Tjena, kul projekt. Jag har själv byggt ett snöblad till min klippare.
Ett tips till er som ska montera hjulvikter är att vara försiktiga med att sätta tunga vikter direkt på hjulen då denna mycket större svängmassa kan vrida sönder hjulaxlarna vid ett hastigt stopp.
Något märke (kommer ej ihåg vilket) har löst problemet genom att sätta tyngderna med lager i hjulaxlen och på så sätt är det problemet ur världen.

God jul!

Lawnmower skrev:
Tjena, kul projekt. Jag har själv byggt ett snöblad till min klippare.
Ett tips till er som ska montera hjulvikter är att vara försiktiga med att sätta tunga vikter direkt på hjulen då denna mycket större svängmassa kan vrida sönder hjulaxlarna vid ett hastigt stopp.
Något märke (kommer ej ihåg vilket) har löst problemet genom att sätta tyngderna med lager i hjulaxlen och på så sätt är det problemet ur världen.

God jul!
Tackar:) Släng gärna upp lite bilder på din åkis med snöbladet i denna tråd. alltid kul och se hur andra lösr det.

God Jul!

galento
Måste nog säga att jag är skeptisk mot att använda åkklipparen till att ploga snö med.De som jag känner som provat detta har förkastat idé,n.Alldeles för veka och lätta saker.

När man plogar med traktorn känner man hur tungt det kan gå och att då försöka göra detta med en åkklippare känns tveksamt.Då tror jag mer på snöslunga isåfall.
Men en 30 cm blötsnö vete tusan om klipparen klarar oavsett hur mkt hjulvikter och snökedjor som sitter på.

Jag har räknat lite på vad kärran har kostat att bygga.

1000kr för hjulen, 600kr för fyrkants-rör + lite vinkeljärn, 400kr för lämmarna klippta i rätt längd + dubbelbockade i överkant. 12mm vattenfast marinplywood-skiva 250kr.
Totalt 2250kr + arbetet som jag inte räknat på i timmar. Men har varit kul att se den växa fram och blev mycket stabil.

Rören till stommen är 40x40x3mm Lämmarna är 2mm om jag inte minns fel. så den tål att lastas på om inte fälgarna viker sej! haha

galento skrev:
Måste nog säga att jag är skeptisk mot att använda åkklipparen till att ploga snö med.De som jag känner som provat detta har förkastat idé,n.Alldeles för veka och lätta saker.

När man plogar med traktorn känner man hur tungt det kan gå och att då försöka göra detta med en åkklippare känns tveksamt.Då tror jag mer på snöslunga isåfall.
Men en 30 cm blötsnö vete tusan om klipparen klarar oavsett hur mkt hjulvikter och snökedjor som sitter på.
Jag plogar med min Husqvarna (1200-14) och det går bra nog. Den väger ca 400kg med mig på, lite lite för att hantera *stora* snömängder men för att hålla rent gårdsplanen fungerar den bra. Tidigare fick jag göra det för hand med en snösläde och det som tog ca 3h då och lämnade mig trött och svetting tar kanske 30min idag utan att värma mig mer än vad som är bekvämt. Det finns begränsningar i hur mycket snö man kan flytta och en tung traktor vore bättre, men att kategoriskt säga att det inte går är att gå för långt. Jag är nöjd och slipper ha två system att serva, vilket är en vinst i sig ;).

Jag kan bara hålla med Kemisten. För att hålla ren en gårdsplan så fungerar det utmärkt, det har jag sett min far ploga så många gånger med sin och den slirar då inte med sina kedjor och vikter på. Visst man kanske får ploga lite mer ofta med trädgårdtraktor än en stor riktig traktor men det fungerar.
Kan ju säga så att min far byggde sin plog som han har haft på 3 oilka trädgårds-traktorer pga att läkaren sa till honom att han inte fick anstränga sej för han har dåligt hjärta. Nu sitter han bara och åker med:)

galento
Ok boys,det kanske fungerar mkt bättre än vad jag trott och hört.För våran egen del vore det ju inte så dumt om man kunde ploga med åkklipparen,för då kunde traktorn stå med "skogsgrejerna" på hela tiden,vore skönt att slippa bytena av utrustning.
man får ta sej en funderare på detta och följa tråden ;):cool:

