29 695 läst · 256 svar
30k läst
256 svar
Solceller har ökat med 160 procent sedan i fjol
Intressant påstående när snittpriset för en anläggning 2020 var 16500 kr/kwp.D djac skrev:
![Text om prissättning för anläggning, inkluderar material, arbete och moms.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/676/676709-715a500e137ed8a1d7e15d176e6769ad.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har dykt upp i tråden argument kring belåning på cellerna och många många köper dessa med belåning, det går inte att bortse från. Och i annat fall ska man räkna på alternativkostnad, men det verkar vara ett begrepp som är svårt här. Energimyndigheten har iallafall förstått och är kloka nog att också upplysa om det.
![Skärmdump av text på svenska om kalkylränta, alternativa placeringsmöjligheter och dess påverkan på lönsamhet.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/676/676704-c2c560624240ef3d67d0be6e77e5ffbd.jpg)
Logga in
Skapa konto
Snittet för försäljningspriset i kalkylen är också beräknat genomsnitt som stöds väl av sommarens prisprognos, trots att det är en modell som gjordes 2020. Stöds ännu mer av de förväntade sjunkande årsterminpriserna 25-27.
![Svensk text om elpriser, exklusive elcertifikat, moms, och spotpris för solenergiproducenter. Referens till Energimyndighetens rapport.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/676/676708-24cd6047efbf5751588dbf1de0402fa1.jpg)
Logga in
Skapa konto
Ofattbart patetiskt beteende från Jonatan ovan. Bemöt kalkylen med välgrundade påståenden istället för att fjanta dig.
J Jeppan skrev:Det finns inget kontroversiellt, om han har någon som helst insikt i hur ekonomi och aktiemarknaden fungerar att påstå att den går upp på sikt. Med statistik som går tillbaka till sent 1800-tal är det så okontroversiellt det kan bli. Sen kommer allt ner till sannolikheter i vilken ända av spektrat utfallet blir. Kommer börsen flatlina i 30 år? Risken finns. Men då får man anse att risken för detta hamnar i ungefär samma zon som att elen skulle bli extremt billig eller på gränsen till gratis och göra solceller värdelösa eller en ren kostnad.
Man kan givetvis ta sig genom livet genom att hela tiden betta på det med lägst varians, till exempel lägga hela pensionen eller sparandet i lågräntefonder, men då är man också dömd till ett liv med avkastning därefter.
Givetvis kan det utefter livssituation vara rimligt att sprida sina risker i olika tillgångsslag. Men solceller med dagens installationspriser, räntor och förväntade elpriser är ingen vacker kalkyl. Det finns en risk att många som köper till ockerpriser idag aldrig ens går plus på sin ”investering” innan anläggningen är avskriven.
Nedan ett exempel, där elpriset 1,5 kr/kWh kanske är lite dyrt dock. Systempriset för SE3 får år 2024 är för närvarande 69 öre/kWh ex moms eller 86,25 öre ink moms. Inkl energiskatt i runda slängar alltså 1,2 kr/kwh för 2024. TerminsPriserna för 25-27 är radikalt lägre
[bild] [bild] [bild] [bild]
J Jeppan skrev:Det finns inget kontroversiellt, om han har någon som helst insikt i hur ekonomi och aktiemarknaden fungerar att påstå att den går upp på sikt. Med statistik som går tillbaka till sent 1800-tal är det så okontroversiellt det kan bli. Sen kommer allt ner till sannolikheter i vilken ända av spektrat utfallet blir. Kommer börsen flatlina i 30 år? Risken finns. Men då får man anse att risken för detta hamnar i ungefär samma zon som att elen skulle bli extremt billig eller på gränsen till gratis och göra solceller värdelösa eller en ren kostnad.
Man kan givetvis ta sig genom livet genom att hela tiden betta på det med lägst varians, till exempel lägga hela pensionen eller sparandet i lågräntefonder, men då är man också dömd till ett liv med avkastning därefter.
