Excel Excel skrev:
Behovet av el framöver översiger solcellsproduktionen tusen gånger om. Så läge staten saknar förmåga att bygga ut planerbar elproduktion kommer priset på el vara högt och en stor risk för de som inte har solceller som headge.
Du kan ju intala dig själv det.

• Älska
Veronica.
  • Laddar…
Kollade just upp produktionen av solenergi i Tyskland just nu, solenergi står för nästan 50%.

• Gilla
  • Wow
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Du kan ju intala dig själv det.
Du kan ju försöka inbilla dig att solelen märkbart påverkar elpriset när produktionen i Sverige understiger 1% av behovet samtidigt som elbehovet beräknas öka med 120% till 2045. :rofl:

nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Vad jag menar är att ni i praktiken bör ladda varje dag efter lunch för att kunna dra full nytta av solcellerna om ni inte skall sälja elen. Men idag får ni ju princip inte betalt för den så frågan handlade ner om hur bilens el vs solcellernas produktion skall matchas.
Hänger inte riktigt med på ”problemet” här. Men vi har litet 10 kWh batteri och bra blås på produktion från kl 09. En elbil drar väl kring 2kWh per mil och jag kör till jobbet max två gånger per vecka, 3,4 mil tur och retur. Så ser inte att bil behöver laddas särskilt ofta.

• Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Du kan ju försöka inbilla dig att solelen märkbart påverkar elpriset när produktionen i Sverige understiger 1% av behovet samtidigt som elbehovet beräknas öka med 120% till 2045. :rofl:
Så varför är elpriset på nära noll just nu, precis de timmar då solen ger som mest el?

• Gilla
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Så varför är elpriset på nära noll just nu, precis de timmar då solen ger som mest el?
Herregud, finns ingen logik att solelsproduktionen påverkar elpriserna märbart. Idag är ju spotpriset lägre trots att det är mulet i hela Sverige.

• Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det får bli

Hänger inte riktigt med på ”problemet” här. Men vi har litet 10 kWh batteri och bra blås på produktion från kl 09. En elbil drar väl kring 2kWh per mil och jag kör till jobbet max två gånger per vecka, 3,4 mil tur och retur. Så ser inte att bil behöver laddas särskilt ofta.
Vad jag menade var att om ni ser att elbilen är den stora vinsten med egen elproduktion och ni oftast jobbar hemma, vad behöver ni då löpande laddning av elbilen för?

I mitt fall så laddar jag hybriden med 6-8 kWh varje dag (dock på natten) för att kunna köra bilen igen nästa dag till jobbet. Men i ett fall, ni kör ju inte bilen så mycket. En elbil är ju bara lönsam om man kör den mycket, oavsett egen elproduktion eller inte.

• Älska
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Herregud, finns ingen logik att solelsproduktionen påverkar elpriserna märbart. Idag är ju spotpriset lägre trots att det vi är mulet i hela Sverige.
Det är inte Sveriges elproduktion från sol, det är Tysklands som ligger på nära 50% av produktionen. Det påverkar Sverige genom alla kablar som går mellan kontinenten och Sverige/Norge. Priset pressas nedåt när älvarna har vårflod samtidigt som solen lyser.

• Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
nikasp
nikasp nikasp skrev:
Vindkraften. Precis nu exporterar vi mycket. [länk]
Det slutar inte blåsa kl 15.

nikasp nikasp skrev:
Vi kanske tänker olika. Vi har barn som är 6 och 8 år. Ekonomi är mindre viktig del i vår ekvation. Vill komma bort från fossilfordon snart.
Det är en helt annan sak. Det är bra argument att försöka hålla nere fossila bränslen, men blanda inte ihop det med ekonomi bara. Så länge man är medveten om vad priset man betalar är så...

Jag har än så länge valt bort solenergi hemma då jag inte får ihop den ekonomiska kalkylen inklusive risk för låga elpriser.

"If something seems too good to be true, it probably is!"

• Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Och det innebär att du inte kommer att varken kunna lagra solel i bilen eller i batteriet utan blir beroende av att kunna sälja elen och få vettigt för den.

Hur tror du ekonomin för din anläggning blir om det ex blir krav på 0-export som i Grekland.

• Älska
Veronica.
  • Laddar…
Klart att solenergi påverkar elpriset!

Läget på en av de största elmarknaderna (som vi är direkt kopplade mot) just nu.

Appskärm visar Tysklands elmix, koldioxidintensitet och förnybarhetsgrad den 23 april 2023.

• Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Klart att solenergi påverkar elpriset!

Läget på en av de största elmarknaderna (som vi är direkt kopplade mot) just nu.

[bild]
Precis. Även Danmark är värda att titta på

• Gilla
Xhdgahhh och 1 till
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:

Det är en helt annan sak. Det är bra argument att försöka hålla nere fossila bränslen, men blanda inte ihop det med ekonomi bara. Så länge man är medveten om vad priset man betalar är så...

Jag har än så länge valt bort solenergi hemma då jag inte får ihop den ekonomiska kalkylen inklusive risk för låga elpriser.

pacman42 pacman42 skrev:

R Robert-san01 skrev:
Och det innebär att du inte kommer att varken kunna lagra solel i bilen eller i batteriet utan blir beroende av att kunna sälja elen och få vettigt för den.

Hur tror du ekonomin för din anläggning blir om det ex blir krav på 0-export som i Grekland.
Alltså, vi sitter inte på pottkanten utan tänker att solel är bra för många. Om vi blir hyfsat självförsöjande vår-höst så drar vi vårt strå till stacken. Vadan denna negativitet?

• Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
nikasp
R Robert-san01 skrev:

Tror du att vi kommer ha överskott av el i Sverige långt framöver? Hybrit, H2 Green Steel och elbilar kommer att sluka enorma mängder. Bortsett från problemen att överföra el till södra delarna av landet. Jag är bara lite besviken att vi inte köpte anläggning tidigare. Har en bekant som var flera år före alla andra.

• Haha
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.