Begärde ut protokollet som fuktteknikern upprättat till FB för att försöka lista ut vad fan han baserade sitt åtgärdsförslag på - det här var vad som stod:

• Vattenutkastare bortkopplad från väggen vid ett WC med fuktighetsmätning genomförd i omgivande området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Nej, allt vatten rinner inte ut, OM det sitter påkopplat något på utkastarens gängade avslut, typ en gardenaanslutning.
Jag, och många fler med mig vet detta via empiriska studier på våra utomhuskranar. Orkar inte gå ut och ta en video så du får tro på mitt ord :) Men tror man inte på det så får man väl skita i att koppla bort slangen över vintern, det ska ju inte frysa påstår en del ..... 🤔
Dom nya vattenutkast klarar det med slang koppad

Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom du är expert på försäkringar.
Har du bra koll på avskrivningar?
som fb har på badrum och allt annat skoj.
De brukar vara bra referera till
Ja det har jag.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Men ett trasigt rör med fruset vatten är väldigt nära en läcka. Det måste åtgärdas snarast.
Däremot så komer inte fb ersätta något innan det händer något
Men du läste ju inlägget. Jag skriver ju att ett brustet rör med fruset vatten är en skada. En installationsskada genom frysning (i detta fall som inte fanns). En ersättningsbar sådan.

Här kliver dock dina kära avskrivningar in. Skadan är ersättningsbar förutsatt att röret som fryst sönder inte är 100% avskrivet (vilket det inte är i detta fall som inte fanns) Vilket det kan bli till skillnad mot konstruktioner och ytskikt. Så jo, det skulle de göra.

Nu blev det ju fel från mig.

TS har såklart fortfarande en skada som i grunden täcks av försäkringen.
Förresten din teori om bedrägeri. Är du fortfarande lika säker
Du har vid det här laget eventuellt förstått att det fortfarande finns en skada som i grunden täcks av försäkringen.

Förutsättningarna för ett försäkringsbedrägeri är, logiskt nog, att de uppgifterna man undanhåller eller lämnar felaktigt har haft betydelse för den ersättning man har fått. Vi vet varken skadeorsak eller eventuell ersättning. Det enda vi vet är att det inte är en läckageskada genom frysning. Vilket jag hela tiden hävdat att det inte är.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Nu blev det ju fel från mig.

TS har såklart fortfarande en skada som i grunden täcks av försäkringen.

Du har vid det här laget eventuellt förstått att det fortfarande finns en skada som i grunden täcks av försäkringen.

Förutsättningarna för ett försäkringsbedrägeri är, logiskt nog, att de uppgifterna man undanhåller eller lämnar felaktigt har haft betydelse för den ersättning man har fått. Vi vet varken skadeorsak eller eventuell ersättning. Det enda vi vet är att det inte är en läckageskada genom frysning. Vilket jag hela tiden hävdat att det inte är.
En bild hade varit bra. Just nu vet vi inte.

Men om vi tar fb frågan.
Om vi utgår att fb ersätter skadan.utan några avdrag för utom de vanliga.
Skulle fb normalt ersätta återställa återställning av fasad samt besiktningsman och.röris!?
har vi några avskrivningar?
om vi utgår från att utkastaren är från -83
Och är det avskrivningar på fasaden?

• Gilla
insubrf
  • Laddar…
Kan ni ta eran personliga diskution nån annanstans

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi tjafsar alltså avskrivning av en utkastare som kostar under 500 kronor ny eller vad?

Att TS ( som nybliven villaägare utan tidigare erfarenhet) i dagsläget är inkompetent att avgöra om det finns ett fel eller inte medans trådens konsensus hela tiden varit att det finns nog ingen frysskada och även om det finns så är det enkelt att avgöra och billigt att fixa gör ju resten av sidodiskussionen löjlig.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Skulle fb normalt ersätta återställa återställning av fasad samt besiktningsman och.röris!?
har vi några avskrivningar?
om vi utgår från att utkastaren är från -83
Och är det avskrivningar på fasaden?
Hushållsmaskiner och installationer omfattas som sagt inte av det maximala åldersavdraget om 80% på en byggnadsdel utan kan skrivas av till 100%. De omfattas inte heller av begränsningen på den maximala kostnaden för åldersavdrag i en skada på 10 000-15 000 kronor (olika belopp beroende på bolag).

Kontentan av en trasig vattenutkastare, utan en läckageskada eller annan ersättningsbar skadehändelse som följd, från 1983 blir noll och ingenting i hjälp eller ersättning. Den är inte försäkrad. Försäkringsbolaget är fri från ansvar för det du inte har försäkrat.

En installation definieras lite olika i villkoren men ledningssystem för vatten, värme eller avlopp är gemensamt hos alla likaså avskrivningen på 10 friår följt av 5% avskrivning per påbörjat år, alltså är de 100% avskrivna vid 30 år.

Är utkastaren säg 20 år så ser det lite olika ut. Ett par bolag ersätter inte lokalisering, friläggning och återläggning (tänk nedgrävd installation) på installation utomhus. Något ersätter inte lokalisering utomhus. Gemensamt är dock att åldersavdrag görs på allt arbete vid skada på installation utomhus. Det vill säga även lokalisering, friläggning och återläggning om dessa moment ersätts. Här har man dock det begränsade åldersavdraget på 10 000-15 000 kronor i ryggen.

Fasaden ser olika ut. Något bolag ser det eventuellt som en installation utomhus, något har alltid avskrivning på rivningen med (idioti) och några drar bara av på målningen på panelen som är 2/10% eller 5/8% beroende på bolag.