Givetvis kan det utefter livssituation vara rimligt att sprida sina risker i olika tillgångsslag. Men solceller med dagens installationspriser, räntor och förväntade elpriser är ingen vacker kalkyl. Det finns en risk att många som köper till ockerpriser idag aldrig ens går plus på sin ”investering” innan anläggningen är avskriven.
Nedan ett exempel, där elpriset 1,5 kr/kWh kanske är lite dyrt dock. Systempriset för SE3 får år 2024 är för närvarande 69 öre/kWh ex moms eller 86,25 öre ink moms. Inkl energiskatt i runda slängar alltså 1,2 kr/kwh för 2024. TerminsPriserna för 25-27 är radikalt lägre
19000 per installerad kwp…
Matade in min anläggning… 7 år.
Länka till kontot där man får 4% avkastning är du snäll!J Jeppan skrev:Intressant påstående när snittpriset för en anläggning 2020 var 16500 kr/kwp.
[bild]
Det har dykt upp i tråden argument kring belåning på cellerna och många många köper dessa med belåning, det går inte att bortse från. Och i annat fall ska man räkna på alternativkostnad, men det verkar vara ett begrepp som är svårt här. Energimyndigheten har iallafall förstått och är kloka nog att också upplysa om det.
[bild]
Snittet för försäljningspriset i kalkylen är också beräknat genomsnitt som stöds väl av sommarens prisprognos, trots att det är en modell som gjordes 2020. Stöds ännu mer av de förväntade sjunkande årsterminpriserna 25-27.
[bild]
Ofattbart patetiskt beteende från Jonatan ovan. Bemöt kalkylen med välgrundade påståenden istället för att fjanta dig.
Intresset för återbetalningen på era befintliga anläggningar som köptes betydligt billigare än dagens priser är noll och det är komiskt att ni inte förstår ju irrelevant det är för vad som diskuteras.
Det här är uppenbarligen dött lopp. Förstår man inte alternativavkastning är det ens egen förlust. Med det sagt är jag klar här.
Det här är uppenbarligen dött lopp. Förstår man inte alternativavkastning är det ens egen förlust. Med det sagt är jag klar här.
Redan klar, du kommer bli saknad!J Jeppan skrev:Intresset för återbetalningen på era befintliga anläggningar som köptes betydligt billigare än dagens priser är noll och det är komiskt att ni inte förstår ju irrelevant det är för vad som diskuteras.
Min anläggning är 3 månader gammal…. Vet vad en alternativavkastning är också.J Jeppan skrev:Intresset för återbetalningen på era befintliga anläggningar som köptes betydligt billigare än dagens priser är noll och det är komiskt att ni inte förstår ju irrelevant det är för vad som diskutera.
Det du inte begriper är att det är fullt möjligt att LÅNA detta riskfritt vilket din alternativa investering inte ger. Om så vore fallet skulle alla maxbelåna och investera i indexfonder… så så sker ju inte.
Och snälla nämn inte, om man investerat i bitcoin 2009…..
1000kwh årsproduktion är ju inte rimligt!J Jeppan skrev:Det finns inget kontroversiellt, om han har någon som helst insikt i hur ekonomi och aktiemarknaden fungerar att påstå att den går upp på sikt. Med statistik som går tillbaka till sent 1800-tal är det så okontroversiellt det kan bli. Sen kommer allt ner till sannolikheter i vilken ända av spektrat utfallet blir. Kommer börsen flatlina i 30 år? Risken finns. Men då får man anse att risken för detta hamnar i ungefär samma zon som att elen skulle bli extremt billig eller på gränsen till gratis och göra solceller värdelösa eller en ren kostnad.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Jag har en liten anläggning på 8,7kw och producera ca 8kwh förra året.
Så du menar att med facit i så skulle du också köpt tidigare och snart haft betalt hela din anläggningJ Jeppan skrev:Intresset för återbetalningen på era befintliga anläggningar som köptes betydligt billigare än dagens priser är noll och det är komiskt att ni inte förstår ju irrelevant det är för vad som diskuteras.
