30 837 läst · 256 svar
31k läst
256 svar
Solceller har ökat med 160 procent sedan i fjol
Hänger inte riktigt med på ”problemet” här. Men vi har litet 10 kWh batteri och bra blås på produktion från kl 09. En elbil drar väl kring 2kWh per mil och jag kör till jobbet max två gånger per vecka, 3,4 mil tur och retur. Så ser inte att bil behöver laddas särskilt ofta.pacman42 skrev:
Vad jag menade var att om ni ser att elbilen är den stora vinsten med egen elproduktion och ni oftast jobbar hemma, vad behöver ni då löpande laddning av elbilen för?nikasp skrev:
I mitt fall så laddar jag hybriden med 6-8 kWh varje dag (dock på natten) för att kunna köra bilen igen nästa dag till jobbet. Men i ett fall, ni kör ju inte bilen så mycket. En elbil är ju bara lönsam om man kör den mycket, oavsett egen elproduktion eller inte.
Det är inte Sveriges elproduktion från sol, det är Tysklands som ligger på nära 50% av produktionen. Det påverkar Sverige genom alla kablar som går mellan kontinenten och Sverige/Norge. Priset pressas nedåt när älvarna har vårflod samtidigt som solen lyser.Excel skrev:
pacman42 skrev:
Vad jag menade var att om ni ser att elbilen är den stora vinsten med egen elproduktion och ni oftast jobbar hemma, vad behöver ni då löpande laddning av elbilen för?
I mitt fall så laddar jag hybriden med 6-8 kWh varje dag (dock på natten) för att kunna köra bilen igen nästa dag till jobbet. Men i ett fall, ni kör ju inte bilen så mycket. En elbil är ju bara lönsam om man kör den mycket, oavsett egen elproduktion eller inte.
Vi kanske tänker olika. Vi har barn som är 6 och 8 år. Ekonomi är mindre viktig del i vår ekvation. Vill komma bort från fossilfordon snart.
Skrev inte att elbil är stora vinsten men det kan vara det för andra som kör mer.
Det slutar inte blåsa kl 15.nikasp skrev:
Det är en helt annan sak. Det är bra argument att försöka hålla nere fossila bränslen, men blanda inte ihop det med ekonomi bara. Så länge man är medveten om vad priset man betalar är så...nikasp skrev:
Jag har än så länge valt bort solenergi hemma då jag inte får ihop den ekonomiska kalkylen inklusive risk för låga elpriser.
"If something seems too good to be true, it probably is!"
Självbyggare
· Stockholm
· 9 959 inlägg
Och det innebär att du inte kommer att varken kunna lagra solel i bilen eller i batteriet utan blir beroende av att kunna sälja elen och få vettigt för den.nikasp skrev:
Hur tror du ekonomin för din anläggning blir om det ex blir krav på 0-export som i Grekland.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 959 inlägg
pacman42 skrev:
Det slutar inte blåsa kl 15.
Det är en helt annan sak. Det är bra argument att försöka hålla nere fossila bränslen, men blanda inte ihop det med ekonomi bara. Så länge man är medveten om vad priset man betalar är så...
Jag har än så länge valt bort solenergi hemma då jag inte får ihop den ekonomiska kalkylen inklusive risk för låga elpriser.
pacman42 skrev:
Det slutar inte blåsa kl 15.
Det är en helt annan sak. Det är bra argument att försöka hålla nere fossila bränslen, men blanda inte ihop det med ekonomi bara. Så länge man är medveten om vad priset man betalar är så...
Alltså, vi sitter inte på pottkanten utan tänker att solel är bra för många. Om vi blir hyfsat självförsöjande vår-höst så drar vi vårt strå till stacken. Vadan denna negativitet?R Robert-san01 skrev:
Tror du att vi kommer ha överskott av el i Sverige långt framöver? Hybrit, H2 Green Steel och elbilar kommer att sluka enorma mängder. Bortsett från problemen att överföra el till södra delarna av landet. Jag är bara lite besviken att vi inte köpte anläggning tidigare. Har en bekant som var flera år före alla andra.R Robert-san01 skrev: