Humlo Humlo skrev:
Men å andra sidan sa ju programledaren (som är arkitekt) att de inte behövde ha de där balkarna alls. Enligt honom var de helt onödiga.
Jag uppfattade det som att han sade att man kunde konstruerat huset så man slapp dem, inte att de gick att ta bort ...

• Gilla
samovar och 2 till
  • Laddar…
Humlo
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag uppfattade det som att han sade att man kunde konstruerat huset så man slapp dem, inte att de gick att ta bort ...
Ja det är ju det jag menar. :) D

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Byggaren hade totalentreprenad, så han borde vara ansvarig för konstruktionen??

Jag har bara hunnit se halva avsnittet, men jag reagerade på att det inte verkar som att de anlitat någon konstruktör för dimensioneringen? I min mening så måste man i så här stora hus och med dessa spännvidder ta hjälp av en konstruktör för att göra arkitektens ritningar byggbara. Denna summa pengar känns extremt väl spenderande jämfört att med tvingas sätta upp stolpar i efterhand.

Sen har de inte tagit in någon för elritningar. Detta är ett stort hus och det går såklart att ta in en elektriker på timme och sen peka och rita själv för att få allt där man vill ha det, men jag hade gladeligen lagt de slantarna som en elkonstruktör kostar för att verkligen få ett samlat grepp om elen. Tror man sparar en hel del tid från elektrikern dessutom!

Däremot går det som de gjort bra att rita själv och bygga efter det. Vi gjorde så för att anpassa vårt prefabhus. Men om man ändå tänkt bygga lösvirke så skulle det kännas konstigt att inte gå via en arkitekt ändå.

H
Jag kan kanske svara på några av era frågor. Vi hade en arkitekt som ritade vårt hus utifrån mina ritningar och löste sådana saker som jag inte har koll på. Sedan hade vi en konstruktör (rekommenderad av arkitekten) som beräknade bäring av väggar och tak. Vår byggare tog beslut om pelarna eftersom han menade att tyngden från ovanvåningen skulle kunna skapa kraftiga sprickor i ytterväggar a om det inte fanns avlastning. Eventuellt var det en extra säkerhetsåtgärd som inte var helt nödvändig, men vi kan få rätt tuffa vintrar med mycket snö, så vi tog det säkra före det osäkra. Gert sa kanske att pelarna inte behövdes, men han sa också att vi kunde ha fullhöjd i alla rum och jag vet inte hur bra det hade blivit. Elen hade varit bra att ta in en konstruktör/designer för, men vi snålade på det (och det kan vi ångra lite i efterhand). Den oinredda vinden är fortfarande oinrädd och kommer vara det många år framöver. Duschslangen till badkaret används inte jätteofta eftersom vi även har dusch i det badrummet och utsikten är fantastisk! Den kommer bli ännu bättre när vi fått vårt spabad utanför. Håller helt med att strandskyddet är superlöjligt, men vi var ju tvungna att följa alla konstens regler, så förhoppningsvis var det en bra lärdom för andra. Och för er som undrar, vi är fortfarande gifta och bor tillsammans. Sist men inte minst. Det är inte helt fel att kontakta dem man skriver om innan man skriver en artikel, där vissa saker inte är helt korrekt.

• Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.