125 021 läst · 203 svar
125k läst
203 svar
Snöslunga till Stiga Park
Skulle tro det. God jul
Mellandagar nu och då kan man ju arbeta lite lika gärna som att ligga på sofflocket
Har gjort lås-plåtar till kedjorna idag och även svetsat ena kedjan så den är helt färdig. Fortsätter och svetsar den andra imorgon. Kättingen är ju galvad så det är inte skoj och svetsa i alls.
Lite bilder för de gillar ni väl.Kommer fler imorgon
Har gjort lås-plåtar till kedjorna idag och även svetsat ena kedjan så den är helt färdig. Fortsätter och svetsar den andra imorgon. Kättingen är ju galvad så det är inte skoj och svetsa i alls.
Lite bilder för de gillar ni väl.Kommer fler imorgon
det går åt 4st lås-plåtar till bakhjulen, 2st /hjul alltså 1 på insidan/1 på utsidan. kommer bilder på dem monterade imorgon. kommentera gärna!
Haha ja jag är nog lite boschman Men sponsras av Biltema görs jag inte. Får man allt öppna sin plånbok, men dessa arbetsbockar kostar 169kr/st om ja inte minns fel är kanonbra tycker jag. Har även en grov arbetsbänk i andra änden av garaget med stort skruvstycke och smides-städ(stort stort) om de skulle behövas,Immobil skrev:
Varför jag har greppa bandslipen är för de såld ut såna på Rusta för några månader sedan för 189:- st och dessa bandslip/smärgel maskiner brukar kosta 4-500kr på andra ställen även på biltema så då slog jag till på en sådan. funkar fint att slipa mindre plåtbitar osv
Imorgon skall andra kedjan bli klar och hjulvikten monteras. nu i början på Januari är det snöplog-bygge som gäller.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
Sådär nu idag har jag svetsar klart märlorna på den andra kedjan och monterat så nu är allt klart
Även min Esab Origomig med på bild
Även min Esab Origomig med på bild
Då har jag laddat upp några bilder på min hemsida som ni gärna får knycka idér ifrån.
Men jag undrar vart snön har tagit vägen?
Antagligen så var mitt bygge en bra försäkring för att vi får en helt grön vinter i år...
Länk till bilderna: http://sites.google.com/site/graesklippardelar/bildalbum
Men jag undrar vart snön har tagit vägen?
Antagligen så var mitt bygge en bra försäkring för att vi får en helt grön vinter i år...
Länk till bilderna: http://sites.google.com/site/graesklippardelar/bildalbum
Nu idag har jag provkört min snöslunga på traktorn då vi har ca 5-8ccm snö här ute på landet nere i småland.
Gjort en liten film. Detta var första testet. märkt att det går åt nya släpskor till slungan då den gärna gräver ner sej och tar med sej sten från grusvägen Skall fixa en del småsaker sen blir det ny film igen.
Jag har heller inte full gas på filmen.
Här är filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=UtraSd9WulI
Gjort en liten film. Detta var första testet. märkt att det går åt nya släpskor till slungan då den gärna gräver ner sej och tar med sej sten från grusvägen Skall fixa en del småsaker sen blir det ny film igen.
Jag har heller inte full gas på filmen.
Här är filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=UtraSd9WulI
Hej Peddaindian,lite nyfiken på hur snöbladet sitter monterat på din pappas klippare,ser lite dåligt på bilderna.Har ni fyrkant profil under traktorn och denna fäst
i traktorns drag på nåt sätt ? ( eftersom klippaggr.är avtaget ) Dragöglan är ju bara en tunn plåt på dessa så den kanske är förstärkt ?
Vore ju fint om det gick att använda spaken för höjning av kippaggr även till att höja bladet,wiren/spakspärren borde kanske hålla för detta om bladet inte blir för tungt.
Det var en kille som hade ett gammalt blad till en jordfräs liggande som det kanske skulle gå att använda isåfall.
i traktorns drag på nåt sätt ? ( eftersom klippaggr.är avtaget ) Dragöglan är ju bara en tunn plåt på dessa så den kanske är förstärkt ?
Vore ju fint om det gick att använda spaken för höjning av kippaggr även till att höja bladet,wiren/spakspärren borde kanske hålla för detta om bladet inte blir för tungt.
Det var en kille som hade ett gammalt blad till en jordfräs liggande som det kanske skulle gå att använda isåfall.
Hej!
Det går 3st fyrkants-rös under hela vägen som är ihopsvetsade jämte varandra på min fars traktor till plogen. Sedan sitter det med en M16 bult skruvat i draget bak. stabilt som attan. Han har som du ser på några av bilderna 2st 24liters trycklufts-tankar bak på traktorn som han fyller upp med luft från en kompressor sedan har har luftkolv som höjer och sänker samt vinklar bladet i sidled.
En tidigare version han byggde innan tryckluften var att han använde spaken till klippdäcket att lyfta med, det gick bra som attan och inte så avancerat som med luftkolvarna. Hans plog idag väger ca 60kg och det lyfter hans kolv som är 100mm i diam. och 50mm slag. Min snöslunga väger 75kg och jag har en likadan kolv som lyfter slungan utan problem. mvh
Det går 3st fyrkants-rös under hela vägen som är ihopsvetsade jämte varandra på min fars traktor till plogen. Sedan sitter det med en M16 bult skruvat i draget bak. stabilt som attan. Han har som du ser på några av bilderna 2st 24liters trycklufts-tankar bak på traktorn som han fyller upp med luft från en kompressor sedan har har luftkolv som höjer och sänker samt vinklar bladet i sidled.
En tidigare version han byggde innan tryckluften var att han använde spaken till klippdäcket att lyfta med, det gick bra som attan och inte så avancerat som med luftkolvarna. Hans plog idag väger ca 60kg och det lyfter hans kolv som är 100mm i diam. och 50mm slag. Min snöslunga väger 75kg och jag har en likadan kolv som lyfter slungan utan problem. mvh