Z Zodde skrev:
Vi kan INTE konstatera nåt som helst för TS berättelser är synnerligen bristfälliga.
Du verkar veta mer än resten av oss, är du TS polare
Ja du... Även om du är så trevlig så tycker jag att du läser lite dåligt.
Du får naturligtvis tycka vad du vill samt tolka saker som du vill. Men vi kan konstatera att det har varit minusgrader under några dagar i streck under perooden November april. Vi kan enligt mig konstatera att vindan varit inkopplad under en kortare tid. under samma period i Men vi vet inte hur länge. Det kan vara en kortare eller längre period. Vi vi vet in om den var inkopplad när det var minus grader.
Jag anser att vi kan vara hyffsat säkra på dessa uppgifter.
Men ännu vet vi inte om det finns någon skada.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ett sprucket rör är ett fel en skada. Det kan man inte bara skippa.
Men det säger han ju att det är. Däremot säger han att "ett sprucket rör med fruset vatten" inte är en läcka. Vilket också är helt korrekt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men det säger han ju att det är. Däremot säger han att "ett sprucket rör med fruset vatten" inte är en läcka. Vilket också är helt korrekt.
Nä självklart har jag sagt något annat?
Vad vill du ha sagt egentligen?

Men ett trasigt rör med fruset vatten är väldigt nära en läcka. Det måste åtgärdas snarast.
Däremot så komer inte fb ersätta något innan det händer något
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tycker att det var bra att du tog upp hur fb tänker när det gäller skador. Jag är seriös nu!
Kul att höra.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Dock var du tvungen och förstöra allt genom att vara spydig. Tråkigt
Lev som du lär…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu ska vi se här, efter att ha läst en kurs om försäkringar så är du expert.
Du anklagar ts för försäkringsbedrägeri.
Men det finns ingenting i det ts skriver som tyder på att han väldigt gärna vill ha ett nytt badrum.
Men när man fantiserar då kan allt hända. Jag brukar alltid bli miljonär, sen vaknar jag.

Annars kan vi vända på det hela. Att det du håller på med är förtal ?

Har du några bevis för det behövs, även om du inte fick lära dig det på din Kelloggs utbildning.
Så lovar jag att jag bemöter dig med min fullaste respekt.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Kul att höra.

Lev som du lär…
Så lovar jag att jag bemöter dig med min fullaste respekt.
Spydigheter är vi lika bra på båda två.
Så ingen av oss ska klaga.😉
Men fundera på att göra om det. Men gör den neutral Troligtvis är det många som tröttnar på att läsa. Det svåra med att skriva om fb är att alla har sina egna villkor och dessutom olika varianter.
Jag tror att fb skulle ersätta skada orsakad av en slangvinda som är inkopplad. Nu är det bara min känsla. Visst man skulle kunna säga att man är oaktsam. Sen får man inte glömma bort att det är vinstdrivande bolag. är man för hård tappar du kunder
Nu kommer massa attackera mig. och säga att jag har fel. Jag
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror att fb skulle ersätta skada orsakad av en slangvinda som är inkopplad. Nu är det bara min känsla. Visst man skulle kunna säga att man är oaktsam. Sen får man inte glömma bort att det är vinstdrivande bolag. är man för hård tappar du kunder
Nu kommer massa attackera mig. och säga att jag har fel. Jag
Känslor har inget med försäkringsbolag att göra…
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Spydigheter är vi lika bra på båda två.
Så ingen av oss ska klaga.😉
Men fundera på att göra om det. Men gör den neutral Troligtvis är det många som tröttnar på att läsa. Det svåra med att skriva om fb är att alla har sina egna villkor och dessutom olika varianter.
Jag tror att fb skulle ersätta skada orsakad av en slangvinda som är inkopplad. Nu är det bara min känsla. Visst man skulle kunna säga att man är oaktsam. Sen får man inte glömma bort att det är vinstdrivande bolag. är man för hård tappar du kunder
Nu kommer massa attackera mig. och säga att jag har fel. Jag
Ja men det är ju för att du har fel. Inte för att jag vill.

Det finns tre (eller 25 beroende på hur man vill se på det) ömsesidiga (kundägda) sakförsäkringsbolag i Sverige utan något vinstintresse från andra än kunderna.

