigt liten insats.
Detta. Solpaneler ger ju ofta som mest när man behöver det som minst. D.v.s. vi tillför ytterligare väderberoende el till vårat elsystem.

Det bästa investering måste ju vara om man har kyla i en fastighet. Där har vi bra synergi med solpanelerna där vi får ut mest när vi även använder mycket (för att göra kyla).

De här som påstår sig ladda elbilen med solel måste använda bilen rätt udda jämfört med medelsvensson. Typ köra på nätterna och ladda på dagarna...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Detta. Solpaneler ger ju ofta som mest när man behöver det som minst. D.v.s. vi tillför ytterligare väderberoende el till vårat elsystem.

Det bästa investering måste ju vara om man har kyla i en fastighet. Där har vi bra synergi med solpanelerna där vi får ut mest när vi även använder mycket (för att göra kyla).

De här som påstår sig ladda elbilen med solel måste använda bilen rätt udda jämfört med medelsvensson. Typ köra på nätterna och ladda på dagarna...
udda vet jag inte, jag betalar snitt pris månad och inte per timme, så spelar ingen större roll för mig när jag laddar på dygnet. Sen jobbar många bara fem dar i veckan och då hinner man fylla på på lördag söndag så för mig är det inga problem. Men jag har bara en mil till jobbet och lyckligt lottad, på sommaren och sol så funkar det från sex på morgonen, och då har jag inte vaknat. Sen finns de som orkar hålla på och ladda bilen på natten när det är billigt att köpa och säljer på dagen morgonen när det är bättre betalt. Jag stoppar bara i sladden, men det är olika för alla
 
Sittställning
Hallå !? Är ni här eller :p ....

Varför måste det ena utesluta det andra ? Men behöver inte tömma kontot och aldrig mer tjänar pengar att investera för att man lägger på börsen eller solceller.

Oavsett Investering - sprid risken.

Riskerna är liten för paneler, den dagen det lönar sig mindre kan man sätta sig och titta närmre på batterier eller acktankar t.ex...
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
udda vet jag inte, jag betalar snitt pris månad och inte per timme, så spelar ingen större roll för mig när jag laddar på dygnet. Sen jobbar många bara fem dar i veckan och då hinner man fylla på på lördag söndag så för mig är det inga problem. Men jag har bara en mil till jobbet och lyckligt lottad, på sommaren och sol så funkar det från sex på morgonen, och då har jag inte vaknat. Sen finns de som orkar hålla på och ladda bilen på natten när det är billigt att köpa och säljer på dagen morgonen när det är bättre betalt. Jag stoppar bara i sladden, men det är olika för alla
Oavsett hur elbolaget tar betalt laddar du inte bilen företrädesvis med solel om du vanligtvis laddar på natten. Att solceller börjar ladda på vid 06:00 på morgonen är en klen tröst för då borde elbilen redan vara fulladdad.

D.v.s. att använda solel för att jämna ut sin förbrukning kräver ofta ett energilager.
 
  • Gilla
Marlin11
  • Laddar…
M
Har du bergvärme så kika på att dra upp brinevätskan som kylning åt solpanelerna, på vinterhalvåret så kan väldigt lite sol på de svarta panelerna höja temperaturen någon/några grader vilket ger mycket bättre COP värde på pumpen. På sommaren kyls panelerna och blir mer effektiva, värmen skickas dessutom ner och värmer hålet så det blir lite varmare till nästa vinter.
 
S Styrman_jansson skrev:
Oavsett hur elbolaget tar betalt laddar du inte bilen företrädesvis med solel om du vanligtvis laddar på natten. Att solceller börjar ladda på vid 06:00 på morgonen är en klen tröst för då borde elbilen redan vara fulladdad.

D.v.s. att använda solel för att jämna ut sin förbrukning kräver ofta ett energilager.
Förstod på TS att grundfrågan var ifall det var lönsamt med solpaneler vs börsen. Och i mitt fall är det lönsamt, och det ville jag förmedla min situation. Och ja jag vet att solen inte lyser på natten :) Vilket jag tror merparten förstod. Men tack att du var vänlig och förklarade det.
 
Räknar man riskjusterad avkastning måste ju solceller vara oslagbart! Men inte många som förstår sig på risk och teknik samtidigt kanske ?!
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
M Marlin11 skrev:
Har sedan något år tillbaka börjat fundera på solceller och fick förra veckan hem en offert från Sveasolar där de gjort beräkningar på i princip allt. Återbetalt på 8 år och därefter kommer jag spara 16000 kr varje år. Låter ju jättebra! Tills jag börjar räkna på det och jämföra med andra investeringsalternativ:

Kostnad för solceller och installation är 150000 kr. På 8 år är det återbetalt och efter 15 år har jag tjänat/sparat 107000 kr. Låt säga att jag istället investerar 150000 kr i indexfonder och låter de ligga i 15 år med en genomsnittlig avkastning på 7% (som är historisk) så har jag efter 15 år 413000 kr. (Kommer ju även med noll procent ha mer pengar kvar)

Kan någon komma med argument till varför jag ska sätta upp solceller på vårat tak? Dessutom är de fula :)

Reserverar mig för fel i kalkylen...
Du tänker fel.
 