I TS fall så har bolaget (vad det verkar som) initialt bedömt det som ett läckage. Lokalisering, friläggning och återställning täcks av samtliga bolag vid en läckageskada. De har beställt besiktningen och beslutat om att frilägga fasaden och får ta kostnaderna för det. Hur de väljer att göra med återställningen nu kan jag inte svara på men min gissning är att de inte tar några av dem kostnaderna.

Allt detta utifrån villkoren i de ”stora” villaförsäkringarna hos de fem största bolagen, vilka står för 93% av marknadsandelarna de fyra senaste kvartalen.

• Gilla
  • Älska
Violina och 3 till
  • Laddar…
Nissens
insubrf insubrf skrev:
Hushållsmaskiner och installationer omfattas som sagt inte av det maximala åldersavdraget om 80% på en byggnadsdel utan kan skrivas av till 100%. De omfattas inte heller av begränsningen på den maximala kostnaden för åldersavdrag i en skada på 10 000-15 000 kronor (olika belopp beroende på bolag).

Kontentan av en trasig vattenutkastare, utan en läckageskada eller annan ersättningsbar skadehändelse som följd, från 1983 blir noll och ingenting i hjälp eller ersättning. Den är inte försäkrad. Försäkringsbolaget är fri från ansvar för det du inte har försäkrat.

En installation definieras lite olika i villkoren men ledningssystem för vatten, värme eller avlopp är gemensamt hos alla likaså avskrivningen på 10 friår följt av 5% avskrivning per påbörjat år, alltså är de 100% avskrivna vid 30 år.

Är utkastaren säg 20 år så ser det lite olika ut. Ett par bolag ersätter inte lokalisering, friläggning och återläggning (tänk nedgrävd installation) på installation utomhus. Något ersätter inte lokalisering utomhus. Gemensamt är dock att åldersavdrag görs på allt arbete vid skada på installation utomhus. Det vill säga även lokalisering, friläggning och återläggning om dessa moment ersätts. Här har man dock det begränsade åldersavdraget på 10 000-15 000 kronor i ryggen.

Fasaden ser olika ut. Något bolag ser det eventuellt som en installation utomhus, något har alltid avskrivning på rivningen med (idioti) och några drar bara av på målningen på panelen som är 2/10% eller 5/8% beroende på bolag.

I TS fall så har bolaget (vad det verkar som) initialt bedömt det som ett läckage. Lokalisering, friläggning och återställning täcks av samtliga bolag vid en läckageskada. De har beställt besiktningen och beslutat om att frilägga fasaden och får ta kostnaderna för det. Hur de väljer att göra med återställningen nu kan jag inte svara på men min gissning är att de inte tar några av dem kostnaderna.

Allt detta utifrån villkoren i de ”stora” villaförsäkringarna hos de fem största bolagen, vilka står för 93% av marknadsandelarna de fyra senaste kvartalen.
Med den informationen och det faktum att en normalhändig person öppnar ytterväggen, byter eventuellt skadat material, återställer och byter utkastaren på typ en halv dag så är detta en så kallad nobrainer.

Bara att köpa materiel för kanske runt en tusing och byta på egen hand. 😊

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
det faktum att en normalhändig person
Normalhändig är ett sluttande plan mot fullständigt hjälplös.
Du och jag löser detta på en halv dag, massor av ungdomar misstänker jag vet inte vad som är fram och bak på en hammare 😢

• Gilla
Pär Sköld och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Normalhändig är ett sluttande plan mot fullständigt hjälplös.
Du och jag löser detta på en halv dag, massor av ungdomar misstänker jag vet inte vad som är fram och bak på en hammare 😢
Ja, ok. Men som villaägare bör man vara inställd på att lära sig att göra saker själv, annars kan det bli ett väldigt dyrt boende.

Säg att en ”nybörjare” behöver en eller ett par dagar på sig, så blir ändå kostnaden inte större i pengar räknat. Det är med andra ord ändå onödigt att dra in försäkringsbolaget.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
byter eventuellt skadat material
Då har du ju en läckageskada, då slängar du dig på luren för att få din kontantreglering direkt i samtalet 😉.

insubrf insubrf skrev:

Tack!
Jag har några frågor till... Naturligtvis är det dina egna gissningar.
kan det vara så stt ts slipper betala undersökningen? Eller snarare bara betala självrisken Men får bekosta återställningen själv?

Ingen större avskrivning på fasad

kan det vara så stt ts slipper betala undersökningen? Eller snarare bara betala självrisken Men får bekosta återställningen själv?
När försäkringstagaren meddelar om, och kan påvisa att, försäkringsfall föreligger har bolaget en skyldighet att agera och säkerställa att den försäkrade får den ersättning denne är berättigad.

Något konkret ersättningsanspråk (belopp) behöver inte framställas (har med preskriptionstiden att göra) utan anmälan om skada är att ses som att ersättningsanspråk har framförts (HD prejudikat).

Att styrka att ersättningsbar skada föreligger skiljer sig mycket mellan privata skadeförsäkringar och företags/fastighetsförsäkringar. För en vanlig villaförsäkring räcker det oftast att man gör som TS.

Berättar vad som har hänt och finns det rimligen en ersättningsbar skada så beslutar bolaget om besiktning och i detta fall även friläggning. Bolaget ska då stå för kostnaderna, oavsett om skadan visar sig vara ersättningsbar eller inte. Undantaget är om det gått ut ett friläggningsavtal (eller vad aktuellt bolag i fråga nu valt att kalla det) där det framgår att besiktning och friläggning, eller i vissa fall bara friläggning, bara ersätts om skadan är ersättningsbar.

När det kommer till fastighetsförsäkringar så får försäkringstagaren styrka ersättningsbar skada fullt ut innan någonting görs. Beställa besiktning, inkomma med rapport och så vidare. Undantag finns såklart och vid storskador agerar bolagen olika.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.