Vi plogar för hand och börjar ha två meters berg på uppfarten på vissa ställen, det börjar bli slitsamt. Vi orkar inte ploga upp hela infarten heller utan vi har bara så det räcker för bilen att komma in och ut från biltaket. Så det kan bli trångt om någon vill besöka oss. Med en snöslunga skulle jag förmodligen ta hela uppfarten och gör jag de kan snön slängas bortom stödmuren, dit har vi mycket rum.

Gällande tvåhjulstraktorn var det första jag tänkte att den måste slira... Men systemet finns ju i verkligheten tänkte jag så kanske det är jag som har fel...
 
Cheesen
S smurfen72 skrev:
Kommer inte snösvängen varje gång det snöat ? Om det kommer så lite snö så inte snösvängen skottar då skottar inte jag heller. Jag använder också snöslungan sporadiskt brukar skotta oftast med minigrävare med snöblad på.
Här kör dom bara när det snöat 10 cm... Ibland kommer det en halvmeter mellan plogturerna.
 
Usch vad uselt nån lär ju behöva åka på jobbet eller till sjukan och 50 cm snö lär inte funka att köra i.
 
Cheesen
S smurfen72 skrev:
Usch vad uselt nån lär ju behöva åka på jobbet eller till sjukan och 50 cm snö lär inte funka att köra i.
Ja ibland får man ta skotern när fyrhjuldriften inte räcker till...
 
Ni pratar om snöslungor, tvåhjulstraktorer, minigrävare och traktorer - är jag den enda som plogar med ATV?
Kan ni inte berätta för mig hur värdelöst det är, innan jag går ut och plogar 2.000 kvadratmeter?
Jag kan inte tänka mig att det är ett alternativ till slunga om man har en liten villatomt med en garageuppfart och någon gång, men för mig funkar det riktigt bra, och i somras sålde jag till och med traktorn eftersom den inte blivit använd i snösvängen de senaste åtta eller nio vintrarna.
 
Det är många "volontärskottningar" som görs där jag bor efter promenadvägarna med fyrhjuling med larver och blad. Det funkar rätt så bra.
 
S Squall Leonhart skrev:
Det är många "volontärskottningar" som görs där jag bor efter promenadvägarna med fyrhjuling med larver och blad. Det funkar rätt så bra.
Jag kör med hjul, utan kedjor. Funkar bättre än man kan tro. Man får planera körningen och dra nytta av den levande kraften.
Band hade varit kul att prova, men jag har inte kunnat motivera kostnaden.
 
Hjul med kedjor bör väl dra bättre än band på packad snö och is.
 
Poängen med band är ju att man kan ställa in en höjd, bra när man kör på grus eller tak.
 
Norrhyttan Norrhyttan skrev:
är jag den enda som plogar med ATV?
Kan ni inte berätta för mig hur värdelöst det är, innan jag går ut och plogar 2.000 kvadratmeter?.
Jag har plogat med ett gäng ATVer genom åren, äntligen slipper jag det när jag gick över till Hydraulikdriv/lyft/sväng/vinkling. Vilken uppgradering :love: Hoppas slippa ploga med ATV nått mer:seenoevil:
 
  • Röd hydraulisk driv- och lyftutrustad plogmaskin på ett snöigt underlag med ett snötäckt landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MathiasS MathiasS skrev:
Poängen med band är ju att man kan ställa in en höjd, bra när man kör på grus eller tak.
Men inte när det gäller atv som i det här fallet antar jag. Annars är band bra på snöslunga vid takskottning vid mera vanlig användning föredrar jag hjul med kedjor.
 
Cheesen
Norrhyttan Norrhyttan skrev:
Ni pratar om snöslungor, tvåhjulstraktorer, minigrävare och traktorer - är jag den enda som plogar med ATV?
Kan ni inte berätta för mig hur värdelöst det är, innan jag går ut och plogar 2.000 kvadratmeter?
Jag kan inte tänka mig att det är ett alternativ till slunga om man har en liten villatomt med en garageuppfart och någon gång, men för mig funkar det riktigt bra, och i somras sålde jag till och med traktorn eftersom den inte blivit använd i snösvängen de senaste åtta eller nio vintrarna.
Brorsan skottar med hjulingen. Han har en 22hkr snöslunga där framme. Ibland har han ett litet blad också... Tydligen funkar slungan bra efter lite modifiering.. Han har ju en rätt så brant uppfart så det går inte med va skit somhelst.
 
S smurfen72 skrev:
Men inte när det gäller atv som i det här fallet antar jag. Annars är band bra på snöslunga vid takskottning vid mera vanlig användning föredrar jag hjul med kedjor.
Ok jag trodde tråden handlade om snöslungesnöslungor.
 
Microkatten
Jag är lite avis på allt prat om snöslungor och två meter höga snövallar. Häromdagen fick jag rusa ut för att, efter ett par års väntan, äntligen för första gången få provköra den (då) nyinköpta snöslungan i riktig snö, innan det 5cm tjocka snötäcket obevekligen smälte bort... :cry:
 
Jag kom hem och insåg jag överdrev med två meter, det är nog närmare 1.50-60 istället. Det mänskliga minnet är dock exceptionellt opålitligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.