D djac skrev:
Jag är nog mer aktiv i marknaden är de flesta men jag kommer från en familj där det funnits och finns förvaltare, så min syn är nog inte densamma som många naiva privatsparares, de flesta amatörer tar förhållandevis ohyggliga risker, utan att veta vad de sysslar med, ibland ter sig lotto som ett bättre alternativ, allt bottnar i drömmen om snabb och hög avkastning.
Fascinerande att du då verkar ha en uppfattning att det är kontroversiellt att börsen går upp på sikt. På kort sikt givetvis en annan historia. Och just på grund av det du skriver är indexfonder det rimliga investeringsalternativet för den normala privatinvesteraren.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Läs artikeln igen. Det är antalet anläggningar som ökat med 160%, inte installationskostnaden.
Tar på mig dumstruten i avseende på det. Tråden hade dock vid mitt inträde kommit att handla om kalkylen avseende solceller och att installationspriset kraftigt gått upp är ett faktum oaktat exakta siffror
 
D djac skrev:
Jag är nog mer aktiv i marknaden är de flesta men jag kommer från en familj där det funnits och finns förvaltare, så min syn är nog inte densamma som många naiva privatsparares, de flesta amatörer tar förhållandevis ohyggliga risker, utan att veta vad de sysslar med, ibland ter sig lotto som ett bättre alternativ, allt bottnar i drömmen om snabb och hög avkastning.
Jag var den privatsparare du beskriver samt många av mina bekanta. Gick bra tidvis men på sikt dåligt!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Min pappa installera solceller när jag var liten i sommarstugan så runt 35 år sedan och den solcellen(25w) funkar än.
Men den var ohyggligt dyr, tror min pappa betal runt 15000 för den samt kringutrustning.
För sa 20-25 år sedan köpte jag och min bror en ny anläggning för ca 20000 kr med 3st 100Ah batterier och 200w solceller.
Är inte ansluten till elnätet utan har en växelriktare.
Lite kuriosa!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
J Jeppan skrev:
Fascinerande att du då verkar ha en uppfattning att det är kontroversiellt att börsen går upp på sikt. På kort sikt givetvis en annan historia. Och just på grund av det du skriver är indexfonder det rimliga investeringsalternativet för den normala privatinvesteraren.
Det är mycket kontroversiellt att påstå att man vet hur börsen kommer gå, oavsett tidsperiod, det finns oerhört långa perioder där du inte fått tillbaks insatt kapital, välj i princip vilken du vill och man kan visa dålig utveckling. Det finns enskilda här som torgför att nu måste det gå upp, för vi har ju haft en nedgång, såna måsten finns inte, börsen kan mycket väl ligga under dagens nivå de kommande 30 åren, ingen vet.

Sen kan man ju såklart säga att jag tror/gissar att börsen kommer gå upp 5% per år de kommande 10 åren, men att veta är något helt annat, och nej, ingen proffs har dagen innan vetat att imorgon kraschar börsen, alla blir överraskade varje gång.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Excel
D djac skrev:
Det är mycket kontroversiellt att påstå att man vet hur börsen kommer gå, oavsett tidsperiod, det finns oerhört långa perioder där du inte fått tillbaks insatt kapital, välj i princip vilken du vill och man kan visa dålig utveckling. Det finns enskilda här som torgför att nu måste det gå upp, för vi har ju haft en nedgång, såna måsten finns inte, börsen kan mycket väl ligga under dagens nivå de kommande 30 åren, ingen vet.

Sen kan man ju såklart säga att jag tror/gissar att börsen kommer gå upp 5% per år de kommande 10 åren, men att veta är något helt annat, och nej, ingen proffs har dagen innan vetat att imorgon kraschar börsen, alla blir överraskade varje gång.
Håller med, att jämföra solceller med en indexfond är idiotiskt.

Solen kommer garanterat lysa imorgon, till skilnad mot börsen. vi kommer garanterat ha energiskatter imorgon, vi kommer också få betala moms imorgon. Sen kan spotpriset variera över tid, merparten av elkostnaderna består av annat än spotpriset. Titta bara på fakturan..
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är mycket kontroversiellt att påstå att man vet hur börsen kommer gå, oavsett tidsperiod, det finns oerhört långa perioder där du inte fått tillbaks insatt kapital, välj i princip vilken du vill och man kan visa dålig utveckling. Det finns enskilda här som torgför att nu måste det gå upp, för vi har ju haft en nedgång, såna måsten finns inte, börsen kan mycket väl ligga under dagens nivå de kommande 30 åren, ingen vet.

Sen kan man ju såklart säga att jag tror/gissar att börsen kommer gå upp 5% per år de kommande 10 åren, men att veta är något helt annat, och nej, ingen proffs har dagen innan vetat att imorgon kraschar börsen, alla blir överraskade varje gång.
Det finns inget kontroversiellt, om han har någon som helst insikt i hur ekonomi och aktiemarknaden fungerar att påstå att den går upp på sikt. Med statistik som går tillbaka till sent 1800-tal är det så okontroversiellt det kan bli. Sen kommer allt ner till sannolikheter i vilken ända av spektrat utfallet blir. Kommer börsen flatlina i 30 år? Risken finns. Men då får man anse att risken för detta hamnar i ungefär samma zon som att elen skulle bli extremt billig eller på gränsen till gratis och göra solceller värdelösa eller en ren kostnad.