H Husgubbe skrev:
Förstod på TS att grundfrågan var ifall det var lönsamt med solpaneler vs börsen. Och i mitt fall är det lönsamt, och det ville jag förmedla min situation. Och ja jag vet att solen inte lyser på natten :) Vilket jag tror merparten förstod. Men tack att du var vänlig och förklarade det.
Om vi släpper ironin så var inte riktigt frågan så enkel. Frågan var om det var mer lönsamt jämfört med att placera pengarna på "börsen". Min gissning skulle vara att det ger bättre avkastning på börsen. Det jag har haft på börsen har legat runt 15+% men nu var TS intresserad av indexfonder och jag har haft större risk i mina investeringar.

Själva grundfrågan tror jag är mycket svår att svara på. Börsen är ju alltid börsen. Å andra sidan är elmarknaden just nu minst sagt osäker och likaså kan olika sorters bidrag och incitament för solceller förändras snabbt.

Med det sagt kikar även jag på solceller i framtiden. Men det är mer av teknisk nyfikenhet. Kan man spara en slant med på det så desto bättre.
 
A
M Marlin11 skrev:
Har sedan något år tillbaka börjat fundera på solceller och fick förra veckan hem en offert från Sveasolar där de gjort beräkningar på i princip allt. Återbetalt på 8 år och därefter kommer jag spara 16000 kr varje år. Låter ju jättebra! Tills jag börjar räkna på det och jämföra med andra investeringsalternativ:

Kostnad för solceller och installation är 150000 kr. På 8 år är det återbetalt och efter 15 år har jag tjänat/sparat 107000 kr. Låt säga att jag istället investerar 150000 kr i indexfonder och låter de ligga i 15 år med en genomsnittlig avkastning på 7% (som är historisk) så har jag efter 15 år 413000 kr. (Kommer ju även med noll procent ha mer pengar kvar)

Kan någon komma med argument till varför jag ska sätta upp solceller på vårat tak? Dessutom är de fula :)

Reserverar mig för fel i kalkylen...
Du får normalt sett inte låna till börsen, så tryck in dina pengar på börsen och låna till solceller.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Räknar man riskjusterad avkastning måste ju solceller vara oslagbart! Men inte många som förstår sig på risk och teknik samtidigt kanske ?!
Nja, risken är inte så hög i alternativa investeringar samtidigt som solceller naturligtvis inte har noll i risk heller. Lägger man ihop motpartsrisk, risk för brand, felaktigt montage, fel i teknik, bygglovsrisk mm mm mm blir det säkert någon procent där också särskilt eftersom det är en såpass lång tid vi pratar om.

Jag tror det kokar ner till det följande. Som en klok person fick Nobel-priset för, för några år sedan, så är det uppenbart så att människor inte agerar ”optimalt” när det gäller dessa frågor. Här diskuterar vi solceller vs aktier. Men exakt samma argument håller ju exempelvis för att alla borde maxa sina bostadslån och köpa aktier. Eller åtminstone en korg med preferensaktier (dvs en produkt du får 6-7% ränta på så länge bolaget inte går i konkurs). Eller hur? Det är ju ”gratis” pengar. Men få gör det, jag gör det inte i alla fall. En miljon mer i bolån, 3-4 000 mer i fickan per månad.

Okej, då har vi etablerat att extremt få av oss kommer agera ”optimalt” med vår ekonomi. Då skulle jag föreslå att man ska överväga att tänka på detta sätt.

(a) Sälj aldrig fonder/aktier för att köpa solceller.
(b) Om du aldrig skulle belåna din portfölj hos Nordnet eller Avanza, alternativt öka bostadslånet osv, för att köpa aktier — typ ’det kommer aldrig hända — så överväg om du kan tänka dig att öka bostadslånet för att köpa solceller?

Rent ekonomiskt är det ju fråga om tre alternativ. Vi har ju dessutom alternativ (c), dvs att göra inget.

(a) må vara bättre än (b), men det är ju inte ett argument för att välja (c) över (b) bara för att mänskligheten är konstruerad så att vi inte agerar riktigt rationellt i dessa hänseenden och sällan väljer (a).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.