nikasp nikasp skrev:
Tror du att vi kommer ha överskott av el i Sverige långt framöver? Hybrit, H2 Green Steel och elbilar kommer att sluka enorma mängder. Bortsett från problemen att överföra el till södra delarna av landet. Jag är bara lite besviken att vi inte köpte anläggning tidigare. Har en bekant som var flera år före alla andra.
Solen ger dock el under begränsad tid på dygnet och året. Under denna tid så finns även andra energikällor så som kärnkraft och vindkraft. Att spara energi från sommar till vinter är än så länge för dyrt, till och med med nästan gratis el vissa timmar på dygnet.

Vätgas är dessutom inte heller den lösningen på lagring av solenergi i större skala. Vätgas fungerar om det är värme man skall framställa (även för oxidation, exempelvis Hybrit), men inte för att producera el (för dålig effektivitet).

Risken är mycket stor att man får väldigt dåligt betalt för hemproducerad solenergi, särskilt som den kostar mer per producerad kWh än vad stora solenergianläggningar gör.

Dessutom är man beroende av ett bidrag från staten för att det skall löna sig att sälja elen.

Att installera privata solceller är ett risktagande. De som installerade innan Ukraina-kriget gjorde dock en bra affär, men idag? Jag skulle inte våga.

• Gilla
  • Älska
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Solen ger dock el under begränsad tid på dygnet och året. Under denna tid så finns även andra energikällor så som kärnkraft och vindkraft. Att spara energi från sommar till vinter är än så länge för dyrt, till och med med nästan gratis el vissa timmar på dygnet.

Vätgas är dessutom inte heller den lösningen på lagring av solenergi i större skala. Vätgas fungerar om det är värme man skall framställa (även för oxidation, exempelvis Hybrit), men inte för att producera el (för dålig effektivitet).

Risken är mycket stor att man får väldigt dåligt betalt för hemproducerad solenergi, särskilt som den kostar mer per producerad kWh än vad stora solenergianläggningar gör.

Dessutom är man beroende av ett bidrag från staten för att det skall löna sig att sälja elen.

Att installera privata solceller är ett risktagande. De som installerade innan Ukraina-kriget gjorde dock en bra affär, men idag? Jag skulle inte våga.
Allt kommer bli dyrare i framtiden, inklusive el. Många var tveksamma när jag konverterade till bergvärme och vattenburet för 200k år 2013.

Har man inställningen att ”man skulle gjort det för några år sen” så får man ju inget gjort alls.

De hus som ligger med direktverkade el och utan solceller vill ingen ha idag, vad kostar en konvertering idag?

Lånet på min bergvärmekonvertering har återbetalat sig för länge sen, räknar med att inflationen (och löneökningar) äter upp stora delar lånet för solcellerna inom några år.

Så om tio år när en solcellsanläggning kostar 500-600k kommer det finnas människor som säger” man skulle ha installerat för 10 år sen. ”en sak är säker: få saker kommer bli bli billigare, detta inkluderar el och skatter.

• Gilla
  • Haha
Veronica. och 5 till
  • Laddar…
F
O Ossian K Olsson skrev:
Fast gör du en investering för att spara pengar så gäller det ju faktiskt att du sparar pengar.

Om sparpengarna genererar mer pengar på banken än de gör på taket så har ju änkan mer nytta av de på just banken.
Att slippa elräkningar från vår elleverantör från maj t.o.m. december tycker iaf jag är bättre för oss än att ha de 100 kkr det kostade stående på nåt konto till skitränta.
Dessutom "belöningen" från skatteverket och nätägaren.

• Gilla
  • Haha
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Allt kommer bli dyrare i framtiden, inklusive el. Många var tveksamma när jag konverterade till bergvärme och vattenburet för 200k år 2013.

Har man inställningen att ”man skulle gjort det för några år sen” så får man ju inget gjort alls.

De hus som ligger med direktverkade el och utan solceller vill ingen ha idag, vad kostar en konvertering idag?

Lånet på min bergvärmekonvertering har återbetalat sig för länge sen, räknar med att inflationen (och löneökningar) äter upp stora delar lånet för solcellerna inom några år.

Så om tio år när en solcellsanläggning kostar 500-600k kommer det finnas människor som säger” man skulle ha installerat för 10 år sen. ”en sak är säker: få saker kommer bli bli billigare, detta inkluderar el och skatter.
Solpanelerna kommer att bli billigare, det är en temporär ökning nu pga hög efterfrågan.

Ni gör som ni vill, jag har gjort en annan bedömning och jag är trygg i den.

