Bananskalare Bananskalare skrev:
Det hade blivit ännu värre om man inte stängt av vattnet. Därför är det viktigaste att stänga av vattnet.
AVD Självklarheter?
 
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Som sagt vissa tror på försäkringsbedrägeri. Jag glömde vara extremt tydlig.
Självklart kan vi inte med säkerhet veta när och om vattnet har frusit.
Har du verkligen missat där TS medger att han visste om riskerna med frusna rör men tänkte att det skulle vara lättare än vad det visade sig att ställa kravet mot säljaren?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Nej, vi har hört vad ni säger och förlikat oss med att vi kommer få stå med skadan helt själva. (Härligt tycker ni - rätt åt oss dumma jävlar!) men jag vägrar se oss som skyldiga till skadan, om ens på detta forum.
Det spelar ingen roll hur kränkt du blir eller hur dumma vi är - det är ganska få som medvetet retas här. Detta är bara en av många "orättvisa" saker som du kommer behöva lösa som husägare.

Felen kommer alltid vid fel tid och ju mer akuta de är desto sämre tid kommer de. Du kommer ha nytta i längden av att ändå fundera på om du kunnat förebygga skit som händer.

Du har rätt inställning när det gäller att söka kunskap i alla fall. Du kanske ville få ett annat svar, att det var någon annans ansvar, men fortsätt försöka lösa saker själv och lär dig om huset. Det blir billigare och roligare också.

De flesta här är mest intresserade av ämnena och tycker det är roligt att hjälpa och klura på saker. Du ska inte ta nåt personligt.👍🙏
 
  • Gilla
antett och 6 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har man riktig otur kan man tvingas riva hela huset.
Huvaligen! Tur det är avstängt nu.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är långt ifrån säkert att man måste riva badrummet bara för att det finns vatten kvar. Har man riktig otur kan man tvingas riva hela huset.
Ojdå, akta er för att få en eventuell vattenskada i en vägg, då blir det rivning av hela kåken!
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det hade blivit ännu värre om man inte stängt av vattnet. Därför är det viktigaste att stänga av vattnet.
Det är långt ifrån säkert att man måste riva badrummet bara för att det finns vatten kvar. Har man riktig otur kan man tvingas riva hela huset.
Om det nu är så att att det det sprutat vatten sedan mars april så spelar en vecka ingen större roll.

Den vi ska hänga om någon är i så fall besiktningsmannen.

Rörisen ska vi inte hoppa på.

Men Varför är ditt råd avvakta fb när du själv klagar på att nu måste vi snart badrummet och hur kan man tvingas vänta så länge?
Du säger emot dig själv.
Som du vet, vid det här laget, så tror inte jag att det finns något sönderfruset rör. Men, om vi leker med tanken och säger att det har har frusit inne i väggen. När bör det då sannolikt ha börjat läcka?
-1. När det blir plusgrader.
-2. När TS vrider på kranen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S
A AG A skrev:
Som du vet, vid det här laget, så tror inte jag att det finns något sönderfruset rör. Men, om vi leker med tanken och säger att det har har frusit inne i väggen. När bör det då sannolikt ha börjat läcka?
-1. När det blir plusgrader.
-2. När TS vrider på kranen.
TS hävdar -2. Det är också sannolikast.
När TS vrider på kranen. Först när han tillträtt och bott i huset sedan feb. (ca 4 mån). Personligen tror jag på en liten vattenskada eftersom TS stängde av vattenutkastaren snabbt.

Frågan i så fall är när det frös? Vattenutkastet+slang är troligaste orsaken? Vem bär ansvaret? Säljare eller köpare?

Det är dubbel otur att köparen förhandlat sig till en slangvinda som påstås vara orsaken. Hade säljaren tagit med sig den så hade det aldrig hänt!(?)

Domar'n dömmer. Försäkringsbolaget kommer att besiktiga på plats.
 
