Har provat några olika märken men Honda är i en helt egen klass den enda som klarade att gå 8 tim per dag utan diverse rep när vi skottade tak för säkert 10 år sen och då höll vi på säkert över 1 månad.

MathiasS MathiasS skrev:
Någon som har erfarenhet från denna kinavariant? Bonnet, tänker jag då på, inte specifikt denna modell även det också är intressant att höra om.

[länk]
Kollar man på filmen så ser man ju hur dåligt den kastar snön :(

Tokslut Tokslut skrev:
Vilken film?

Det finns en film du hittar via länken. Och nej, det var verkligen inte mycket till kastlängd på den slingan.

M Myckling skrev:
Det finns en film du hittar via länken. Och nej, det var verkligen inte mycket till kastlängd på den slingan.
Det var just frågan - Vilken länk?
Har tittat igenom alla presenterade länkar och inte hittat någon film - därav min fråga. Ange gärna vilket inlägg.

richardtenggren
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det var just frågan - Vilken länk?
Har tittat igenom alla presenterade länkar och inte hittat någon film - därav min fråga. Ange gärna vilket inlägg.
Länk

Brukar de kasta ut så mycket snö framåt också?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Mitt inlägg

M Mats skrev:
Att ploga med fyrhjuling kan funka bra om man har rätt förutsättningar. Plogar lyfter ju inte snö så mycket.
Där har slungorna sin stora fördel.

Min Stiga har nog gett upp nu efter 12 år (en oljeplugg försvann under körning utan att jag märkte det så den skar) så jag håller på att titta efter en ny. Rent generellt kan man säga att kvaliteten följer vikten. Ju tyngre slunga vid samma bred - ju bättre kvalitet i form av kraftigare gods. större snöskruvar och motorer.
Varför inte bara byta motor om den är fräsch i övrigt?

dof dof skrev:
Varför inte bara byta motor om den är fräsch i övrigt?
hade den varit det så kanske men 6-7' för en motor till en 12 år gammal rätt sliten slunga som gick på 13' ny. Njäe då tror jag faktiskt att en biltema slunga för samma peng som motorn kan vara en bättre investering

richardtenggren richardtenggren skrev:
Länk

Brukar de kasta ut så mycket snö framåt också?
beror på snön men i vissa fall så kan det bli en del framåtsprut

Det " sprutar" väl aldrig framåt? Däremot kan den lämna en snösträng om snödjupet är för djupt, så att man behöver köra en gång till utmed snösträngarna, om man utnyttjar hela bredden.

Jag tycker också att en vesäntlig parameter saknas i debatten, nämligen : "Hur ofta och vilken typ av snö ska tas bort?
Mina svar baseras på Stort snödjup ( 30-70 cm ) 5-6 ggr per år och det blir ju en stor skillnad om det gäller 5-10 cm och 50 ggr/ år.

Redigerat:
sprut kanske är hårt men kan det hamna snö nån - några dm framåt? ja det händer ibland med blötare snö

Tokslut Tokslut skrev:
Komiskt att de samtidigt skriver kastlängd 15meter :seenoevil:

Person använder en snöslunga med snökastning nära en bondgård, ifrågasatt kastlängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.