• Gilla
  • Älska
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Att slippa elräkningar från vår elleverantör från maj t.o.m. december tycker iaf jag är bättre för oss än att ha de 100 kkr det kostade stående på nåt konto till skitränta.
Dessutom "belöningen" från skatteverket och nätägaren.
Jag har inte 100kkr stående till skitränta, jag har några miljoner (som jag tjänat ihop på aktier) på ISK där jag slår räntan i princip varje år.

F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inte 100kkr stående till skitränta, jag har några miljoner (som jag tjänat ihop på aktier) på ISK där jag slår räntan i princip varje år.
Jag har självklart också mer (det var ju inte det frågan gällde..) men de där 100kkr behövdes inte till nåt annat och var därför (för oss) en bra investering som befriar oss från elräkning under 8 mån/år.

• Haha
Veronica.
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Med ”några miljoner” på banken och ”jag skulle inte våga” lägga 200’ på en solcellsanläggning. Låter knepigt i mina öron.

• Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Solpanelerna kommer att bli billigare, det är en temporär ökning nu pga hög efterfrågan.

Ni gör som ni vill, jag har gjort en annan bedömning och jag är trygg i den.
Jo tjena, blir säkert billigare :crysmile: Lönerna går ned, Kronan stiger i värde och råvarupriserna går ned. Kom igen nu var lite realistisk. Vi kan ju ta upp den här tråden igen om några år för att se hur det gick när solcellsstödet är borta.

Köpte en Porsche 911 för några år sedan för på kul, den är nu värd 150k mer än vad jag köpte för… så lev i din värld i tron att det blir billigare…

• Gilla
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Jo tjena, blir säkert billigare :crysmile: Lönerna går ned, Kronan stiger i värde och råvarupriserna går ned. Kom igen nu var lite realistisk. Vi kan ju ta upp den här tråden igen om några år för att se hur det gick när solcellsstödet är borta.

Köpte en Porsche 911 för några år sedan för på kul, den är nu värd 150k mer än vad jag köpte för… så lev i din värld i tron att det blir billigare…
Vad kostade en dator för tio år sedan och hur mycket mer prestanda får du idag?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:

Intressant att du hittade en av få produkter (microchip) som faltiskt blivit billigare.

Tänker du att du kan extrapolera utvecklingen för microchip och tillämpa på en komplett solcellsinstallation?

• Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Jag
Excel Excel skrev:
Intressant att du hittade en av få produkter (microchip) som faltiskt blivit billigare.

Tänker du att du kan extrapolera utvecklingen för microchip och tillämpa på en komplett solcellsinstallation?
Jag valde elektronik då även solceller är elektronik. Ta TV, mobiltelefoner, förstärkare mm istället då?

• Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om vi vänder på det.
Om 2 år är min anläggning betald.
Jag fortsätter att tjäna pengar på den även om 10 år.
Hur menar du att det skulle vara bättre att vänta 10 år innan jag börjar tjäna pengar pga att solcellerna skulle vara bättre då??

• Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Om vi vänder på det.
Om 2 år är min anläggning betald.
Jag fortsätter att tjäna pengar på den även om 10 år.
Hur menar du att det skulle vara bättre att vänta 10 år innan jag börjar tjäna pengar pga att solcellerna skulle vara bättre då??
Då har du gjort en fantastiskt bra affär. De offerter jag har tittat på antyder att det tar 10-20 år med elpriser som jag inte tror på.

• Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
F
J Jeppan skrev:
Intressant påstående när snittpriset för en anläggning 2020 var 16500 kr/kwp.

[bild]

Det har dykt upp i tråden argument kring belåning på cellerna och många många köper dessa med belåning, det går inte att bortse från. Och i annat fall ska man räkna på alternativkostnad, men det verkar vara ett begrepp som är svårt här. Energimyndigheten har iallafall förstått och är kloka nog att också upplysa om det.
[bild]

Snittet för försäljningspriset i kalkylen är också beräknat genomsnitt som stöds väl av sommarens prisprognos, trots att det är en modell som gjordes 2020. Stöds ännu mer av de förväntade sjunkande årsterminpriserna 25-27.
[bild]

Ofattbart patetiskt beteende från Jonatan ovan. Bemöt kalkylen med välgrundade påståenden istället för att fjanta dig.
vi var väl överens om att elpriset blir lägre 2023 än det var 2022? Men gällde det bara såld el? 2022 betalade jag i genomsnitt 103 öre. 45 öre i försäljningspris är även det ytterst defensivt med tanke på att det var 20 öre högre 2021. Man får nästan intrycket att du friserar siffrorna i kalkylatorn för att passa din agenda, lite tragiskt och mycket löjligt.

• Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Ja, det har dom och priserna speglar avkastningen från 2022 vilket vi är helt överens om att det är helt åt helvete orimligt.

Rättar mig själv. Kanske ökat med 80-100% sett över de tre senaste åren är mer korrekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.