1-2 år till så är min betald (beroende på hur elpriset blir) och då har jag kvar både värdeökningen på huset och låga driftskostnader tills det är dax att byta tak om 30-40 år
Återigen helt fascinerad över begåvningen på den här diskussionen.Excel skrev:
Du har uppenbarligen fått en bra deal i det här marknadsläget. När avtalet skrevs och vad kostnaden på samma deal är idag framgår inte, men spelar egentligen ingen roll heller.
Ska vi helt plötsligt ignorera offerter från Sveriges största installatör och bara väga in de som fått en bra deal? Mängder med personer installerar uppenbarligen med Svea solar och gör ett värdelöst ekonomiskt beslut, vilket är vad jag hävdat hela tiden. Jag har aldrig sagt att solceller i alla lägen är dåligt, men man måste räkna noga och väga in i en mängd faktorer.
Det är främst patetiskt att ni får det att låta som fantasikostnad för installationerna när jag sätter 19 000 kr/kwp i kalkylen, vilket är en siffra jag tog efter att ha sett siffror i de trakterna i nyliga offerter här på forumet, när man uppenbarligen lätt kan hamna långt däröver, inte minst för små installationer. Din installation är ju enormt mycket större än standardinstallationen och det förvånar inte att du undvek att nämna det i första inlägget om din återbetalningstid. Samtidigt är faktorer i kalkylen jag gjorde som betalt elpris sannolikt för högt och mycket möjligt även ersättningspriset för elen. Kommer skattereduktionen bestå? Kontrntan är att det inte är svårt att göra kalkylen sämre.
Och med det lämnar jag åter tråden till er solcellsvurmare.
J Jeppan skrev:
Vi signade förra hösten med Svea när det var dyrt och ligger på ca 18000 kr/kWp och i det ingår batteri om 10 kWh, två VR, 32 paneler och lika många optimerare. Andra dagen vi har timpris och säljer. Köpte 6kWh idag, familj om 4 och 126 kvm. Räknar med 10 år och annat är bonus.
![Mobilskärmdump visar energihantering: dagsförbrukning, -produktion, import och export av el.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/676/676767-225cf640d86e301e92a79ba8aaf299b3.jpg)
Logga in
Skapa konto
Självklart så överdimensionerar man anläggningen, marginalkostnaden för ytterligare en panel är ganska låg.J Jeppan skrev:Återigen helt fascinerad över begåvningen på den här diskussionen.
Du har uppenbarligen fått en bra deal i det här marknadsläget. När avtalet skrevs och vad kostnaden på samma deal är idag framgår inte, men spelar egentligen ingen roll heller.
Ska vi helt plötsligt ignorera offerter från Sveriges största installatör och bara väga in de som fått en bra deal? Mängder med personer installerar uppenbarligen med Svea solar och gör ett värdelöst ekonomiskt beslut, vilket är vad jag hävdat hela tiden. Jag har aldrig sagt att solceller i alla lägen är dåligt, men man måste räkna noga och väga in i en mängd faktorer.
Det är främst patetiskt att ni får det att låta som fantasikostnad för installationerna när jag sätter 19 000 kr/kwp i kalkylen, vilket är en siffra jag tog efter att ha sett siffror i de trakterna i nyliga offerter här på forumet, när man uppenbarligen lätt kan hamna långt däröver, inte minst för små installationer. Din installation är ju enormt mycket större än standardinstallationen och det förvånar inte att du undvek att nämna det i första inlägget om din återbetalningstid. Samtidigt är faktorer i kalkylen jag gjorde som betalt elpris sannolikt för högt och mycket möjligt även ersättningspriset för elen. Kommer skattereduktionen bestå? Kontrntan är att det inte är svårt att göra kalkylen sämre.
Och med det lämnar jag åter tråden till er solcellsvurmare.
Du verkar tro att folk inte kan tänka och köper säljarnas argument rakt av. Kan nämna att Svea var på besök hos mig också. Helt klart den dyraste offerten och sämsta installationen.