Z Zodde skrev:
AVD Självklarheter?
Japp! En viktig avdelning i den här tråden😀
 
A AG A skrev:
Som du vet, vid det här laget, så tror inte jag att det finns något sönderfruset rör. Men, om vi leker med tanken och säger att det har har frusit inne i väggen. När bör det då sannolikt ha börjat läcka?
-1. När det blir plusgrader.
-2. När TS vrider på kranen.
Vad jag har sagt verkar inte spela någon roll.
Själv vet jag inte. Har inte funderat på det.
Om det frusit så beror det på var proppen satt det avgör.
Men om det är så att det inte har frusit, då får vi kanske reda på det. Då får vi hoppas att de började undersökningen från rätt håll.
 
S styren skrev:
TS hävdar -2. Det är också sannolikast.
När TS vrider på kranen. Först när han tillträtt och bott i huset sedan feb. (ca 4 mån). Personligen tror jag på en liten vattenskada eftersom TS stängde av vattenutkastaren snabbt.

Frågan i så fall är när det frös? Vattenutkastet+slang är troligaste orsaken? Vem bär ansvaret? Säljare eller köpare?

Det är dubbel otur att köparen förhandlat sig till en slangvinda som påstås vara orsaken. Hade säljaren tagit med sig den så hade det aldrig hänt!(?)

Domar'n dömmer. Försäkringsbolaget kommer att besiktiga på plats.
Det är omöjligt att bevisa när det frös Förutsatt att det under december, januari inte var minusgrader. Det betvivlar jag starkt.
att slangvindan är orsaken om det fryser. Det har vi konstaterat redan efter ett par inlägg.

Ska vi nu börja fundera på vad säljaren skulle gjort med slangvindan om han skulle tagit med den? Då går det lite väl långt. Men om han då plockat ner den redan i november då hade vi inte haft den här tråden eftersom ts troligtvis inte hade någon vinda. själv.
Nu påstår ts här i tråden att han inte visste att vindan skulle bli kvar
 
mikethebik mikethebik skrev:
Ojdå, akta er för att få en eventuell vattenskada i en vägg, då blir det rivning av hela kåken!
Har man otur så måste man riva grannens hus också..
 
  • Haha
AG A
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Huvaligen! Tur det är avstängt nu.
Men jag oroar mig för att man kanske behöver riva hela grannskapet. samt bilarna
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men jag oroar mig för att man kanske behöver riva hela grannskapet. samt bilarna
Vi förstår att du gillar att skriva… men det blir fel när egna skrivklådan gör trådarna onödigt långa med

a) nonsens inlägg som de 2 sista
b) att du tar upp självklara saker som tom en 5e klassare tar för givet
c) att du tar upp totalt osannolika scenarier typ att hela huset ska behöva rivas.

Ransonera ditt skrivande lite, det är inte du som är trådens centrum.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det hade blivit ännu värre om man inte stängt av vattnet. Därför är det viktigaste att stänga av vattnet.
Vilket hade blivit värre och varför?
Finns det en skada som kan bli värre?
Är du tillbaka till att det är en skada nu igen? 🙄

Vet du ens hur en sådan vattenkastare är konstruerad?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är långt ifrån säkert att man måste riva badrummet bara för att det finns vatten kvar.
Nej, i detta fallet är det väldigt osannolikt till och med.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har man riktig otur kan man tvingas riva hela huset.
Så mycket otur har ingen. 😂
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om det nu är så att att det det sprutat vatten sedan mars april så spelar en vecka ingen större roll.
Har du sett något som indikerar att det skulle kunna vara så?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Den vi ska hänga om någon är i så fall besiktningsmannen.
När gjorde hen besiktningen då?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Rörisen ska vi inte hoppa på.
Nä.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men Varför är ditt råd avvakta fb när du själv klagar på att nu måste vi snart badrummet och hur kan man tvingas vänta så länge?
Du säger emot dig själv.
Det har du ju inte ensamrätt på…
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H
S styren skrev:
TS tillträdde i februari. Bodde där i ca. 4 mån innan han upptäckte "skadan". Eller om den uppstod då...?
Beror väl på hur kallt det har varit, upptäcktes när det tinade. Vad säger förre ägaren? Har inte läst alla inlägg så den frågan är kanske redan besvarad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.