Här i Mälardalen är det tyvärr oftast för tung snö för att trädgårdstraktorn ska klara det tillfredställande, det går bättre med slunga än blad men helt 100% tycker inte jag att det är. Nu har jag iofs lite för klen motor på min traktor för slungan (12,5 hk) och med hydrostat skulle man kunna övervinna en hel del av mina problem med slungan. Man måste nämligen vara rätt vaksam på snömängden som går in i slungan för fort och slungan orkar inte kasta ut snön med propp som följd, för långsamt ger för lite snö för att den ska kastas ur slungan med propp som följd...
Lite sugen på den nya 2stegsslungan till dessa traktorer men skulle då behöva mer motor också.

unigas skrev:
Här i Mälardalen är det tyvärr oftast för tung snö för att trädgårdstraktorn ska klara det tillfredställande, det går bättre med slunga än blad men helt 100% tycker inte jag att det är. Nu har jag iofs lite för klen motor på min traktor för slungan (12,5 hk) och med hydrostat skulle man kunna övervinna en hel del av mina problem med slungan. Man måste nämligen vara rätt vaksam på snömängden som går in i slungan för fort och slungan orkar inte kasta ut snön med propp som följd, för långsamt ger för lite snö för att den ska kastas ur slungan med propp som följd...
Lite sugen på den nya 2stegsslungan till dessa traktorer men skulle då behöva mer motor också.
vad är de för traktor och slunga du har? släng gärna upp en bild på dessa:)

jag har ju utlovat bild tidigare och inte kommit till skott... hmm får göra ett nytt försök.
Traktor: Husqvarna LT125
Snöslunga: Original tillbehör (Kova tror jag tillverkaren heter) rekommenderas bara från 14hk)

Här kommer en bild på hur jag löste infästningen i det befintliga fästet.
Man tager var man haver! Och jag råkade ha ett fyrkantsstål i rätt dimension så att det inte glappar.
Tänkte jag skulle försöka göra en film med mer bilder och en "in action" film.
Snöbladsfäste.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lawnmower skrev:
Här kommer en bild på hur jag löste infästningen i det befintliga fästet.
Man tager var man haver! Och jag råkade ha ett fyrkantsstål i rätt dimension så att det inte glappar.
Tänkte jag skulle försöka göra en film med mer bilder och en "in action" film.
[bild]
Gott vad är de för klippare du har? Släng gärna upp lite fler bilder på hela snö-ekipaget:D

Gärna några närbilder så kanske man ser lite hur ni andra gjort fiffiga lösningar:)

Hej hopp!

Idag har jag gjort snökedjor, fast inte riktigt klarta då materialet tröt. Måste köpa mer.

Lite bilder då.(lägger upp en bild på hur min fars kedjor ser ut. mina kommer se lite annorlunda ut)

• snöke5d6jA1-987-1.JPG
    Skapa konto
  • snöke5d6jA1-987-115.JPG
    Skapa konto
  • snöke5d6jA1-987-11518.jpg
    Skapa konto
  • snöke5d6jA1-987-115897.JPG
    Skapa konto
  • snöke5d6jA1-987-1150120.JPG
    Skapa konto
  • PAPPAS-PARTNER-TUV-GUTTI9848IO.JPG
    Skapa konto
Idag åkte jag till Granngården och skaffade mer kedja så nu är båda sidorna klara för att provmonteras. Skall monteras och provköras i mellandagarna.

Sen kom tjejen och ville ha julgranar till hästarna så det var bara att koppla kärran och ge sej iväg och hämta ett gäng. Bra att man bor på landet och kan plocka hur många julgranar man vill:D

Lite bilder....även (jag) med på bild som bygger.

God Jul på er. Kommer mer uppdateringar i mellandagarna.

• peddas-hva-901.jpg
    Skapa konto
  • peddas-hva-902.jpg
    Skapa konto
  • peddas-hva-903.jpg
    Skapa konto
  • peddas-hva-904.jpg
    Skapa konto
  • peddas-hva-905.jpg
    Skapa konto
Tycker du kan lacka flames på kärran. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.