Man kan givetvis ta sig genom livet genom att hela tiden betta på det med lägst varians, till exempel lägga hela pensionen eller sparandet i lågräntefonder, men då är man också dömd till ett liv med avkastning därefter.

Givetvis kan det utefter livssituation vara rimligt att sprida sina risker i olika tillgångsslag. Men solceller med dagens installationspriser, räntor och förväntade elpriser är ingen vacker kalkyl. Det finns en risk att många som köper till ockerpriser idag aldrig ens går plus på sin ”investering” innan anläggningen är avskriven.

Nedan ett exempel, där elpriset 1,5 kr/kWh kanske är lite dyrt dock. Systempriset för SE3 får år 2024 är för närvarande 69 öre/kWh ex moms eller 86,25 öre ink moms. Inkl energiskatt i runda slängar alltså 1,2 kr/kwh för 2024. TerminsPriserna för 25-27 är radikalt lägre


Skärmavbild av investeringskalkyl med återbetalningstid, antaganden om kostnad, produktion och ränta från Energimyndigheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av kalkylator för elproduktion med justerbara värden och parametrar, svensk webbsida, navigationsmeny synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärm som visar elpriser och relaterade data på svenska, från Energimyndigheten.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en mobil visar energimyndighetens webbsida med alternativ för skattereduktion för grön teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Älska
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Det finns inget kontroversiellt, om han har någon som helst insikt i hur ekonomi och aktiemarknaden fungerar att påstå att den går upp på sikt. Med statistik som går tillbaka till sent 1800-tal är det så okontroversiellt det kan bli. Sen kommer allt ner till sannolikheter i vilken ända av spektrat utfallet blir. Kommer börsen flatlina i 30 år? Risken finns. Men då får man anse att risken för detta hamnar i ungefär samma zon som att elen skulle bli extremt billig eller på gränsen till gratis och göra solceller värdelösa eller en ren kostnad.

Man kan givetvis ta sig genom livet genom att hela tiden betta på det med lägst varians, till exempel lägga hela pensionen eller sparandet i lågräntefonder, men då är man också dömd till ett liv med avkastning därefter.

Givetvis kan det utefter livssituation vara rimligt att sprida sina risker i olika tillgångsslag. Men solceller med dagens installationspriser, räntor och förväntade elpriser är ingen vacker kalkyl. Det finns en risk att många som köper till ockerpriser idag aldrig ens går plus på sin ”investering” innan anläggningen är avskriven.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Du kan sluta trolla nu, det räcker. Vi vet vilken typ du är. Carry on!
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan sluta trolla nu, det räcker. Vi vet vilken typ du är. Carry on!
är det något som är troll är det svar som ditt ovan. Bemöt kalkylen istället
 
  • Älska
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
är det något som är troll är det svar som ditt ovan. Bemöt kalkylen istället
Kalkonkalkyler bemötes icke! Icke utan högaktning / Ruprecht
 
  • Arg
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kalkonkalkyler bemötes icke! Icke utan högaktning / Ruprecht
Tar jättegärna feedback på vad som är kalkon här. Ändrade bara på några få delar i den för att bättre spegla dagens läge
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
D
J Jeppan skrev:
är det något som är troll är det svar som ditt ovan. Bemöt kalkylen istället
Köpte du in dig på Dow Jones 1929 så fick du vänta 30 år innan du kunde sälja utan förlust, köpte du 1965 tog det också 30 år innan du gick noll. Det händer inte alltid men det kan hända och jag skulle tro att det skulle kunna hända fler gånger.
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Köpte du in dig på Dow Jones 1929 så fick du vänta 30 år innan du kunde sälja utan förlust, köpte du 1965 tog det också 30 år innan du gick noll. Det händer inte alltid men det kan hända och jag skulle tro att det skulle kunna hända fler gånger.
Det går alltid att cherrypicka perioder med extrema utfall. Och just därför går man inte all in vid ett tillfälle för att aldrig sätta in ytterligare en krona igen.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
Jag testade Swedbanks kalkylator, de pengar jag sparat på solceller per månad åkte in i en indexfond med -5% per år, det blev stortorsk. Jag köper whiskey för avkastningen istället.
 
  • Sparberäknare för fonder på mobilskärm, visar månadsbelopp, spartid, startbelopp, avkastning, förväntat sparbelopp på swedbank.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
D
J Jeppan skrev:
är det något som är troll är det svar som ditt ovan. Bemöt kalkylen istället
Mycket högt inköpspris, behöver du kalkylränta om du inte lånar, misstänker att du antar 4% konstant avkastning på annan investering?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.