Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fel igen, ta tex SHB och Swedbanks indexfonder, risk 4-5 av 7, alltså över medel. En indexfond kan aldrig vara låg risk och du kan aldrig jämföra avkastning mellan aktiefonder och solceller.
Nej det är inte fel, det är för att de väger risken hos dessa aktiefonder mot räntefonder och annat. Att påstå att aktier är ”hög risk” är korrekt relativt räntefonder. Aktieindexfonder är dock den lägsta risken du hittar på aktiemarknaden. Sett över en längre tid är risken också minimal och det enda alternativet för placering av pengar om man bryr sig om avkastning.

Jag letar avkastning på kapital för att maximera min privatekonomi och då går det i allra högsta grad att jämföra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Excel
Indexfonder är helt klart en högre risk, de kan gå ned. Kom ihåg att jag hade en motsvarande diskussion för 10 år sedan när jag skulle låna 200k för att konvertera huset till bergvärme. Är idag glad att jag inte lyssnade.

Investeringen hindrade inte att ha annat sparande.
 
  • Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Nej det är inte fel, det är för att de väger risken hos dessa aktiefonder mot räntefonder och annat. Att påstå att aktier är ”hög risk” är korrekt relativt räntefonder. Aktieindexfonder är dock den lägsta risken du hittar på aktiemarknaden.

Jag letar avkastning på kapital för att maximera min privatekonomi och då går det i allra högsta grad att jämföra.
Det går att jämföra men då kallas det riskjusterad avkastning, du kan få visa ett exempel.
 
  • Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Diskussionen blir nu ganska fånig. Är solceller idag med de dyrare priserna och lägre priser på el svårt att räkna hem? Svaret är JA!

Finns högre avkastning att hämta på aktiemarknaden för pengarna du lagt på solceller, svaret är JA!

Sen kan man vända och vrida på argument bäst man vill. Gillar man pengar finns bättre privatekonomiska beslut idag än att skaffa solceller, så är det bara.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Diskussionen blir nu ganska fånig. Är solceller idag med de dyrare priserna och lägre priser på el svårt att räkna hem? Svaret är JA!

Finns högre avkastning att hämta på aktiemarknaden för pengarna du lagt på solceller, svaret är JA!

Sen kan man vända och vrida på argument bäst man vill. Gillar man pengar finns bättre privatekonomiska beslut idag än att skaffa solceller, så är det bara.
Nej, det kan du inte säkert veta förutom om du har en tidsmaskin…
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
D
Det är väldigt komiskt, av jordens alla extremt högavlönade förvaltare är det ett fåtal som har tur och antingen slå index eller någotsånär förutspå den närmsta framtiden på aktiemarknaderna, de har hela våningsplan fulla av supersmarta analytiker till sitt förfogande, som i sin tur har tillgång till datamångder och datakraft som vi inte ens kan föreställa oss, sen visar det sig att varannan medlem på Byggahus vet allt om de framtida aktiemarknadernas utvecklig, på kort, medel och lång sikt, det är förbluffande!
 
  • Gilla
  • Arg
MRK och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, det kan du inte säkert veta förutom om du har en tidsmaskin…
Med det vi vet om aktiemarknaden och hur den avkastar kan man väl säga att ovan inte skulle stämma kan läggas i ungefär samma sannolikhet som att man hittar obegränsad tillgång till energi, exempelvis via fusion, du kan inte ana vad som sker med era solcellskalkyler då :thinking:
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är väldigt komiskt, av jordens alla extremt högavlönade förvaltare är det ett fåtal som har tur och antingen slå index eller någotsånär förutspå den närmsta framtiden på aktiemarknaderna, de har hela våningsplan fulla av supersmarta analytiker till sitt förfogande, som i sin tur har tillgång till datamångder och datakraft som vi inte ens kan föreställa oss, sen visar det sig att varannan medlem på Byggahus vet allt om de framtida aktiemarknadernas utvecklig, på kort, medel och lång sikt, det är förbluffande!
Det fascinerande i det du skriver är att alla dessa förvaltare sitter och underavkastar index och faktiskt får betalt för det. Att man kan räkna med 8% avkastning är inte mitt påstående, det är bara historik. Är det garanterat för framtiden? Nej men ett rimligt antagande.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
Excel
J Jeppan skrev:
Diskussionen blir nu ganska fånig. Är solceller idag med de dyrare priserna och lägre priser på el svårt att räkna hem? Svaret är JA!

Finns högre avkastning att hämta på aktiemarknaden för pengarna du lagt på solceller, svaret är JA!

Sen kan man vända och vrida på argument bäst man vill. Gillar man pengar finns bättre privatekonomiska beslut idag än att skaffa solceller, så är det bara.
Skulle nog saga NEJ och KANSE.
Men vad vet jag, jag satsar på båda två.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
N
Det är väl tur att var och en får fatta sina egna beslut.
För min del med en total elförbrukning på runt 6500 kWh/år är det inte aktuellt med några solceller. Samma sak med bilen. Kör 400 mil om året med en bensinbil som drar 0,5 l/mil och dessutom är helt betald. Får ingen ekonomi i att byta till en elbil.

Hade mina förutsättningar varit annorlunda hade jag varit öppen för såväl solceller som elbil.
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
D
J Jeppan skrev:
Det fascinerande i det du skriver är att alla dessa förvaltare sitter och underavkastar index och faktiskt får betalt för det. Att man kan räkna med 8% avkastning är inte mitt påstående, det är bara historik. Är det garanterat för framtiden? Nej men ett rimligt antagande.
Varför skulle det vara rimligt, menar du att världen ska starta om de senaste 50 åren, när börjar omstarten?
 
  • Ledsen
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Varför skulle det vara rimligt, menar du att världen ska starta om de senaste 50 åren, när börjar omstarten?
För att vi lever i en marknadsekonomi. Lägger du pensionen i madrassen också?
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Självklart vill man ha solceller om de är gratis. Men tråden behandlar trots allt att priserna för solceller har ökat med 160% sen ifjol, förutsättningarna har förändrats
Läs artikeln igen. Det är antalet anläggningar som ökat med 160%, inte installationskostnaden.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 5 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Med det vi vet om aktiemarknaden och hur den avkastar kan man väl säga att ovan inte skulle stämma kan läggas i ungefär samma sannolikhet som att man hittar obegränsad tillgång till energi, exempelvis via fusion, du kan inte ana vad som sker med era solcellskalkyler då :thinking:
Det vi däremot kan vara säkra på är att solceller kan avkasta även när börsen går ner…
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 7 till
  • Laddar…
D
J Jeppan skrev:
För att vi lever i en marknadsekonomi. Lägger du pensionen i madrassen också?
Jag är nog mer aktiv i marknaden är de flesta men jag kommer från en familj där det funnits och finns förvaltare, så min syn är nog inte densamma som många naiva privatsparares, de flesta amatörer tar förhållandevis ohyggliga risker, utan att veta vad de sysslar med, ibland ter sig lotto som ett bättre alternativ, allt bottnar i drömmen om snabb och hög avkastning.
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.