Folksam, Länsbolagen inom Länsförsäkringar och Dina försäkringar. De står för ganska exakt 50% av de totala premieinkomsterna årets första kvartal. Men det är en annan diskussion.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Känslor har inget med försäkringsbolag att göra…
Känslor har inget med företag att göra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Skulle det frusit sönder så skulle läckan vara konstant efter att isen tinat i röret. Den skulle inte uppstå när han testar vattnet första gången
Nix, detta eftersom ventilen är på insidan, eventuellt sönderfrusen del är mellan ventilen på insidan och anslutningen på utsidan, alltså det kan bara räcka när ventilen är öppen, sen kan det vara så att spindeln är skadad så att det inte går att stänga ventilen igen efter att den har öppnats.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nix, detta eftersom ventilen är på insidan, eventuellt sönderfrusen del är mellan ventilen på insidan och anslutningen på utsidan, alltså det kan bara räcka när ventilen är öppen, sen kan det vara så att spindeln är skadad så att det inte går att stänga ventilen igen efter att den har öppnats.
Är det inte bara modernare självtömmande sett så.
Hade en utkastare som var precis som en kran, det var där man vred öppnades och stängde.
Tur var det inga frysskador trots varit där förmodligen den 70talet.
Men man visste väll hur man bygger då det kan bli -40 här.
 
T TheGame skrev:
Är det inte bara modernare självtömmande sett så.
Hade en utkastare som var precis som en kran, det var där man vred öppnades och stängde.
Tur var det inga frysskador trots varit där förmodligen den 70talet.
Men man visste väll hur man bygger då det kan bli -40 här.
Förr på tex 60-talet så var spindeln extern och gick genom ett hål i väggen å utloppsröret gick genom ett annat hål i väggen, ventilen på insidan.

Följande trådar visar exempel på olika äldre blandare:

https://www.byggahus.se/forum/threads/aeldre-stort-hal-i-yttervaegg-ny-vattenutkastare.514815/

https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckande-aeldre-vattenutkastare.318431/


Följande är en tidig modell med spindeln i utloppsröret:
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-ny-vattenutkastare-sjaelv-som-nyboerjare.411649/
den tömdes när (slangen/)kopplingen skruvades bort från anslutningen.


Många äldre utkastare har järnrör/galvrör med tjockt gods som utloppsrör, misstänker att de är betydligt svårare att få de rören att frysa sönder än vad det är att få ett tunt kopparrör att frysa sönder.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Förr på tex 60-talet så var spindeln extern och gick genom ett hål i väggen å utloppsröret gick genom ett annat hål i väggen, ventilen på insidan.

Följande trådar visar exempel på olika äldre blandare:

[länk]

[länk]


Följande är en tidig modell med spindeln i utloppsröret:
[länk]
den tömdes när (slangen/)kopplingen skruvades bort från anslutningen.


Många äldre utkastare har järnrör/galvrör med tjockt gods som utloppsrör, misstänker att de är betydligt svårare att få de rören att frysa sönder än vad det är att få ett tunt kopparrör att frysa sönder.
Ok ja det var nog den sista på bilden jag hade.
Det stämmer nog att den tömde sig när du säger det, men inte lika snabbt bara som en modern.
Minns att man på vintern såg en liten is-kulle nedanför blandaren på vintern så måste ju stått och droppat ur.
 
Uppdatering: de var här idag och öppnade upp från fasaden. Inga uppmätta fuktvärden, inget som såg blött ut & rör ser helt ut för ögat (en rejäl pjäs som inte skulle frysa sönder i första taget enligt fackman). Ventil trasig dock.

Vad fuktteknikern som var här först mätte förhöjda värden på är oklart.

Mycket goda nyheter! Tråkigt på altan och fasad men vi är glada!
 
  • Gilla
  • Haha
Dublin och 9 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Uppdatering: de var här idag och öppnade upp från fasaden. Inga uppmätta fuktvärden, inget som såg blött ut & rör ser helt ut för ögat (en rejäl pjäs som inte skulle frysa sönder i första taget enligt fackman). Ventil trasig dock.

Vad fuktteknikern som var här först mätte förhöjda värden på är oklart.

Mycket goda nyheter! Tråkigt på altan och fasad men vi är glada!
Det är bara att riva badrummet då...😇
 
  • Haha
  • Gilla
Pyka och 7 till
  • Laddar…
Om han bara gick omkring och mätte utanpå fasaden med en kula så förstår jag att du fått det resultatet. Dom är inte tillförlitliga för fem öre. Har rivit många väggar efter att dom mätt med sådana och inte hittat tillstymmelse till fukt
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.